دستاوردهای وزارت آموزش‌وپرورش در چهل‌سالگی انقلاب، در معاونت آموزش ابتدایی؛

کیفیت‌بخشی به آموزش‌وپرورش کلاس‌های چندپایه و مدارس روستایی

کاهش کلاس‌های شش‌پایه

تهران (پانا) - از دستاوردهای وزارت آموزش‌وپرورش در چهل‌سالگی انقلاب، در معاونت آموزش ابتدایی کیفیت‌بخشی به آموزش‌وپرورش کلاس‌های چندپایه و مدارس روستایی و کاهش کلاس‌های چندپایه است.

کد مطلب: ۸۹۳۵۷۸
لینک کوتاه کپی شد
کیفیت‌بخشی به آموزش‌وپرورش کلاس‌های چندپایه و مدارس روستایی

به گزارش مرکز امور هماهنگی، ارتباطات و حوزه وزارتی آموزش‌وپرورش، موقعیت جغرافیایی جمهوری اسلامی ایران و پراکندگی بافت جمعیتی آن ازیک‌طرف و از طرف دیگر، تأکید به علم‌آموزی و دانش‌آموزی در مبانی دینی و حکومتی و همچنین قوانین و مقررات فرارو، سبب شده است تا درصد قابل توجّه‌ای از دانش‌آموزان دوره ابتدایی در مدارس روستایی و کلاس‌های چندپایه به تحصیل اشتغال داشته باشند.

بر اساس این گزارش پراکندگی روستاها و عوامل خاص جغرافیایی، کمبود جمعیت روستاها و درنتیجه کمبود تعداد دانش‌آموزان واجب التعلیم، فقدان، کمبود و یا نامناسب بودن راه‌های ارتباطی بین روستاها و شهرها، کمبود اعتبارات به‌منظور در اختیار گرفتن معلم موردنیاز و کاهش پایه‌های یک مدرسه به دلیل استفاده از وجود کودکان لازم‌التعلیم در امور کشاورزی، دامداری، قالی‌بافی و غیره. برای تأمین نیازهای مادی خانواده باعث کاهش جمعیت دانش‌آموزی در روستاها شده و تشکیل کلاس‌های چندپایه را اجتناب‌ناپذیر کرده است.

آمار اخذشده از مرکز آمار در تاریخ سال 1395 حاکی از کاهش چشمگیر کلاس‌های شش‌پایه در سال تحصیلی 94-93 نسبت به سال قبل است و تراکم کلاس شش‌پایه از 19،2 نفر به 15،3 نفر رسیده است.

در سال 95-94، تعداد 102 کلاس به کلاس‌های شش‌پایه کشور افزوده‌شده است درحالی‌که تعداد دانش‌آموز اضافه‌شده نسبت به سال قبل 25 نفر است؛ اما درعین‌حال تراکم کلاسی نسبت به سال قبل از 15،3 به 14،5 کاهش‌یافته است.

همچنین در سال 1396 آمار کلاس شش‌پایه به 2555 کلاس افزایش‌یافته و تعداد دانش آموزان نیز 35391 نفر است که تراکم کلاسی 14 نفر را نشان می‌دهد.

نکته مهم در تحلیل کاهش کلاس‌های چندپایه این است که سیاست‌های معاونت آموزش ابتدایی در کاهش کلاس‌های شش‌پایه به‌منظور کیفیت‌بخشی به آموزش در راستای تحقق عدالت آموزشی و فرصت‌های برابر یادگیری است.

گفتنی است بیشترین تراکم دانش‌آموزی در کلاس شش‌پایه استان سیستان و بلوچستان و کمترین تراکم دانش‌آموزی در کلاس شش‌پایه در استان البرز است.

در زیر نموداری کاهش کلاس‌های چندپایه در طی سال‌های 91 تا 97 نشان داده می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار