تنها راه نجات محیط زیست ارتقای دانش، بینش ونگرش ساکنان زمین است

شیراز (پانا) - طرح مدارس جامع محیط زیستی استان فارس در سال تحصیلی 96-97 به پایان رسید و این طرح در سومین سال اجرا در فارس رشد 10 برابری مدارس را داشته است.

کد مطلب: ۸۳۳۳۹۰
لینک کوتاه کپی شد
تنها راه نجات محیط زیست ارتقای دانش، بینش ونگرش ساکنان زمین است

رئیس اداره آموزش و مشارکت مردمی اداره کل حفاظت محیط زیست فارس در مراسم اختتامیه طرح مدارس جامع محیط زیستی فارس در سال تحصیلی 96-97 ، افزود: در عصری که بواسطه توسعه صنایع و پیشرفت تکنولوژی، ذخایر بی همتای زمین مورد بی مهری قرار می گیرد، تنها راه نجات محیط زیست ،ارتقای دانش ،بینش ونگرش ساکنان زمین است.

برآن شدیم تا برای حفظ حال وآینده محیط زیست از کودکان آغاز کنیم .

زهرا شفیعی سروستانی ادامه داد: سال تحصیلی 96-97 سومین سالی است که به صورت مستمر در مدارس شیراز و برخی شهرستان های استان فارس طرح مدارس جامع محیط زیستی اجرا می شود .این طرح به یاری سمن ها و نیروی داوطلب دوستدار محیط زیست والبته زمینه سازی و همکاری بسیار صمیمانه آموزش و پرورش درحال اجراست.

وی تصریج کرد: دراین طرح مدرسین آموزش دیده با بهره گیری از روشهای نوین آموزشی به صورت غیرمستقیم ازجمله قصه گویی، ایفای نقش، اجرای تئاتر کودکانه، بازی های هدفمند، پرسش و پاسخ و غیره کودکان و نوجوانان را با مفاهیم محیط زیستی آشنا و مسئولیت پذیری و نقش آنان را در جهان هستی با این شیوه خلاق آموزش در میان کودکان نهادینه می سازند.

جامعیان ، رئیس اداره سلامت اداره کل آموزش وپرورش فارس نیز ضمن تقدیر وتشکر از محیط زیست وسمن های داوطلب محیط زیستی برای اجرای این طرح افزود: در سرکشی به مدارس جم دانش آموزان به نکات ظریف و ریزی اشاره می کنند که برای من تازگی دارد و آموزش و پرورش فارس امید دارد تا با همکاری محیط زیست بتواند این مدارس را از 62 مدرسه در استان به سراسر مدارس افزایش دهد.

رئیس آموزش و پرورش ناحیه یک شیراز بیان داشت: مدارس طبیعت به شرایط اقلیم و سبک زندگی ما بستگی دارند، وقتی گذشته را مرور می کنیم می بینیم در دِه و روستا و در زندگی عشایری و شهرهای کوچک کودکان در تعامل با هم و درکنار هم درطبیعت بزرگ می شدند .

کیانی ادامه داد: در روزگار اخیر با صنعتی شدن شهرها و مدرنیته خانواده ها از هم و از طبیعت فاصله گرفته اند چاره کار این است که طبیعت را به شهر و... برگردانیم درطرح مدارس جم باید احترام به طبیعت را به بچه ها بیاموزیم یکی از چهار شعار یونسکو طبیعت و آشتی با محیط زیست است.

وی تصریح کرد: بچه های ما اگر حیات خود را وابسته به طبیعت ندانند به ارزش و حرمت آن پی نمی برند، تشکیل این مدارس گام مثبتی است اما باید بدانیم که این مدارس باید با سایر مدارس متفاوت باشد.

کیانی افزود: در استان فارس 7 هزار مدرسه و 105 هزار کلاس درس داریم باید ساختار و ساختمان این مدارس ،کارکنان و معلمان نیز با سایر مدارس متفاوت باشد. نکته مهم ساختار و فیزیک مدرسه است وقتی در مدرسه می خواهیم از محیط زیست بگوییم باید ساختار این مدرسه قابلیت این را داشته باشد.

وی ادامه داد: تأثیر آموزش محیط زیست در این مدارس از سایر دروس مؤثرتر است چرا که آموزش باید در زندگی کارآیی داشته باشد و در واقع مهارت اجتماعی افراد را بالا ببرد

از سال 93 تفاهم نامه ای بین اداره کل حفاظت محیط زیست فارس و اداره آموزش و پرورش فارس منعقد شد که با ایجاد دو تیم مشخص و توانمند در هر دو دستگاه این برنامه طی سه سال در حال اجرا است و از سال اول از 2 مدرسه در شیراز و 5 مدرسه در شهرستان به 20 مدرسه در شیراز و 50 مدرسه در شهرستان تبدیل شده است . این رشد 10 برابری ظرف 3 سال افق روشنی را پیش روی فارس گذاشته است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار