هنر و هنرمند کودک در حالت اغما

در سومین هفته از مهرماه که مصادف شده بود با روز کودک، اساتید موسیقی کودک ایران به موسیقی کودک و وجود آن در مدارس و صدا و سیما پرداختند.

کد مطلب: ۶۷۲۸۴۶
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار فرهنگی پانا؛ هفته ای که گذشت همزمان بود با روز کودک که در این باره گفت و گویی داشتیم با سودابه سالم که یکی از مطرح ترین اساتید موسیقی کودک در ایران است.

باور خانواده های ایرانی به موسیقی برخلاف مسئولان است

سودابه سالم در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی پانا درباره موسیقی کودک بیان کرد: در حال حاضر در مراكز آموزشي كودكان برنامه جدي و هدفمندي براي آموزش موسيقي وجود ندارد اهميت آموزش موسيقي از دو جهت داري اهميت است در دهه هاي اخير با تحقيقاتي كه بر روي مغز و لايه هاي آن انجام شده دانشمندان تأثير آن را بر حيطه هاي رشد كودكان «اجتماعي، هيجاني، عاطفي، حركتي، كلامي و شناختي» و انواع هوش ثابت كرده اند و تأثير مثبت آن حتي بر كودكان كه مشكلاتي در زمينه تمركز، برقراري ارتباط، لكنت زبان، خامي حركت و اتويسم دارند مشاهده مي شود خوشبختانه امروز اشتياق فراواني از طرف والدين در جهت رفع اين نياز آموزشي ديده مي شود.

مردم ایران به موسیقی نیاز دارند

وی افزود: کمتر جایی در سراسر دنیا وجود دارد که مانند خانواده ای ایرانی به یادگیری موسیقی توسط کودکانشان علاقه مند باشند. مردم ایران به موسیقی نیاز دارند و انواع موسيقي در كشور ما وجود دارد كه ميراث فرهنگي ما است ولی متاسفانه رسانه ها جواب این نیاز را برآورده نمي كنند و مشكلات فراواني براي كساني كه در اين زمينه فعاليت ميكنند وجود دارد به همين دليل هر خانواده نیاز موسیقی اش را به گونه ای جواب می دهد به طوری که حتی بعضي از خانواده ها پدر و مادر و فرزندان هرکدام یک ساز را می نوازند و با همه مشكلاتي كه وجود دارد با حضور خود در کنسرت های موسیقی به حفظ آن کمک می کنند.

موسیقی کلمه خطرناکی نیست

وی درباره آموزش و پرورش بیان کرد: آموزش و پرورش لطف دارد و مرا به بعضی جلسات پژوهشی دعوت می کند و حتی کتاب تأليف مرا مطالعه كرده و مورد تشويق هم قرارداد ولی حتی در این جلسات هم اسم موسیقی را نوا یا صدا خطاب می کند موسیقی کلمه خطرناکی نیست وقتی کودک این اسم را می شنود در ذهنش سوال می شود که آوا چیست؟ و به او پاسخ داده می شود که آوا همان موسیقی است، با این کار به كودك چه یاد می دهید؟ دور زدن، دورویی کردن و دروغ گفتن، موسیقی اخلاق، نظم، مهربانی و همکاری را آموزش مي دهد موسیقی باعث می شود هیجاناتت را کنترل کنی .

وی درباره اینکه اصلا موسیقی کودک چیست تصریح کرد: به تمام کلمات موزون و بخش اعظمی از ادبیات شفاهی کودک که آثار خاص کودکان را می سازد مانند ترانه های فاخری که برای کودکان ساخته می شود و دربرگیرنده موسیقی کودک است موسیقی کودک می گویند .

سالم درباره دغدغه های آموزش و پرورش تصریح کرد: آموزش و پرورش دغدغه ای به نام جذاب کردن مدرسه با موسیقی ندارد، دوره فریاد زدن سر کودکان توسط معلمان تمام شده است و دیگر کاربرد ندارد. در مدارس باید رغبت پرسش و پاسخ برای بچه ها به وجود بیاید تا کودک چیزهای جدید خلق کند. در گذشته آرزوی پدر و مادر این بود که کودکشان در کنکور یک رشته دهان پرکن مانند دکتری یا مهندسی قبول شود ولی الان زمانه فرق کرده است. بعضی پدر مادرها به بچه هایشان به شدت فشار می آورند که یک موسیقی را یاد بگیرد درصورتی که آموزش موسیقی به کودکان مهارت نوازندگی نیست بلکه قسمتی از تعلیم و تربیت است کسی که ریاضی یاد می گیرد خوارزمی نمی شود ولی به عنوان یک انسان امروزی باید این چیزها را بداند .

در حال اتمام پژوهشی درباره 35 سال از عمر هنر هستم

اسماعیل خلج در 16 مهرماه بازیگر باتجربه سینما، تئاتر و تلویزیون از انجام پژوهشی گسترده درباره تاریخ هنر به خبرنگار فرهنگی پانا خبر داد.

این بازیگر کهنه کار ضمن اعلام این خبر گفت: من هیچ وقت در گذشته زندگی نکرده و نمی کنم. حتی از خودم یک عکس هم ندارم. چند سال پیش تمام کتاب هایم را نیز فروختم. زیرا عادت دارم هر روز زنده باشم و زندگی کنم.

وی درباره آخرین فعالیت های اخیر خود افزود: این روزها درگیر پروژه و اتفاقی هستم که اگر کامل شود همه کارهایم تاکنون کنارش رنگ می بازد. این یک کار پژوهشی نه صرفا درباره تئاتر که به طور کلی مربوط به هنر است.

خلج همچنین ادامه داد: این روزها به واسطه این که تدریس می کنم، از فضای تئاتر دور نیستم و در بنیاد ملی نخبگان تدریس می کنم. همچنین در حال اتمام یک تابلوی نقاشی هستم.

در 17 مهرماه تئاتر «دولت ضعیفه» به کارگردانی اصغر خلیلی شب گذشته «17 شهریور ماه» در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر افتتاح شد.

این نمایش بدون هیچ حذف و اضافه شامگاه گذشته به روی صحنه رفت و محمد علی آهنگران در اجرای نخست دولت ضعیفه مهمان این نمایش بود.

بازیگران این نمایش صبا کمالی، فرزین محدث، محمد صدیقی مهر، معصومه کریمی، حمید رضا کاظمی پور، لیلا حقانی، بهزاد محسنی، حامد نظامی، محمد سیاهپوش، آرمان آشتیان، نیما اولیایی، سمیه صباغ، فاطمه ولی خانی، بهار راد، سپیده جعفری، شهلارحیمی، راضیه اسدی، مهدی افشاریان هستند.

نمایش «دولت ضعیفه» موضوعی سیاسی با رویکرد نقش زنان در سیاست دارد و درباره برهه‌ ای از زمان است که حضور زنان در سیاست ایران پررنگ می‌شود که این جایگاه سیاسی در نهایت به انقلاب مشروطه ختم می‌رشود.

در همین باره با یکی از مهمانان شب اول نمایش صحبت کردیم.

"دولت ضعیفه" از اشتباه گذشتگان می گوید

محمدعلی آهنگران درباره نمایش «دولت ضعیفه» بیان کرد: من تمام کارهای خلیلی را دنبال می کنم. تفاوتی که در تئاتر او هست و برای من روشن است نگاه عمیق و متفاوت او است که نمایش هایش را با ساختاری منظم کارگردانی کرده است، متن هایی که انتخاب می کند روایتی عوام فهم و خواص پسند دارند که در عین نگاه متفاوت به تاریخ و سیاست می پردازد. اگر این تئاتر عمر طولانی داشته باشد جزو تئاترهایی است که با استقبال خوبی مواجه خواهد شد.

وی افزود: من این تئاتر را پسندیدم زیرا تمام عوامل بسیار خوب بازی کردند، متن نمایش درخور بود و کارگردانی به بهترین شیوه صورت گرفته بود، از مردم کشورم می خواهم که به تماشای این تئاتر بیایند.

وی درباره این دسته از تئاترهایی که تاریخ را روایت می کند ؛ اظهار کرد: نگاه حکیمانه به تاریخ این است که بتوانیم نقاط ضعف و قوت، کاستی ها و پیروزی ها را نشان دهیم و عواملش را بررسی کنیم و ببینیم این عوامل چگونه می توانند در یک جامعه بازسازی و تکرار شوند یا حتی باعث پیشرفت آن جامعه شود.

وی درباره استفاده از تاریخ در تئاتر و سینما گفت: تاریخ مانند یک راه است، وقتی تاریخ می خوانیم مانند این است که در آن دوره زندگی می کنیم، دریافتی که از گذشته داریم باید بتواند محصولی برای امروز داشته باشد، مشابهت سازی ها ممکن است خیلی دقیق نباشد ولی عبرت چیزی است که تاریخ همیشه جلوی ما قرار می دهد. اتفاقی که در این نمایش روایت می شود از دوره قاجار و نگاه حاکمان به تحولات اجتماعی و تاریخ می تواند دوباره تکرار شود یعنی یک حاکم و تصمیم گیر می تواند به جای یک نگاه عالمانه به تحولات با داشتن همان ضعف ها و کاستی هایی که حاکمان گذشته داشته اند کارهای آنان را تکرار کند داستان هایی از این دست می توانند باعث شوند تاریخ را ملموس تر ببینیم، رسالت هنر و تئاتر هم همین است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار