معاون سابق آموزش متوسطه : طرح خرید خدمات راه حل کوتاه مدت است و نباید جایگزین برنامه‌های اصلی شود

اگر آموزش و پرورش مانند وزارت بهداشت برنامه اصلی دولت‌ها و حاکمیت شود متحول می‌شود

تهران (پانا) - معاون سابق آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش، آموزش و پرورش را مبنای تحول و توسعه دانست که اگر برنامه اصلی دولت‌ها و حاکمیت شود مانند وزارت بهداشت متحول می‌شود.

کد مطلب: ۹۲۳۲۸۰
لینک کوتاه کپی شد
معاون سابق آموزش متوسطه : طرح خرید خدمات راه حل کوتاه مدت است و نباید جایگزین برنامه‌های اصلی شود

علی زرافشاندر برنامه تلویزیونی پرسشگر که با موضوع چالش‌های پیش‌روی وزیر آینده آموزش و پرورش به روی آنتن شبکه آموزش سیما رفت گفت: «سالیان سال است جامعه فرهنگیان با مشکلاتی روبه‌رو است و به مسائل کهنه آموزش و پرورش تبدیل شده است.»

او افزود: «آموزش و پرورش مبنای تحول و توسعه است و اگر قرار باشد چنین جایگاهی محقق شود باید بسترهای لازم فراهم شود. پیوسته وزرای مختلف به دنبال ارتقای انگیزه و رفع مشکلات جامعه فرهنگیان بوده‌اند، اما امروز سطح توقعات و انتظارات از آموزش و پرورش بالا رفته است. طبق سند تحول از نظام تعلیم و تربیت انتظار می‌رود که دانش‌آموز را به مراتبی از حیات طیبه برساند که زیرساخت‌های خود را نیاز دارد.»

زرافشان ادامه داد: «مشکل بازنشستگی مگر آنقدر پیچیده است که تاکنون حل نشده است؟ اوضاع تقریبا بحرانی شده است و بازنشستگان آموزش و پرورش پاداش خود را با بیش از یک سال تاخیر دریافت می‌کنند در حالی که برای بازنشستگان دستگاه‌های دیگر این گونه نیست.»

معاون سابق آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به صرف بیش از 90 درصدی بودجه آموزش و پرورش برای حقوق و مزایا گفت: «فصل "سایر" در قانون بودجه که این‌قدر لاغر و کوچک است نمی‌تواند تامین‌کننده اهداف متعالیه تعلیم و تربیت باشد.»

زرافشان افزود: «نظام بودجه‌ریزی غلط است. دولت و سازمان برنامه متولی است اما هیچ وقت برای حل مبنایی این مشکل اقدام نشده است. بودجه عملکردی آموزش و پرورش هر ساله بیش از بودجه مصوب بوده است. یک بار باید مبنای بودجه‌ریزی در آموزش و پرورش به بودجه عملکردی تبدیل و بودجه بدون کسری بسته شود.»

زرافشان با طرح این پرسش که آیا باید وزیر آموزش و پرورش قوی باشد یا دولت از برنامه وزیر حمایت کند؟ گفت: «دکتر هاشمی، وزیر سابق بهداشت موفق بود، چون دولت و مجلس در خدمت برنامه او در چهار ساله اول دولت یازدهم بودند. سلامت، برنامه دولت یازدهم بود و دولت تمام‌قد در خدمت وزارت بهداشت بود و مجلس هم همینطور.»

او افزود: «وزیر بهداشت ادامه نداد چون دیگر امکانات به این نحو قابل تامین نبود. اگر یک بار مجلس و دولت تصمیم بگیرند و باور پیدا کنند که سلامت روح نسل آینده کمتر از سلامت جسم نیست و برای اجرای برنامه تحول به آموزش و پرورش کمک کنند، قطعا تحول اساسی رخ می‌دهد.»

معاون سابق آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: «ما می‌گوییم حقوق معلمان A ریال اضافه شود، ولی می‌گویند شما یک میلیون نفر هستید. در مقابل حقوق پزشکان به حدی افزایش یافت که اعضای هیئت علمی که حقوقشان چندین برابر معلمان است معترض شدند. آیا آموزش و پرورش به عنوان برنامه اصلی دولت‌ها قرار می‌گیرد یا خیر؟»

زرافشان افزود: «در قانون برنامه‌ ششم توسعه آمده که دولت موظف است به تعداد بازنشستگان ردیف استخدامی تخصیص بدهد. آیا پذیرفته‌اند؟ تا سال 1400 بیش از 300 هزار نفر و تا 1402 بیش از 500 هزار نفر بازنشسته می‌شوند. آیا تاکنون حتی برای تامین منابع انسانی پشت وزیر ایستاده‌اند؟ برخی بر اساس تحلیل غلط می‌گویند همین تعداد هم که دارید اضافه است.»

او افزود: «آموزش و پرورش‌های هر کشوری ماهیتا با هم متفاوت‌اند و مقیاس جهانی معنا ندارد. برای 13 میلیون دانش‌آموز 120 هزار مدرسه داریم اما کشور همسایه 25 هزار مدرسه برای این تعداد دارد.»

معاون سابق آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه اگر آموزش و پرورش مانند وزارت بهداشت برنامه اصلی دولت‌ها و حاکمیت شود متحول می‌شود گفت: «همانطور که حقوق پزشکان مناطق دوردست افزایش می‌یابد چرا برای معلمان مناطق محروم اینگونه نمی‌شود؟ میانگین دریافتی معلمان کمتر از سه میلیون تومان است.»

زرافشان با بیان اینکه وقتی لایحه‌ای به مجلس می‌رود نمی‌تواند چندان تغییری در بودجه ایجاد کند و باید بودجه‌ریزی از اساس اصلاح شود افزود: «اتفاقا امسال بهترین سال برای تغییر بودجه 99 است. لایحه 98 یک بار از مجلس به دولت برگشت خورد. در جلسه‌ای رئیس مجلس به مرکز پژوهش‌های مجلس برای بررسی تغییر نظام بودجه‌ریزی تکلیف کرد. حالا چند ماه فرصت به ارایه بودجه‌ 99 باقی مانده و مناسب است که مجلس و دولت در جلسات مشترک رایزنی کنند که بودجه سال آتی آموزش و پرورش باید چگونه بسته شود.»

او در پایان با تاکید بر اینکه راه حل کوتاه مدت نباید جایگزین برنامه های اصلی شود، با اشاره به سیاست خرید خدمات آموزشی گفت: «دست معلمان خرید خدمات را می‌بوسم و دیده‌ام چقدر زحمت می‌کشند اما طرح خرید خدمات راه حل کوتاه‌مدت است و نباید جایگزین برنامه‌های اصلی شود. همین معلم‌ها هم باید از طریق دانشگاه فرهنگیان صلاحیت حرفه‌ای بیشتری کسب کنند تا کارایی بیشتری داشته باشند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار