رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل خبرداد :

رفع مشکلات احتمالی نظام‌های بهره‌برداری از اراضی پایاب سد خدآفرین

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل از رفع موانع و مشکلات احتمالی نظام‌های بهره‌برداری از اراضی پایاب سد خدا آفرین خبر داد.

کد مطلب: ۶۸۱۱۰۰
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا استان اردبیل،عدیل سروی در جلسه تشریح روند اجرایی نظام‌های بهره برداری اراضی پایاب سد خداآفرین افزود : نظام بهره‌برداری از اراضی پایاب سد خدا آفرین باید کمترین خطا و اشتباه را در بهره‌برداری داشته با شد و این امر محقق نخواهد شد مگر درسایه اتحاد و یکپارچگی دستگاه‌های ذیربط در این امر که امیدواریم با تمهیدات و حمایت‌های مسئولین استانی و کشوری این نظام نوین بهره‌برداری را به بهترین نحو ممکن در دشت مغان به اتمام برسانیم .

سروی در ادامه سخنان خود گفت: یکی از اولویت‌های مهم و اساسی در اجرای پروژه ملی شبکه‌گذاری اراضی پایاب سد خداآفرین رفع تداخلات اراضی کشاورزی با منابع طبیعی است، با شروع بهره‌برداری از این پروژه عظیم استانی و ملی می‌بایست کلیه اختلافات مربوط به اراضی کشاورزان با دولت حل و فصل شود زیرا ادامه‌دار بودن مشکل تداخل امنیت تولید و موفقیت‌آمیز بودن نظام بهره‌برداری را به مخاطره می‌اندازد .

وی ادامه داد: طرح جامع و شبکه‌های آبیاری و زهکشی فرعی شامل شبکه آبیاری و زهکشی اراضی پایاب سد خداآفرین، شبکه آبیاری اراضی پایاب سد احمد بیگلو و شبکه آبیاری اراضی پایاب سد عمارت به مساحت 42 هزارو 435 هکتارمراحل اجرایی و تکمیلی خود را باموفقیت سپری می‌کند .

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل در خصوص مشخصات و ویژگی‌های فنی این طرح، افزود: تامين آب طرح خداآفرين بوسيله رودخانه مرزي ارس و با احداث سد مخزني خداآفرين صورت گرفته است. محل سد مذکور حدود 150 کيلومتر پايين­تر از سد مخزني ارس در نظر گرفته شده است. سد تنظيمي قزقلعه­سي نيز حدود 12 کيلومتر پايين­تر از سد مخزني خداآفرين براي تنظيم و انحراف جريان آب به کانال انتقال پيش­بيني گرديده است .

سروی تصریح کرد: مساحت تحت پوشش سیستم‌های آبیاری طرح جامع و شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی رودخانه‌های مرزی در ناحیه عمرانی یک دشت فتحعلی 1100 هکتار در ناحیه عمرانی یک شرق دره‌رود و بخشی از خلیل لو 3900 هکتار و در ناحیه عمرانی دو و بخشی از خلیل لو 10500 هکتار و در ناحیه عمرانی سه11500 هکتار و ناحیه عمرانی چهار 9700 هکتار ، شبکه آبیاری و زهکشی سد احمد بیگلو 2035 هکتار ، شبکه آبیاری و زهکشی عمارت 3700 هکتار است به عبارت دیگردر مجموع 42 هزار و 435 هکتار از این اراضی تحت پوشش انواع سیستم های آبیاری تحت فشار قرار خواهد گرفت .

وی در ادامه سخنان خود افزود : 2558 هکتاز از اراضی دشت فتحعلی در حوزه ارس اجرا شده است که سطح کل قابل بهره برداری 3658 هکتار می باشد و امید واریم دیگر مراحل اجرای این طرح نیز زودتر از برنامه زمانبندی شده به بهره‌برداری برسد .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار