مدیرعامل برق منطقه‌ای یزد خبر داد

کاهش 5 هزار مگاواتی تولید نیروگاه‌های برق‌آبی

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای استان یزد از احداث چهار نیروگاه بزرگ خورشیدی در این استان خبر داد.

کد مطلب: ۸۲۶۳۸۶
لینک کوتاه کپی شد
کاهش 5 هزار مگاواتی تولید نیروگاه‌های برق‌آبی

محمدحسن صباغ زادگان ، با اشاره به اینکه مجوز احداث نیروگاه‌های خورشیدی توسط سازمان انرژی‌های تجدید پذیر (ساتبا) برای تمام ظرفیت‌های متصل به شبکه توزیع زیر 7 مگاوات و شبکه فوق توزیع و انتقال بالای 7 مگاوات صادر می‌شود، گفت: پروانه احداث نیروگاه‌های خورشیدی صادره توسط ساتبا به مدت 6 ماه اعتباردارند که مطابق بند دو مجوزها، پروانه احداث قابل‌انتقال به غیر نبوده و هرگونه انتقالی تحت هر شکل، پروانه را از درجه اعتبار ساقط می‌کند.

وی افزود: شرکت‌های برق استانی مسئولیت بررسی فنی و اتصال نیروگاه‌های خورشیدی به شبکه‌های برق را به عهده‌دارند و روش اجرایی جذب سرمایه‌گذار و توسعه نیروگاه‌های خورشیدی با همکاری استانداری، مرکز خدمات سرمایه‌گذاری و شرکت برق منطقه‌ای تهیه‌شده و کمیته نظارت و راهبری استان یزد پیگیر رفع مشکلات و بررسی پیشرفت نیروگاه‌های خورشیدی است.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای استان یزد تصریح کرد: تاکنون حدود 20 سرمایه‌گذار در استان یزد با ظرفیت مجموع بیش از 200 مگاوات با سازمان انرژی‌های تجدید پذیر قرارداد خرید تضمینی 20 ساله را منعقد کرده و در مرحله احداث نیروگاه خود هستند.

صباغ‌زادگان با اشاره به اینکه تاکنون چهار نیروگاه بزرگ خورشیدی در استان یزد با مجموع ظرفیت 5/33 مگاوات احداث‌شده است، اظهار داشت: این سرمایه‌گذاری با مشارکت سرمایه‌گذارانی از کشورهای آلمان، ایتالیا، فرانسه، یونان و سایر کشورها بوده است که امیدواریم با توجه پیشرفت فیزیکی نیروگاه‌های در حال احداث، این ظرفیت تا پایان سال جاری به بیش از 70 مگاوات برسد.

این مقام مسئول اضافه کرد: این نیروگاه‌های بزرگ خورشیدی شامل نیروگاه‌های 10 مگاواتی نور در شهرستان اشکذر، 10 مگاواتی پژواک در شهرستان اردکان و 10 مگاواتی غدیر در شهرستان مهریز تحت نظارت شرکت برق منطقه‌ای یزد و 3/5 مگاواتی مکسان در دهستان دهشیر از توابع شهرستان تفت تحت نظارت شرکت توزیع نیروی برق استان یزد است.

وی بابیان اینکه در سال ۹۵ پیک‌بار مصرف هزار و 230 مگاوات بود که باوجود رشد ۱۴ درصدی با اقدامات خوب مدیریت مصرف و طرح ذخیره‌سازی عملیاتی این میزان در سال ۹۶ به هزار و 410 مگاوات ساعت رسیده و ۱۷۰ مگاوات ساعت پیک سایی صورت گرفت، اذعان داشت: با توجه به ورود صنایع جدید به مدار، پیش‌بینی می‌شود در تابستان ۹۷ با رشد بیش از ۱۴ درصد به هزار و 632 مگاوات برسد که مقدار دقیق آن را بعد از فصل تابستان می‌توان ارائه کرد.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای استان یزد ۲۴ پروژه طرح انتقال با پیش‌بینی هزینه کل دو هزار و 500 میلیارد ریال است که از این تعداد، ۱۶ پروژه در سال ۹۶ با پیش‌بینی هزینه کل هزار و 100 میلیارد ریال آغازشده و در دست اجرا است را از پروژه‌های در دست اقدام شرکت برق منطقه‌ای یزد دانست.

صباغ‌زادگان‌ ازجمله پست‌های در حال احداث را، پست 400 کیلوولت غرب (شهید سامعی)، 400 کیلوولت مهرگان، 230 کیلوولت شهرستان ابرکوه، 230 کیلوولت منطقه فولاد، 132 کیلوولت شهرستان بهاباد، پست 63 به 20 کیلوولت استقلال و 63 به 20 کیلوولت امامزاده برشمرد و عنوان کرد: طرح توسعه و افزایش ظرفیت پست‌های موجود در دستور کار این شرکت قرار دارد.

این مقام مسئول با اشاره به خشک‌سالی سال جاری و کمبود آب در سدها ابراز داشت: نیروگاه‌های برق‌آبی با مشکل مواجه هستند و بنا به شرایط و آمار اعلام‌شده و درحالی‌که رشد مصرف داریم؛ اما حدود پنج هزار مگاوات تولید نیروگاه‌های برق‌آبی کاهش می‌یابد.

وی بیان کرد: در صورت عدم مدیریت مصرف توسط مشترکین تابستان سختی خواهیم داشت؛ اما تلاش مجموعه صنعت برق این است که با استفاده از همه امکانات موجود با مشکل خاموشی مواجه نشویم.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای استان یزد در پایان از همه شهروندان عزیز و مدیران صنایع استان یزد درخواست کرد: همکاری کامل را در مدیریت مصرف به‌ویژه در ساعات پیک‌بار از ساعات ۱۲ تا ۱۶ در روز و ۲۰ تا ۲۳ در شب داشته باشند و از مصارف غیرضروری در این ساعات پرهیز کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار