در گفت‌وگو با پانا عنوان شد؛

300 هزار صندلی خالی در دانشگاه‌ها

خبرگزاری پانا: طی دهه گذشته، فراوانی متقاضیان کنکور به قدری بود که مسئولان آموزش عالی به این فکر افتادند که با تأسیس موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی بتوانند آرزوی رفتن به دانشگاه را برای بخش زیادی از جوانان برآورده کنند. طی این سال ها گسترش کمی دانشگاه های غیرانتفاعی از یک سو و تغییر هرم جمعیتی کنکور از سوی دیگر باعث شده تا نیمی از صندلی دانشگاه ها خالی بماند و در این مسیر دانشگاه های غیرانتفاعی که در دولت های قبل یک شبه مجوز گرفتند با ضرر و زیان روبرو شوند.

کد مطلب: ۳۹۹۳۹۹
لینک کوتاه کپی شد

قاسم جعفری سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی پانا، با اشاره به خالی ماندن نیمی از صندلی های دانشگاه گفت: خالی بودن صندلی‌ دانشگاه ‌ها پدیده ‌ای است که به علت رشد بیش از حد مراکز دانشگاهی و توجه نداشتن به سلایق و علایق داوطلبان به ‌وجود آمده است.


وی افزود: تعداد ظرفیت دانشگاه ها نسبت به سال های گذشته مطلوب شده است اما میزان شرکت کنندگان در کنکور نسبت به این سال ها کمتر از ظرفیت است و این مساله مهم ترین عامل خالی ماندن صندلی دانشگاه هاست.


سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ادامه داد: طبق آماری که وزارت علوم اعلام کرده 300 هزار صندلی خالی در دانشگاه ها برای سال تحصیلی جدید وجود دارد و این صندلی ها پس از اعلام نتایج کنکور مشخص می شود.


وی اضافه کرد: همچنین یکی از علت هایی که می توان برای خالی ماندن صندلی در دانشگاه ها عنوان کرد در واقع همان تنوع زیاد در دانشگاه‌ ها و در رشته‌ های مشابه است که منجر می شود به رفتن دانشجو به دانشگاه هایی که شرایط مطلوب‌ تری دارد و آن هایی که شرایط مطلوبی ندارد با صندلی های خالی مواجه می شود.


این عضو کمیسیون آموزش عالی مجلس با تأکید بر اینکه بیشترین تعداد صندلی های خالی متعلق به دانشگاه های غیردولتی و آزاد است، گفت: شدت ورود به دانشگاه از مقطع کارشناسی به کارشناسی ارشد و دکتری افزایش یافته است و بسیاری از این صندلی ‌های خالی در مقطع کارشناسی هستند.


وی تصریح کرد: خالی ماندن صندلی دانشگاه ها به ضرر مدیران موسسات آموزش عالی غیردولتی است چرا که این دانشگاه ها شهریه پرداز هستند و با اتکا بر بودجه خود امور دانشگاه را می گذرانند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار