فرزاد طالبی در مراسم رونمایی از سه سامانه موسیقایی «ابر الکترونیک»:

عصر جدید حوزه موسیقی، رقابت در فضای مجازی است

خبرگزاری پانا: سرپرست دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم رونمایی از سه سامانه موسیقایی «ابر الکترونیک» گفت: عصر جدید حوزه موسیقی، رقابت در فضای مجازی است و این موضوع نیازمند پشتیبانی های فراوان و توجه به قوانین است که امیدوارم بتوانیم شاهد حضور بیشتری از سوی بخش خصوصی در این زمینه باشیم.

کد مطلب: ۳۹۵۷۳۸
لینک کوتاه کپی شد
به گزارش خبرنگار فرهنگی پانا، مراسم رونمایی از سه سامانه موسیقایی تحت عنوان «ابر الکترونیک» سه شنبه 17 شهریورماه در تالار شیخ بهایی دانشگاه شهید بهشتی تهران با حضور فرزاد طالبی سرپرست دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، فریبرز سفر دوست مدیرعامل موسسه «شکوه موسیقی ایرانیان» و بابک ربوخه مدیر امور موسیقی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برگزار شد.
در ابتدا سرپرست دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: من به موسسه شکوه موسیقی ایرانیان تبریک می گویم که چنین حرکتی را آغاز کردند و باعث شدند تا ظرفیت جدیدی به عرصه موسیقی کشور اضافه شود. دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز طی سال های اخیر همواره روند حمایتی خود از حرکت های فرهنگی این چنینی طبق ضوابط در دستور کار خود قرار داده و مطمئن باشید این حمایت تا زمانی که ما در دفتر موسیقی هستیم ادامه خواهد داشت. اساسا محتوای آثار موسیقایی در عرصه موسیقی کشور تنها با مجوز دفتر موسیقی وزارت ارشاد امکان پذیر است و هنرمندان و تولیدکنندگانی که از مجراهای دیگر به این وادی می‌آیند از راه غیر قانونی وارد شده‌اند.
وی افزود: این وظیفه ما است که با فراهم کردن زیر ساخت ها شرایطی را ایجاد کنیم که بخش بیشتری از مخاطبان موسیقی در کشورمان به آثار دارای مجوز دسترسی داشته باشند. به اعتقاد من راه اندازی سامانه هایی که بتواند در توسعه همین فضایی که به آن اشاره کردم کمک کند، کاری در جهت اهداف ملی و شایسته تقدیر است. دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی روی رعایت خطوط قرمزها و ضوابط قانونی تاکید زیادی دارد و تمام تلاش خود را می کند تا در سال هایی که فضای مجازی نقش بسیار موثری در معرفی آثار موسیقایی دارد، کارهایی در این عرصه رونمایی شوند که دارای مجوز هستند.
فرزاد طالبی تصریح کرد: این کار، کار بسیار بزرگی است که باید قوی تر و با کیفیت تر از گذشته انجام گیرد تا دسترسی مخاطبان به آثار مجاز بیشتر از آثار غیرمجاز شود. سیاست حمایتی دفتر موسیقی وزارت ارشاد قطعا در عرصه فضای مجازی تداوم خواهد داشت زیرا می دانیم عصر جدید حوزه موسیقی، رقابت در فضای مجازی است و این موضوع نیازمند پشتیبانی های فراوان و توجه به قوانین است که امیدوارم بتوانیم شاهد حضور بیشتری از سوی بخش خصوصی در این زمینه باشیم.
در ادامه فریبرز سفردوست مدیرعامل موسسه «شکوه موسیقی ایرانیان» درخصوص راه اندازی سامانه های «کلوپ ۶۲۳۴»، «آرتیمو» و «۶۲۳۴» عنوان کرد: بنده از سال ها پیش در موسسه ای که مشغول فعالیت در آن هستم به نوعی مشغول طراحی پروژه «ابر هنری» یا همان «ابر الکترونیک» بودم که بتوانیم با توجه به نقش موثر حوزه موسیقی در جامعه به ایجاد فضاهایی جدید در عرصه مخاطب شناسی دست پیدا کنیم. از این جهت طی این مدت با دریافت مجوزهای لازم از دفتر موسیقی و اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این پروژه را در مرحله ثبت مالکیت فکری و معنوی به سرانجام رساندیم و از آن زمان برای تشکیل سه سامانه مدنظرمان فعالیت های خود را ادامه دادیم.
وی افزود: اضافه کردن بحث های تخصصی و پژوهشی به موسیقی، ایجاد یک ارتباط مستحکم میان فضای مجازی و آثار زنده موسیقایی، استفاده از فرآورده های موسیقی برای بهینه سازی فضای موجود با تکیه بر فضای مجازی، جذب بیشتر مخاطبان به حوزه های مختلف هنری از جمله موسیقی و تئاتر و گسترش فعالیت های هنری به خارج از فضای اجرای زنده از جمله اهداف پروژه «ابر الکترونیک» است که ما برای راه اندازی این سه سامانه مدنظر قرار داده ایم. البته ما در بازار مخاطبان هنری خودمان دو دسته مخاطب داریم که اولی به تماشاگران اجراهای زنده و دومی به دوستداران هنری ابر الکترونیکی خلاصه می شوند و این همان کاری است که ما به شدت به دنبال تحقق آن در بازار موسیقی کشور هستیم.
این تهیه کننده آثار موسیقایی ادامه داد: تمامی مخاطبان می توانند از طریق رسانه «آرتیمو» به تمامی محصولات مجاز صوتی و تصویری از جمله موسیقی آلبوم ها، کنسرت های موسیقی، نمایش های به صحنه رفته، تیزرها، کلیپ ها و محصولات مجاز هنری دسترسی داشته باشند. این سامانه در حمایت از کسانی راه اندازی شده که در عرصه موسیقی با وجود داشتن مجوز، کمتر دیده می شوند و واقعا فرصتی برای عرض اندام ندارند. نحوه ارائه آثار در این سامانه با رضایت صاحب اثر یا به صورت بارگذاری رایگان خواهد بود یا در صورت درخواست خواننده به صورت فروشی در سامانه آپلود خواهد شد.
وی بیان کرد: ما در این بخش کنسرت های آنلاین و آف لاین هم داریم که هر کنسرتگذار و یا خواننده می تواند با ما در این زمینه همکاری هایی داشته باشند به این معنی که تمامی کنسرت های زنده در صورت توافق با تهیه کننده که موارد حقوقی و مالی آن در قالب یک توافقنامه منعقد خواهد شد با تاخیر چند ثانیه ای برای طیف بیشتری از مخاطبان که در سالن اجرای کنسرت حضور ندارند، پخش می شود. یعنی به جای اینکه مخاطب یک کنسرت بر فرض مثال ۵۰۰ نفر باشد با این شرایط به تعداد بیشتری افزایش می یابد.
سفردوست درباره دو سامانه دیگر نیز گفت: سامانه خرید بلیت آنلاین « ۶۲۳۴» هم به گونه ای طراحی شده که مخاطب می تواند برنامه های مورد نظر کنسرت و یا نمایش خود را انتخاب و بلیت برنامه را خریداری، پرداخت و پرینت کند. در سامانه «کلوپ ۶۲۳۴» هم هنردوستان و مخاطبان می توانند تمامی مطالب آموزنده آموزشی، نمونه کارهای هنری، اتفاقات و گزارش های تصویری خود را در این فضا به اشتراک بگذارند.
سفردوست در پایان صحبت‌های خود خاطر نشان کرد: امسال سال همدلی و هم زبانی مردم با دولت نام گرفته است بنابراین امیدوارم در این سال که باید همراه با دولت حرکت های ارزشمندی را انجام دهیم بتوانیم در سایه حمایت نهادهایی چون دفتر موسیقی وزارت ارشاد گام های ارز شمندی را در جهت اعتلای موسیقی برداریم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار