اهالی موسیقی در گفت‌و‌گویی از اجراهای آنلاین می‌گویند

طنین موسیقی در فضای مجازی

تهران (پانا) - چندی پیش دفترموسیقی معاونت امورهنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرد، با همراهی بنیاد رودکی از اجراهای آنلاین در حوزه موسیقی دستگاهی، موسیقی کلاسیک و موسیقی نواحی تا پایان سال‌جاری به‌صورت مشترک حمایت می‌کنند. 

کد مطلب: ۱۱۵۲۲۰۴
لینک کوتاه کپی شد
طنین موسیقی در فضای مجازی

به‌گزارش ایران، این اتفاق براساس توافقی است که بین این دو نهاد شکل گرفته و با توجه به استمرار شرایط کرونا و برگزار نشدن اجراهای صحنه‌ای، حمایت از این اجراهای آنلاین می‌تواند به بهره‌مندی مردم از اجراهای هنری و افزایش نشاط اجتماعی کمک کند. طبق اعلام دفتر موسیقی، گروه‌های علاقه‌مند می‌توانند از طریق نشانی اعلام شده درخواست‌های خود را ارسال کنند تا با بررسی تقاضاها و تعیین اولویت‌ها توسط شورای کارشناسی، اقدام لازم برای تعیین زمان اجرا و هماهنگی با گروه‌ها انجام شود. از آغاز برنامه‌ها و اجراهای آنلاین نزدیک به 10 ماه می‌گذرد و ازهمان برهه زمانی که تقریباً اواسط اسفند ماه بود، هنرمندان موسیقی که از پیشتازان اجراهای آنلاین بودند، به‌صورت خودجوش کنسرت‌های لایو (زنده) درصفحات مجازی خود وهمچنین درسالن‌های کنسرت برگزار کردند که با استقبال خوبی هم همراه شد. اما با این هدف شهرداری تهران با مجوز دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اجراهای آنلاینی در قالب «نوروزخانه» و همچنین اجراهایی در قالب موسیقی دستگاهی با کلام و بی‌کلام و موسیقی نواحی برگزار کرد که بسیار مورد توجه قرار گرفته و آخرین اجراها سی‌ام آذرماه برگزار شد.

ساعتی برای حال خوش مردم
ناصر وحدتی از خوانندگان نام آشنای موسیقی فولک ایران است. این هنرمند پانزدهم فروردین ماه با سرپرستی گروه موسیقی «گیل و آمارد» در سالن همایش‌های برج میلاد به اجرای کنسرت آنلاین پرداخت. وحدتی بر این نظر است: «شرایط امروز جامعه کمی نگران کننده تر از قبل شده است و خبرهای تلخی که از این بیماری به گوشمان می‌رسد حال خوش و نشاط مردم را کمتر کرده و دلنگرانی‌ها همچنان ادامه دارد اما با این اوصاف باز هم حاضریم برای شاد شدن دل مردم جامعه‌مان اگر تقاضایی باشد کنسرت آنلاین برگزار کنیم و به خانه‌های آنها بیاییم.»
او در ادامه افزود: «از نظر من کنسرت آنلاین اتفاق بسیار خوبی است و اجرایی که در تهران برگزار کردیم نزدیک به پنج میلیون نفر بازدید کننده داشت. این در حالی است که کنسرت‌های زنده ما شاید 1000 نفرمخاطب داشته باشد و برای من خیلی ارزشمند بود.»

تمهیدات لازم برای کنسرت‌های آنلاین
وحید تاج خواننده موسیقی سنتی ایران نیز با همراهی گروه وزیری به سرپرستی و نوازندگی کیوان ساکت سی‌ام فروردین ماه در میان صندلی‌های خالی تالار وحدت اجرای زنده و رایگان خود را برگزار کردند.
این هنرمند هم برگزاری کنسرت‌های آنلاین را اتفاق خوبی بیان کرد و در ادامه افزود: «خدا را شکر اجرای خیلی خوبی بود و بسیار دیده شد و البته بعد از آن کنسرتی دیگر در کرمان داشتم که آن هم به‌صورت رایگان بود و ان‌شاءالله برنامه‌ای هم درآینده خواهم داشت.

معتقدم مردم عزیزمان در این شرایط منتظر یک اتفاق شاد و خوشحال کننده هستند و این کنسرت‌ها می‌تواند دقایقی مسرت بخش برای آنها ایجاد کند. البته برگزاری کنسرت‌های آنلاین نیاز به امکاناتی دارد که باید تمهیدات آن فراهم شود ازجمله اینترنت پرسرعت.
به‌هر حال این اجراها مخاطبان گسترده‌ای را از شهرها و روستاهای دور و نزدیک در بر می‌گیرد و بسیاری از این عزیزان از نظرمالی توانایی شرکت در کنسرت‌های زنده را ندارند بنابراین با یک مبلغ بسیار اندک یا حتی به‌صورت رایگان میهمان این برنامه‌ها می‌شوند.
به‌هرحال شرایط به‌گونه‌ای شده است که باید مطابق با وضعیت اکنون قدم برداریم و آنچه که مهم است سلامتی تمام مردم کره زمین است. کنسرت‌ها در همه جای دنیا لغو شده اما انتظار داریم مسئولان هم حمایت‌های لازم را از هنرمندان داشته باشند.»

تاج به آسیب‌های این بیماری به خانواده بزرگ هنرمندان اشاره کرد و گفت: «بیمار کرونا آسیب شدیدی به قشر هنرمندان وارد کرده است بخصوص هنرمندان موسیقی که زندگی شان از برگزاری کنسرت و تدریس موسیقی تأمین می‌شود و این روزها زندگی شان به سختی می‌گذرد و البته بویژه پیشکسوتانی که شاید شرایط تدریس را هم نداشته باشند و بازهم تأکید می‌کنم مسئولان حمایت‌های خود را دریغ نکنند.

در این مدت زمان آموزشگاه‌های موسیقی تعطیل شده و بالطبع تعداد هنرجویان کلاس‌های آنلاین هم کمتر شده و مشکلات اینترنتی هم موجب شده شاگردان استقبال چندانی از این کلاس‌ها نداشته باشند والبته ریزه کاری‌هایی دارد که تدریس حضوری قطعاً تأثیر‌گذاری بهتری دارد و در کنار این مشکلات، کنسرتی هم برگزار نمی‌شود و اجراهای آنلاین و صندلی‌های خالی هم انرژی مثبتی که از سوی مخاطب منتقل می‌شود را ندارد و این تفاوت اجراهای آنلاین تئاتر و سینما است. ما هنرمندان موسیقی انرژی مان را از مخاطب می‌گیریم و بدون تعارف تبادلی که بین مجری و مخاطب بوده حذف شده است ولی راه دیگری نیست چون جامعه به هنر نیاز دارد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار