استان اردبیل در مسیر تبدیل شدن به قطب گردشگری ورزشی

اردبیل (پانا) - استان اردبیل با داشتن جاذبه ها و زیرساخت های متنوع در حال تبدیل شدن به قطب گردشگری ورزشی کشور است.

کد مطلب: ۹۲۱۹۳۷
لینک کوتاه کپی شد
استان اردبیل در مسیر تبدیل شدن به قطب گردشگری ورزشی

امروزه سفرهای گردشگری فقط به استفاده از جاذبه های طبیعی مثل ساحل،جنگل وتپه محدود نمی‌شود. گردشگران نسل جدید برای استفاده تعطیلات فعال،تمایل بیشتری دارند، به همین دلیل است که گردشگری ورزشی توجه و محبوبیت زیادی پیدا کرده است .
گردشگری ورزشی ،یکی از زیرمجموعه های صنعت گردشگری است که طرفداران آن روز به روز در حال افزایش است .

کامیار نیک نژاد دکتری مدیریت گردشگری ورزشی و مدرس دانشگاه می گوید : گردشگری ورزشی به آن دسته از سفرهایی گفته می‌شود که شخص با هدف تماشا یا شرکت در یک مسابقه ورزشی عازم سفر می‌شود .
او می افزاید: حدود ده سال پیش، گردشگری به ویژه گردشگری ورزشی به عنوان یک سفر تجملی به شمار می‌رفت که فقط عده محدودی می‌توانستند آن را تجربه کنند . بدیهی است که گردشگری ورزشی نیز مانند دیگر شکل‌های گردشگری هزینه‌های زیادی دارد؛اما با افزایش افراد علاقه‌مند و بیشتر شدن افرادی که تمایل وامکان هزینه کردن برای چنین سفرهایی را دارند، سرمایه‌گذاران گردشگری ورزشی نیز رفته رفته افزایش یافته است و توجه به این نوع گردشگری در کشورهای در حال توسعه روز به روز در حال افزایش است .
او تصریح می کند: برنامه‌های شلوغ کاری باعث می‌شود مردم برای انجام حداقل فعالیت‌های بدنی هم وقت نداشته باشند. به همین دلیل نسل جدید ترجیح می‌دهد در تفریحات و سفرهایشان از لحاظ فیزیکی فعال‌تر باشند. خانواده‌های پرمشغله و دارای درآمد کافی، بیشتر چنین سفرهایی را انتخاب می‌کنند تا تعطیلات را درجایی باشند که هم خوش بگذرد و هم با انجام ورزش به‌سلامتی بدنشان کمک کنند .

گردشگری ورزشی از نظر دولتها به عنوان یک پیشرفت عمده برای اقتصاد کشور محسوب می‌شود. امروزه گردشگری ورزشی با چرخش یک تریلیون دلار در صنعت گردشگری جزو بخش های درآمدزا به حساب می آید. گردشگران ورزشی به تدریج گردشگری ورزشی فعال را تجربه می‌کنند .
نیک نژاد کارشناس گردشگری ورزشی با بیان اینکه اولین گام مهم در توسعه گردشگری ورزشی ، توسعه مقاصد گردشگری ورزشی است می گوید: بسیاری از کشورها در این زمینه اقدام به پژوهش، برنامه ریزی، سرمایه گذاری و به ویژه بازاریابی می کنند و از این محل توانسته اند گردشگری را در کشور خود توسعه داده و از فواید زیاد آن در زمینه های اقتصادی بهره برداری کنند .
او ادامه می دهد : با توجه به این که گردشگری ورزشی صنعت خدماتی است، کیفیت خدمات رسانی در آن اهمیت ویژه ای دارد؛ زیرا دست یابی به موفقیت برای یک سازمان ورزشی، با رضایت مندی و تمایل به خرید مجدد مشتریان که از طریق کیفیت خدمات بهتر بدست می آیند در ارتباط است .

بهرام پورابوالقاسم تورگردان و کارشناس گردشگری هم می گوید: یکی تاثیرات گردشگری ورزشی این است که گردشگران می توانند با جنبه های مختلف فرهنگ و جاذبه های کشور میزبان آشنا شوند و تبادل فرهنگی انجام بگیرد. علاوه بر این، ترکیب ورزش و گردشگری، مفهوم و ساختار جدیدی را برای پرکردن اوقات فراعت و ایجاد شادی و نشاط فراهم آورده است .
او با خاطرنشان کردن اینکه برگزاری مسابقات ورزشی ملی و بین المللی، فرصت مناسبی را برای سرمایه گذاری و میزبانی از گردشگران است می افزاید: تجربه های موفق اردبیل در برگزاری مسابقات بین المللی والیبال آسیا و باشگاه های کشتی فرنگی جهان در دو سال اخیر به دست آمدند و دارا بودن آب وهوای مناسب برای برپایی اردوی تیم های ورزشی در فصل تابستان ، ظرفیت ویژه ای را برای گسترش سرمایه گذاری در این حوزه فراهم کرده است .
پورابوالقاسم با اشاره به در پیش بودن برگزاری مسابقات بین المللی لیگ جهانی والیبال در اردبیل می گوید: این رویداد بزرگ ورزشی فرصت مناسبی برای افزایش تجربیات مسئولان اردبیل و معرفی هر چه بهتر این استان برای میزبانی مسابقات دیگر در آینده به شمار می رود .

او تصریح می کند : استان اردبیل علاوه بر دارا بودن جاذبه های منحصر به فرد تاریخی ، فرهنگی و طبیعی، ظرفیت های زیادی برای توسعه گردشگری ورزشی دارد و توسعه زیرساخت های مربوط به این بخش ها می تواند مکمل هم برای افزایش تعداد گردشگران استان باشد .
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان هم می گوید: مسابقات لیگ ملت های والیبال مردان جهان که در روزهای 31 خرداد تا دوم تیر ماه جاری در اردبیل برگزار می شود، فرصت ویژه ای برای معرفی قابلیت های گردشگری استان است و این مسابقات حداقل در 20 کشور جهان به طور مستقیم پخش می شود .
نادر فلاحی با بیان اینکه گردشگری ورزشی در سطح دنیا اهمیت ویژه ای یافته است و استان اردبیل در این باره قابلیت های بسیار خوبی دارد تاکید می کند: وجود زیرساخت های ورزشی به همراه جاذبه های تاریخی و طبیعی در اردبیل این استان را مستعد برگزاری بازی های مختلف در سطح بین المللی کرده است .
او ادامه داد: اردبیل در بیشتر حوزه های مختلف گردشگری ، مستعد برگزاری جشنواره ها، مسابقات و فستیوال های بین المللی است و مسابقات ورزشی نیز یکی از این قابلیت ها در سطح استان است .
رییس هیئت والیبال استان اضافه کرد: سال گذشته دو دوره مسابقه والیبال در سطح بین المللی در استان اردبیل برگزار شد و قطعا اردبیل این بار نیز میزبان شایسته ای برای مسابقات لیگ جهانی والیبال خواهد بود که با حضور تیم های ملی کشورهایی مانند فرانسه، پرتغال ، استرالیا و ایران برگزار می شود .

در سالهای اخیر مسئولان استان اردبیل با ایجاد زیرساختهای لازم و قبول مسئولیت میزبانی مسابقات بین المللی ، تلاش هایی را برای توسعه گردشگری ورزشی در این استان آغاز کرده اند .
اکبر بهنام جو استاندار اردبیل با اشاره به اجرایی کردن طرح زمستان بیدار در استان اردبیل می گوید: این طرح با هدف جذب گردشگران در فصل زمستان مطرح شده است که یکی از مهمترین بخش های آن برگزاری مسابقات ورزش های زمستانی در پیست های اسکی آلوارس سرعین ، اندبیل خلخال و دیگر مناطق مستعد استان است .
او تاکید می کند: تلاش می کنیم زیرساخت‌ها را برای معرفی زمستان پرجاذبه اردبیل آماده کنیم تا این استان به مقصد اول گردشگری کشور در فصل زمستان تبدیل شود .

استاندار اردبیل با اشاره به آب وهوای مناسب تابستانی در شهرهای سرعین و نیر می افزاید : در سالهای گذشته این شهرها به مقصد اصلی تیم های ورزشی برای برپایی اردوهای تابستانی تبدیل شده اند زیرا به گفته کارشناسان به دلیل داشتن ارتفاع مناسب از سطح دریا ، از بهترین نقاط خاورمیانه برای برگزاری تمرینات هوازی و بدنسازی هستند ؛ از این رو توسعه زیرساخت های لازم در دستور کار قرار دارد .
حمید لطف اللهیان شهردار اردبیل هم احداث طولانی ترین رینگ پیاده روی کشور دور دریاچه شورابیل را یادآوری می کند و می گوید: دریاچه شورابیل بزرگترین دریاچه طبیعی درون شهری در کشور است و علاوه بر ایجاد رینگ پیاده روی ، برای برگزاری مسابقات مربوط به ورزش های آبی در شورابیل برنامه ریزی می کنیم .
فرماندار بیله سوار نیزگفت: منطقه «گلی‌بلاغی» بیله سوار در شمال این استان مستعد راه اندازی سایت ورزش‌های هوایی است و با هدف جذب گردشگری ورزشی ، تکمیل این مکان پیگیری‌ می‌شود .
حسن قبادی با یادآوری اینکه ارتفاعات روستای گلی بلاغی به دلیل شرایط خاصی که دارد شرایط پرش در تمام فصول سال را برای ورزشکاران رشته های هوایی مهیا کرده است اظهار می کند: راه‌اندازی سایت ورزش‌های هوایی در این منطقه با استقبال علاقه‌مندان به ورزش پاراگلایدر و کایت سواری روبرو شده است .
فرماندار شهرستان بیله‌سوار عنوان می کند: طرح ایجاد سایت پروازی در منطقه گلی بلاغی می‌تواند باعث رشد اقتصادی منطقه و شهرت این شهرستان حتی در سطح بین المللی شود زیرا باعث می شود ورزشکاران خارجی هم برای شرکت در پروازهای مختلف به حضور در این منطقه علاقه مند شوند .

علی بهشتی فرماندار گرمی برپایی اردوی آمادگی تیم های ملی قایق سواری بانوان و مردان در دریاچه گیلارلوی گرمی در تابستان گذشته را یادآوری می کند و می گوید: آماده استقبال از هرگونه سرمایه گذاری برای توسعه امکانات ورزشی در حریم دریاچه گیلارلو هستیم .
اکبر صمدی فرماندار مشگین شهر با خاطرنشان کردن جایگاه جهانی کوه سبلان در ورزش کوهنوردی و برگزاری مسابقات پاراگلایدر در شهر کوهپایه ای مشگین شهر گفت : در کنار توسعه محوطه گردشگری پل معلق و پارک جنگلی مشگین شهر ، توسعه ورزش های هوایی در این شهرستان پیگیری می شود .
فریدون بابایی فرماندار خلخال از جذب سرمایه گذاران برای تکمیل تله سیز و ایجاد پیست اسکی در مناطق ازناو و اندبیل خلخال خبر می دهد و می گوید: با تکمیل این پیست ها ، خلخال در جنوب استان اردبیل به یکی از مراکز ورزش های زمستانی شمالغرب کشور تبدیل می شود .
عاطف ناصری فرماندار نمین با اشاره به وجود پیست اسکی روی چمن در جنگل زیبای فندقلو می گوید : تیم ملی اسکی روی چمن بانوان ایران در اردیبهشت ماه گذشته در این پیست منحصربفرد اردوی امادگی خود را برگزار کرد و این شهرستان مثل سالهای گذشته آمادگی دارد میزبان مسابقات اسکی روی چمن باشد .
وجود جاذبه های گردشگری ورزشی از جمله دریاچه های مختلف ، پیست های اسکی روی چمن و برف، کوه برای علاقه مندان به کوهنوردی و ورزش های هوایی ، طبیعت بکر برای پیاده روی ، آب های گرم و سرد معدنی در کنار آب و هوای بهشتی ، استان اردبیل را در ردیف مقاصد جذاب گردشگران ورزشی داخلی و خارجی قرار می دهد . تلاش و پیگیری مسئولان برای جذب سرمایه گذاری در این حوزه ها می تواند سبب رونق گردشگری ورزشی و اشتغالزایی و توسعه اقتصادی منطقه شود .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار