رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان نهبندان گفت:

300 فقره مجوز حمل دام در نهبندان صادر شد

نهبندان (پانا) ـ رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان نهبندان گفت: از ابتدای امسال تاکنون 300 فقره مجوز برای حمل 15 هزار راس دام در این شهرستان صادر شده است.

کد مطلب: ۸۳۳۳۷۸
لینک کوتاه کپی شد
300 فقره مجوز حمل دام در نهبندان صادر شد

محمد راه انجام رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان نهبندان افزود: مجوز حمل دام به منظور کنترل و نظارت بهداشتی - قرنطینه ای دام به سایر استان ها و کشتارگاه های کشور صادر شده است.


وی اظهار داشت: از مجموع دام ها، 13 هزار و 203 راس گوسفند و بز، 176 راس گاو و گوساله و یکهزار و 622 نفر شتر بودند که با مجوز و نظارت بهداشتی به سایر استان ها ارسال شد.


وی گفت: اقدامات بهداشتی - قرنطینه ای با هدف پیشگیری از احتمال انتقال و جابجایی بیماری های دامی قابل انتقال بین انسان و دام انجام می شود لذا هرگونه انتقال و جابجایی دام و فرآورده های خام دامی با وسایل نقلیه عمومی و فاقد پروانه بهداشتی ممنوع است.


رئیس شبکه دامپزشکی نهبندان به دامداران و روستاییان توصیه کرد از هر گونه خرید و فروش دام خارج از منطقه مسکونی خودداری کنند تا از شیوع و گسترش انواع بیماری ها در شهرستان پیشگیری شود.


وی افزود: انجام واکسیناسیون، سم پاشی، پلاک کوبی، تاییدیه سلامت دام و داشتن موافقت نامه از استان های مقصد برای صدور مجوز بهداشتی - قرنطینه ای دامپزشکی توسط واحد قرنطینه انجام می شود.


وی بر لزوم صدور مجوز بهداشتی - قرنطینه ای برای حمل و نقل دام، فرآورده های دامی و طیور تاکید کرد و گفت: حمل و نقل به دور از این ضوابط سبب شیوع بیماری های واگیر دامی و در کنار آن خسارت اقتصادی به سرمایه های دامی می شود.


راه انجام اظهار داشت: از ابتدای امسال 20 محموله دام زنده غیر مجاز که از استان سیستان و بلوچستان به سایر نقاط کشور حمل می شدند قبل از رسیدن به مقصد در نهبندان متوقف شدند.


وی گفت: امسال 12 هزار و 345 راس دام سبک در 27 واحد دامی در معرض خطر شهرستان علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک واکسینه شدند.


رئیس شبکه دامپزشکی نهبندان به بیماری تب کریمه کنگو اشاره کرد و افزود: برای از بین بردن ناقلان این بیماری و پیشگیری از وقوع بیماری های دامی مشترک بین انسان و دام تاکنون 45 هزار راس دام سبک و 29 هزار متر مربع جایگاه دامی در شهرستان سمپاشی شد.


وی بیان کرد: شیوع این بیماری در دام بدون علامت بوده و فقط با ایجاد تب خفیف در 2 تا هفت روز دام را درگیر می کند لذا تشخیص بیماری از روی ظاهر دام امکان پذیر نیست.


وی گفت: بی اشتهایی، اسهال، استفراغ خونی، ضعف و درد شدید عضلانی، داشتن حالت تهوع و در نهایت سه تا 6 روز بعد خونریزی زیرپوستی از جمله علایم وجود این بیماری در انسان است.


راه انجام تنها راه پیشگیری از شیوع این نوع بیماری را سم پاشی بدن دام و جایگاه نگهداری آنها عنوان کرد و افزود: تاکنون هیچ موردی از این بیماری در دام های سبک و سنگین شهرستان مشاهده نشده است.


وی از برگزاری دوره آموزشی راه های مقابله با تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در این شهرستان خبر داد و گفت: این دوره آموزشی با شرکت 45 نفر از بانوان روستای دهک برگزار شد و بانوان با راه های انتشار، انتقال، علایم و راه های پیشگیری از این بیماری آشنا شدند.


نهبندان در 200 کیلومتری جنوب بیرجند و مجاورت با مرز افغانستان قرار دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار