بودجه ۱۱۷ میلیارد تومانی بوستان «یاس فاطمی» تصویب شد

شورای اسلامی شهر تهران به شهرداری تهران اجازه داد برای احداث و تجهیز بوستان «یاس فاطمی» ۱۱۷ میلیارد تومان از اعتبارات بودجه سال جاری هزینه کند.

کد مطلب: ۴۳۵۷۹۰
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا، علیرضا دبیر رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران در جریان بررسی لایحه «مجوز تامین اعتبار احداث و تجهیز بوستان جنگلی یاس» اظهار داشت: در لایحه ای که شهرداری تهران به شورا ارائه داده است اعتباری معادل ۱۷۷ میلیارد تومان برای این پروژه درخواست شده است.

وی با اشاره به مطرح شدن این موضوع در کمیته تخصیص توضیح داد: زمانی که موضوع بودجه بوستان یاس در کمیته تخصیص مطرح شد من با تصویب بودجه در کمیته تخصیص مخالفت کردم و تاکید کردم این موضوع از اختیارات کمیته تخصیص و شهرداری نیست.

دبیر در خصوص جزییات این پروژه توضیح داد: بوستان هزار و ۴۰۰ هکتاری یاس فاطمی در دو منطقه یک و چهار شهرداری اجرا شده است. شهرداری تهران از ۱۷۷ میلیارد تومان اعتبار پیشنهادی برای این پروژه، ۹۷ میلیارد تومان را برای احداث، توسعه و بهره برداری و ۸۰ میلیارد تومان را نیز برای احداث پارکینگ شهید عراقی بر اساس توافقی که با وزارت اطلاعات انجام داده درخواست کرده است.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه تنها ۲۰ میلیارد تومان از اعتبار ۸۰ میلیارد تومانی در سال جاری هزینه می شود؛ خاطر نشان کرد: پیشنهاد کمیسیون بر این است که برای ۶۰ میلیارد باقی مانده در بودجه سال ۹۵ تصمیم گیری شود و در حال حاضر شورا تنها با هزینه کرد ۱۱۷ میلیارد تومان موافقت کند.

محل جابجایی بودجه در لایحه مربوط به بوستان یاس مشخص نشده است

وی افزود: پیش از این در شهرداری تهران در کمیته تخصیص تصمیم گیری می کردند که چقدر اعتبار به یک پروژه اختصاص یابد و البته محل برداشت آن در بودجه را مشخص نمی کردند. اما در خصوص بوستان یاس این بار لایحه به شورا ارائه شده اما در این لایحه محل جابه جایی بودجه مشخص نشده است.

دبیر تاکید کرد: کمیسیون حدود چهار ماه به شهرداری فرصت داد که محل هزینه کرد این بودجه را مشخص کنند اما این اتفاق نیافتاده و ما در کمیسیون ردیف هایی از بودجه را که امسال به دلیل اولویت بندی پروژه ها از دستور کار خارج شده تعیین کرده ایم و شهرداری را موظف کردیم تنها از این ردیف های بودجه برای هزینه های بوستان یاس استفاده کنند.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه بیان داشت: اگر این سخت گیری انجام می شود به این دلیل است که شهرداری لایحه اصلاحیه کمتری را در وسط سال ارائه کند و از ابتدای سال برنامه شان را مشخص کنند.

اقبال شاکری درباره این لایحه گفت: کار بسیار خوبی در کمیسیون برنامه و بودجه انجام شده است. ولی دو ردیف کد پروژه های پارکینگ طبقاتی برج میلاد و تونل نیایش دو زیرساخت حیاتی شهر هستند. چرا شهرداری هیچ اقدامی در این دو کد پروژه انجام نداده که ردیف های آن به احداث بوستان اختصاص یابد؟

تقی پور نیز با اشاره به اهمیت اجرایی شدن قول هایی که در این پروژه داده شده؛ پیشنهاد کرد ۶۰ میلیارد تومان اعتبار باقی مانده برای احداث پارکینگ شهید عراقی را در این مصوبه ذکر کنیم که در سالهای آتی هزینه خواهد شد.

حافظی به عنوان یکی از مخالفان این لایحه تصریح کرد: شهرداری تهران جزییات هزینه کرد ۹۰ میلیارد تومان را به طور کامل به شورا ارائه نداده و تنها منطقه چهار گزارشی را به شورا داده است.

وی با اشاره به دلیل احداث پارکینگ شهید عراقی در این پروژه بیان داشت: شهرداری به ازای معوض زمین های تصرفی متعهد ساخت این پارکینگ شده است اما آیا آن ساختمان ها مجوز داشته اند که ما به ازای آنها ۲۰ میلیارد تومان پرداخت می کنیم؟

تندگویان نسبت به مدل طرح اعتراض کرد و گفت: ما درخواست داریم گزارش کاملی درباره عملکرد شهرداری در این پروژه به شورا ارائه شود تا بتوانیم تصمیم گیری کنیم. به ما گفته اند ۶۰ میلیارد تومان هزینه آسفالت بوستان یاس شده است اما نمی دانیم ۳۸ میلیارد تومان دیگر را برای چه چیزی تصویب می کنیم؟

سالاری نیز نظر کمیسیون معماری را قرائت کرد و گفت: لایحه را باید شهرداری پیشنهاد دهد و شورا نباید در موضوعات این لایحه دخالت کند. اگر شهرداری با ردیف های بودجه تعیین شده موافق است من هم با این لایحه موافق هستم.

وی درباره سوال مطرح شده توسط تندگویان توضیح داد: ممکن است بناهای ساخته شده پروانه نداشته باشند اما اگر زمان احداث آنها طولانی باشد می تواند به عنوان املاک وزارت اطلاعات درنظر گرفته شود.

رییس کمیسیون معماری و شهرسازی همچنین از اینکه تا کنون هیچ بودجه ای برای این پروژه تخصیص نیافته ابراز نارضایتی کرد.

دبیر نیز پیش از تصمیم گیری در صحن شورا توضیح داد: زمانی اصلاحیه بودجه در عرض نیم ساعت با دست نویس دو فوریتی جمع می شد اما حالا روند به شکلی شده که شهرداری در اواسط سال برای ایجاد تغییر در بودجه به شورا لایحه ارائه می دهد.

وی این پروژه را فرصتی برای مدیریت شهری دانست و گفت: شهرداری تهران تصمیم گرفته پارکینگ ها توسط بخش خصوصی احداث شود. بر این اساس برای ساخت پارکینگ های برج میلاد و تونل نیایش تا پایان سال هیچ اقدامی انجام نمی شود و البته ما تمام بودجه این ردیف ها را برای بوستان یاس کم نکرده ایم و هنوز هم اگر اراده ای برای احداث این پروژه ها وجود داشته باشد در فاصله باقی مانده تا پایان سال اعتبار کافی وجود دارد.

علیرضا دبیر این روند را موجب افزایش دقت در تدوین بودجه دانست و گفت: چنین لایحه هایی باعث می شود بودجه شهرداری هر سال دقیق تر نوشته شود.

چمران نیز با اشاره به نگرانی برخی از روسای کمیسیون ها برای کاهش بودجه مصوبه حوزه مربوطه شان توضیح داد: این بودجه از هر جایی برداشته شود مورد اعتراض کمیسیون تخصصی قرار می گیرد و این اتفاقی طبیعی است اما از همه کمیسیون ها بنا بر میزان پیشرفت پروژه ها کسر شده است.

رییس شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: می توانستند به شهرداری اجازه بدهند اعتبار لازم برای بوستان یاس را از سرجمع بودجه کم کند اما در حال حاضر تعیین شده اعتبار دقیقا از کدام پروژه ها برداشته شود و این کار خوبی است. البته برای نیمه تمام نماندن کار ۸۰ میلیارد باقی مانده هم در بودجه سال بعد پیش بینی شود.

دبیر در تایید سخنان چمران اظهار داشت: شهرداری سال آینده در بودجه حتما این مبلغ را پیش بینی می کند و این روند طبیعی است. باید به سازمان پارک ها برای بهره برداری تا پایان سال کمک شود این منطقه آسیب های اجتماعی نیز دارد و باید به آن رسیدگی شود.

اقبال شاکری نیز در پایان گفت: شهرداری باید طرح توجیهی این بوستان را ارایه دهد تا برنامه زمان بندی و بودجه آن بر اساس این طرح توجیهی مشخص شود. ۶۰ میلیارد از ۱۱۷ میلیارد تومان را از بودجه عمرانی برداشته اند ولی این ها زیرساخت های شهری هستند و باید برنامه توجیهی این طرح ارایه شود.

در پایان این لایحه با رای اکثریت اعضا به تصویب رسید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار