مدیرکل میراث فرهنگی فارس :

نشان ملی جغرافیایی صنایع دستی به ˝منبت˝ آباده رسید

خبر گزاری پانا: امیری از صدور نشان ملی جغرافیایی منبت آباده از سوی اداره کل مالکیت صنعتی و اداره ثبت علائم تجاری سازمان ثبت اسناد و املاک کشور خبرداد.

کد مطلب: ۲۲۲۳۹۷
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا؛ مصیب امیری با اعلام این خبر گفت: با دریافت این نشان جغرافیایی در سطح ملی منبت به نام آباده رقم خورده ودرحافظه ملی نشان های جغرافیایی به ثبت رسیده است .
وی در خصوص مزیت های دریافت نشان ملی جغرافیایی گفت : نشان جغرافیای نشانه ای است که بر روی کالاهایی که دارای یک منطقه جغرافیایی خاص بوده و کیفیت و شهرت آن بواسطه آن منطقه می باشد بکار می رود و به طور عام شامل نام و منشاء تولید کالا می باشد و اولین گواهی نامه ثبت نشانه ملی جغرافیایی تولیدات صنایع دستی هم اکنون به منبت آباده رسیده است .
مدیرکل میراث فرهنگی فارس اظهار داشت : پایه و اساس هنر منبت سنتی واصیل ایران از آباده فارس نشات گرفته و استاد آقاجان اولین فردی بوده که دراین زمینه فعالیت داشته است .
وی در پایان از تلاشهای شرکت تعاونی صنایع دستی مهبد هنر آباده و حمایت های شهرداری و شورای شهر آباده وهمچنین میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری آباده در راستای تحقق این امر تقدیرکرد.
هنر منبت کاری از کنده کاری و برجسته کاری روی چوب بر اساس طرح ها و نقش های موردنظر پدید می آید .
در رشته منبت سنتی که از دیر باز شهرستان آباده را مهد این هنر می دانسته انداز چوب های با بافت ریز و منسجم مانند گردو ، گلابی ، عناب ، نارنج و... استفاده می شود و هنرمند منبت کار می بایست تمام مراحل کار از طراحی و کنده کاری تا پرداخت نهایی را خود انجام دهد.
طرح های مورد استفاده در منبت سنتی بیشتر طرح های گردان ختایی است که بوسیله چاقوی منبت یا تبغه بر روی چوب کنده کاری می شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار