عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفت‌وگو با پانا مطرح کرد؛

توسعه تجارت نفتی ایران با استفاده از ظرفیت‌های دیپلماسی اقتصادی

تهران (پانا) - عضو کمیسیون انرژی مجلس درباره اقدامات دولت سیزدهم برای تقویت دیپلماسی انرژی گفت روابط دیپلماتیک انرژی در سطح بالا در دولت سیزدهم باعث شده که روابط اقتصادی هم توسعه پیدا کند و دیپلماسی انرژی و انتقال انرژی ما به سایر کشورها تقویت شود.

کد مطلب: ۱۴۷۴۹۰۹
لینک کوتاه کپی شد
توسعه تجارت نفتی ایران  با استفاده از ظرفیت‌های دیپلماسی اقتصادی

رمضانعلی سنگدوینی در گفت‌وگو با پانا درباره اقدامات دولت سیزدهم برای تقویت دیپلماسی انرژی، گفت: «دیپلماسی با کشورهای خارجی و به خصوص کشورهای همسایه در دولت سیزدهم در سطح بالا بوده است.»

سنگدوینی ادامه داد: «روابط دیپلماتیک وقتی در سطح بالا برقرار باشد باعث می‌شود با کشورهای همسایه ارتباطات بیشتر و در سطح اقتصادی تجاری و سیاسی به وجود بیاید. وقتی با کشورهای همسایه ارتباطات بیشتر می‌شود باعث می‌شود ارتباطات در سایر حوزه‌ها مثل انرژی هم توسعه پیدا کند.»

وی در ادامه بیان کرد: «در کشور ما از دو نقطه شلمچه و نفت‌شهر خط انتقال گاز و ایستگاه اندازه‌گیری گاز را برای عراق ایجاد کرده‌ایم و روزانه بین 50 تا 55 میلیون لیتر مکعب ظرفیت انتقال گاز به عراق را داریم و این اقدام هم در حال انجام است.»

وی افزود: «مطالبات حاصل از انتقال گاز به عراق در حال وارد شدن به کشور است. اقدام دیگر دولت سیزدهم در محور دیپلماسی انرژی فعال‌کردن سوآپ گاز با ترکمنستان است و با این کشور هم خط انتقال گازی داریم و شرایط بسیار خوبی را ایجاد کرده است. ما زمانی از کشور ترکمنستان بین 40 تا 50 میلیون لیتر گاز وارد می‌کردیم و از سوی دیگر هم منتقل می‌کردیم ولی به دلیل برخی اتفاقات این مسئلا کلا تعطیل شد.»

عضو کمیسیون انرژی ادامه داد: «در خراسان شمالی و سرخس و کردگوی گلستان هم خط انتقال گاز داریم. این خط انتقال به خط انتقال گاز سراسری کشور متصل است. با توجه به روابط دیپلماتیک بین 5 تا 10 میلیون متر مکعب سوآپ گازی در حال انجام است که می‌توان این ظرفیت را بیشتر کرد.»

سنگدوینی با بیان اینکه وزیر نفت و این مجموعه باید به دنبال افزایش ظرفیت انتقال گاز باشند، گفت: «خط لوله انتقال گاز به پاکستان طی سالیان گذشته متوقف شده بود، دلیل آن هم این بود که عده‌ای نمی‌خواستند که روابط ایران و پاکستان بهبود پیدا کند و ایران را تشویق به شکایت می‌کردند، اما در سفر رئیس جمهور به این کشور مقرر شد ادامه ساخت خط لوله گاز ایران به پاکستان عملیاتی شود.»

عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه علاوه بر این از سمت آذربایجان، ترکمنستان، عراق و ترکیه و پاکستان می‌توانیم انتقال انرژی مخصوصا در زمینه گاز را انجام دهیم، ادامه داد: «البته در سایر حوزه‌های انرژی هم ظرفیت انتقال داریم و می‌توانیم اقدام به انتقال برق به ترکمنستان، عراق، ترکیه و آذربایجان هم بکنیم.»

سنگدوینی عنوان کرد:‌ «دیپلماسی انرژی می‌تواند هم اقتصاد دو کشور را پویا کند و هم می‌تواند ارز آوری خیلی خوبی برای کشور داشته باشد و اقتصاد و نیازهای دو کشور را ارتقا دهد. روابط دیپلماتیک انرژی در سطح بالا در دولت سیزدهم باعث شده که روابط اقتصادی هم توسعه پیدا کند و دیپلماسی انرژی و انتقال انرژی ما به سایر کشورها تقویت شود.»

 

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار