مدیرکل دفتر روابط عمومی وزارت نیرو در نشست هم‌اندیشی «ارتقای دانش و سواد آبی»:

تقدیر از همکاری وزارت آموزش و پرورش برای اشاعه مفاهیم سواد آب در بین دانش‌آموزان

تهران (پانا) - مدیرکل دفتر روابط عمومی وزارت نیرو از همکاری وزارت آموزش و پرورش برای اشاعه مفاهیم سواد آب در بین دانش‌آموزان، تشکر کرد.

کد مطلب: ۸۵۳۷۸۹
لینک کوتاه کپی شد
تقدیر از همکاری وزارت آموزش و پرورش برای اشاعه مفاهیم سواد آب در بین دانش‌آموزان

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، صدیقه ببران در نشست هم‌اندیشی «ارتقای دانش و سواد آبی» ویژه روسای گروه‌ها و منتخبانی از مدرسان کتاب انسان و محیط زیست استان تهران که در شرکت مدیریت منابع آب ایران برگزار شد به بیان آخرین وضعیت منابع آبی کشور پرداخت و افزود: در حالی به روزهای پایانی سال آبی جاری نزدیک شده‌ایم که میزان بارش‌های کشور از ابتدای سال آبی تاکنون به 170 میلیمتر رسیده که در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته کاهش 27 درصدی داشته است و با توجه به الگوی بارندگی کشور پیش‌بینی می‌شود تا پایان شهریور نیز اتفاق خاصی در این زمینه رخ نخواهد داد و پرونده سال آبی جاری با 170 میلیمتر بارندگی بسته خواهد شد.

مدیرکل دفتر روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت نیرو با تاکید بر اینکه معلمان آموزش و پرورش نقش کلیدی در رشد و ارتقای فرهنگ جامعه ایرانی دارند، ادامه داد: در طی چندسال اخیر همکاری قابل تقدیر بخش دولتی و سازمان‌های غیردولتی برای ارتقای آموزش‌ نوجوانان در حوزه منابع آبی با اجرای طرح دانش آموزشی نجات آب موجب شده است تا اقدامات مثمرثمری همچون گنجاندن مفاهیم سواد آب در کتاب درس انسان و محیط زیست دوره متوسطه به نتیجه برسد.

او با تقدیر از همکاری آموزش و پرورش و سازمان‌های غیردولتی در جهت اشاعه مفاهیم سواد آب در میان دانش‌آموزان، گفت: برپایی این نشست فرصت مناسبی است تا با گذشت یکسال از آموزش رسمی این مفاهیم در مدارس کشور بتوانیم ضمن بازنگری نسبت به کل فرایند صورت گرفته اعم از کمیت و کیفیت محتوا و نحوه آموزش آن، آسیب شناسی لازم را نیز نسبت به میزان تحقق اهداف این پروسه در دستور کار قرار بدهیم تا کارایی و اثربخشی این مهم مورد بررسی، بحث و تبادل نظر قرار بگیرد.

ببران نخستین گام برای تحقق این فرایند را ایجاد یک سازوکار موثر در تعیین میزان اثربخشی و کارایی درون و برون نظام آموزشی برشمرد و افزود: هدف اصلی ما در ارتقای سواد آب دانش‌آموزان تغییر رفتار آن‌ها و خانواده‌شان برای نهادینه شدن ارزش این مایه حیاتی و مدیریت مصرف درست آن در جامعه است. بنابراین سازوکار ما در حوزه نظام آموزشی بایستی بتواند میزان این تغییر را محاسبه کرده و درصد انحراف و خطاهای آن را نیز به دست آورد تا بتوان راهبردهای صحیح و کاربردی را در جهت نهادینه ساختن این فرایند فراهم آورد.

مدیرکل دفتر روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت نیرو تاکید کرد: در مسیر آموزش مفاهیم سواد آب باید به گونه‌ای عمل کنیم که این مطالب در سطح شناخت بینشی و نگرشی و حتی احساسی دانش آموزان نهادینه شود تا نهایتا بتواند بر روی رفتار افراد تاثیرگذار باشد. با انجام چنین روندی این حلقه اتصال از فردی به فرد دیگر و از نسلی به نسل دیگر منتقل خواهد شد در غیر این صورت صرف فراگیری این مفاهیم برای کسب نمرات درسی چندان کارساز نخواهد بود و با گذشت مدت زمان کوتاهی از ذهن فرد خارج خواهد شد.

او ادامه داد: زمانی که دانش‌آموزان بدون هیچ اهمیتی شیر آب مدارس را باز‌ می‌گذارند، مدت زمان زیادی استحمام آن‌ها به طول می‌کشد، آب رودخانه‌ها را با ریختن زباله آلوده می‌کنند و رفتارهای از این دست حکایت از عدم تاثیرگذاری آموزش‌های ما دارد.

ببران گفت: محتوای کیفی و مناسب باید در دسترس دانش‌آموزان باشد، بدین منظور بازنگری در محتوا به جهت نزدیک‌ کردن آن به حوزه عمل از اهمیت به سزایی برخوردار است. از سوی دیگر بازنگری در نحوه تدریس مفاهیم سواد آب با استفاده از روش‌های جدید و حتی ابزار و تکنولوژی‌های آموزشی ارتباطی نوین در جهت به جان نشستن آموزش‌ها و تبدیل آن به رفتار و دانش صحیح از اهمیت به سزایی برخوردار است.

مدیرکل دفتر روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت نیرو افزود: در فرایند آموزش باید به سن و جنسیت فراگیران توجه شود، نباید از این مسئله غافل شویم که چگونه ممکن است بتوانیم دانش آموزشی را که تا پایه یازدهم متوسط تحت تاثیر آموزه‌های خاص و اغلب نادرستی در محیط اطراف و خانواده بوده است به یکباره رفتار او را در قبال مسئله آب تغییر بدهیم. بنابراین باید آموزش‌های بخش آب را از پایه‌ای ترین مقاطع آموزشی در بین کودکان و نوجوانان آغاز کنیم تا میزان اثربخشی آن نیز افزایش پیدا کند.

او افزود: برای بازنگری در کیفیت محتوای آموزشی باید توجه ویژه‌ای به تفاوت‌های فرهنگی، خرده فرهنگ‌ها و اقلیم مناطق مختلف کشور داشته باشیم، مسلما باید از دانش بومی و سنتی خود که از ارزش‌های فرهنگی و خرده فرهنگی ما در حوزه آب است به خوبی بهره ببریم. طبیعتا باید شیوه تدریس ما در اقلیم خشکلی همچون سیستان و بلوچستان با مناطق پربارشی همچون نوار شمالی کشور متفاوت باشد.

ببران در بخش پایانی سخنان خود اظهار امیدواری کرد که برپایی چنین نشست‌های هم اندیشی منجر به تحول در حوزه آموزش و ارتقای سواد آب شده تا این باور را در همگان ایجاد کنیم که آب یکی از مهم‌ترین مسائل حال و آینده جهان و به ویژه کشور عزیزمان ایران خواهد بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار