وزیری که تشکل‌های فرهنگیان را نه تهدید بلکه فرصت می‌داند؛

همفکری صف و ستاد برای اعتلای نظام تعلیم و تربیت

نمایندگان تشکل‌های مختلف فرهنگیان در نشست سه ساعته با وزیر آموزش و پرورش چه گفتند؟

تهران (پانا) - جمعی از نمایندگان تشکل‌های فرهنگیان در دیدار با وزیر آموزش و پرورش به بیان دیگاه‌ها، نظرات و پیشنهادات خود پرداختند.

کد مطلب: ۱۴۴۴۴۹۲
لینک کوتاه کپی شد
همفکری صف و ستاد برای اعتلای نظام تعلیم و تربیت

تشکل‌های فرهنگیان که اعضای آن از بین اقشار مختلف جامعه فرهنگیان و معلمان انتخاب شده‌اند به عنوان تشکل صنفی در کنار انجام وظایف و رسالت معلمی خود با بیان دغدغه‌ها، پیشنهادات، انتقادات و حتی مطالبه‌گری‌های دلسوزانه و دغدغه‌مندانه خود به پیشبرد امور و تحقق اهداف تعیین‌شده نظام تعلیم و تربیت کمک می‌کنند و نقش به‌سزایی در تربیت نسل آینده کشور دارند. یک ماه قبل بود که تعدادی از تشکل‌های فرهنگیان طی نامه‌ای به آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی (رئیس‌جمهوری اسلامی ایران) به دلیل حمایت از اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان از وی تقدیر و تشکر کردند.

همچنین تعدادی از نمایندگان تشکل‌های مذکور در گفت‌وگو با پانا نیز از اقدام شجاعانه دولت سیزدهم در تصویب و اجرای قانون رتبه‌بندی معلمان که سال‌ها بر زمین مانده بود قدردانی کرده و اجرای قانون رتبه‌بندی را در راستای کمک به تامین معیشت، ایجاد انگیزه، ارتقای کیفیت نظام تعلیم و تربیت و برقراری عدالت تربیتی و آموزشی دانستند.

در همین راستا نمایندگان 14 تشکل فرهنگی در دیداری که بیش از 3 ساعت طول کشید با رضامراد صحرایی (وزیر آموزش و پرورش) به گفت‌وگو نشسته و دغدغه‌ها و مسائل روز و آینده آموزش و پرورش را با نگاه دغدغه‌مندانه و دلسوزانه مطرح کردند و وزیر آموزش و پرورش نیز با طمانینه و دقت فراوان، شنونده نظرات و دیدگاه‌های آن‌ها بود.

تشکل‌ها بدنه فکری فرهنگیان هستند

سید‌بابک هاشمی نکو، مشاور وزیر آموزش و پرورش در امور تشکل‌های فرهنگیان در این دیدار گفت: تشکل‌ها بدنه فکری فرهنگیان و اعضای کنشگر هستند و افرادی هستند که کمک می‌کنند تا آموزش و پرورش بر ریل صحیح خود حرکت کند.

وی با بیان اینکه این جلسات و دیدارها تداوم خواهد داشت، افزود: 2 اتفاق در این دوره افتاد که یکی کم‌نظیر بود و آن انتصاب مشاور وزیر در امور تشکل‌های فرهنگیان بود و یک کار بی‌نظیر هم اتفاق افتاده که یک مشاور امور تشکل‌ها در هر استان داریم که هم تعامل بیشتر با اداره کل را پیگیری می‌کنند و هم انعکاس‌دهنده صدای تشکل‌های فرهنگیان در آموزش و پرورش استان هستند.

نمایندگان هر یک از تشکل‌های حاضر در ادامه این دیدار به بیان نظرات و پیشنهادات خود پرداختند.

وظیفه مهمی در تربیت نخبگان داریم

امیری، رئیس کنگره معلمان انقلاب اسلامی و عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی فرهنگیان گفت: در حوزه استعدادهای درخشان، رهبر معظم انقلاب تاکید ویژه دارند است و لازم است توجه خاص به این حوزه شود.

آموزش و پرورش باید در اولویت مسائل کشور باشد

سیدفواد حسینی، نماینده انجمن اسلامی معلمان ایران با بیان اینکه شنیدن نظرات تشکل‌های فرهنگیان، امر مبارکی است، گفت: شاخص‌های آموزشی در حوزه کلان آموزش و پرورش کشور، برونداد خوبی ندارد و آموزش و پرورش متاسفانه در اولویت نبوده که باید این وضعیت تغییر یابد.

مطالبات تشکل‌ها باعث اقدامات مهمی برای فرهنگیان شد

علی کریمی‌فیروزجایی، نماینده جامعه اسلامی فرهنگیان گفت: گام‌هایی در 2 سال گذشته برای توجه به مطالبات به‌حق معلمان برداشته شده است. اجرای قانون رتبه‌بندی معلمان که همدلی بین قوه مجریه و مقننه بود و همچنین دستگاهی که اعتبارات آن 120 هزار میلیارد تومان بود بیش از 60 هزار میلیارد تومان اضافه شد.

وی افزود: یکی دیگر از اقدامات، همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کشور است که بانی اصلی این کار، خود معلمان بودند و امیدواریم این روند ادامه داشته باشد.

کریمی‌فیروزجایی با بیان اینکه تشکل‌های صنفی فرهنگیان نقش فوق‌العاده‌ای می‌توانند داشته باشند، اظهار کرد: چرا معلمان نباید یک نظام صنفی داشته‌ باشند؟ اگر مطالبات تشکل‌های فرهنگیان نبود، کارهایی که طی سال‌های اخیر انجام شده هم انجام نمی‌شد. بنابراین اگر ظرفیت‌ها را با هم ترکیب کنیم، خروجی آن تصمیم خوب برای ادامه پیشرفت کشور می‌شود.

نماینده جامعه اسلامی فرهنگیان با اشاره به انتخابات پیش روی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: هر کس هر چه در توان دارد باید مردم را برای مشارکت در انتخابات دعوت کند. موتور جمهوری اسلامی در ۱۱ اسفند باید شارژ شود و همه تشکل‌ها، معلمان را به حضور در عرصه انتخابات کشور دعوت کنند و سپس از مجلس دوازدهم مطالبه‌گری کنیم.

وی با تاکید بر اینکه تمام توان خود را روی هم بگذاریم و هم مردم و هم معلمان و هم گروه‌های مرجع را برای حضور پرشور در انتخابات دعوت کنیم، افزود: باید کمک کنیم که مجلس آینده، مجلس کاری و انقلابی باشد و بتواند به حل مشکلات کشور کمک کند.

نومعلمان را برای شرکت در انتخابات بسیج و تشویق می‌کنیم

غلامی، نماینده انجمن دانش‌آموختگان دانشگاه فرهنگیان نیز گفت: این تشکل به عنوان تنها مرجع رسمی و سازمانی، وظیفه گردهم‌آوری و سازماندهی فارغ‌التحصیلان دانشگاه فرهنگیان را بر عهده دارد.

وی با پیشنهاد اینکه یک سال آخر تحصیل دانشجومعلمان در اِعمال رتبه‌بندی محاسبه شود، خاطرنشان کرد: نومعلمان را برای حضور بیشتر در انتخابات، بسیج و تشویق کرده و خانواده‌ها را پای کار می‌آوریم که این امر نیازمند برنامه منسجم آموزش و پرورش برای استفاده از ظرفیت فرهنگیان است.

انتخابات میراث امام خمینی(ره) و انقلاب است

نماینده جمعیت اسلامی معلمان نیز ضمن قدردانی و تشکر از وزیر آموزش و پرورش در اجرای قانون رتبه‌بندی معلمان علی‌رغم تمام فراز و فرودها گفت: اهدافی که آموزش و پرورش انتظار دارد این است که منزلت و جایگاه معلم را ارتقا دهیم.

وی با اشاره به انتخابات پیش رو ابراز کرد: انتظاراتی که از آموزش و پرورش داریم این است که جنگ روانی دشمن آنطور که فضا را مسموم می‌کند، دشمن با همان قدرت و با جنگ روانی به انتخابات حمله می‌کند.

نماینده جمعیت اسلامی معلمان تصریح کرد: انتخابات، بزرگترین میراث امام خمینی(ره) و انقلاب و بزرگترین پشتوانه انقلاب و مردم است و دشمنان به همین دلیل فضا را مسموم می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: ذبح کردن انتخابات یعنی مخدوش کردن فکر، اختیار، انتخاب مردم و استقلال کشور؛

آماده کمک به توانمندسازی معلمان هستیم

علیرضا بهرامی‌مجاهد، نماینده شبکه معلمان ایران گفت: درخواست ما این است که در بحث توانمندسازی معلمان، این شبکه برای کمک به توانمندسازی معلمان به‌ویژه معلمانی که با آزمون استخدامی ماده ۲۸ جذب شده‌اند، آمادگی دارد.

وی با بیان اینکه موضع ما در انتخابات روشن است، افزود: از هیج کاندیدایی حمایت نمی‌کنیم اما برای برگزاری باشکوه انتخابات تلاش می‌کنیم و در این راستا میزگرد و کرسی‌های آزاداندیشی در پردیس‌های فرهنگیان برگزار می‌کنیم.

بهرامی‌مجاهد خاطرنشان کرد: شبکه معلمان ایران تشکیل شد تا اتفاقاتی در کف مدرسه را راه بیندازد و کارها بر زمین نماند.

آموزش و پرورش تشکل‌ها را به عنوان یک فرصت می‌بیند

داوری، نماینده سازمان معلمان ایران اسلامی نیز با بیان اینکه ریشه ناکارآمدی‌ها در 3 دسته تقسیم می‌شود، گفت: اول، رویکردها و سیاست‌ها است که در دوره‌های مختلف همچنان آموزش برای دانش‌آموزان و اولیا به عنوان حق، تلقی نمی‌شود.

وی با بیان اینکه برگزاری این جلسه یعنی شما تشکل‌ها را نه به عنوان تهدید بلکه به عنوان فرصت می‌بینید، خاطرنشان کرد: امیدواریم کنشگرانی که به هر دلیل در حوزه آموزش عالی هستند، جایشان در اینگونه جمع‌ها باشد.

داوری با بیان اینکه مطالبه کارشناسی و موضوع‌محور در دستورکار سازمان معلمان ایران اسلامی قرار دارد، افزود: تشکل‌ها با شناسنامه باید باشند تا بتوانیم باهم گفت‌وگو کنیم. نیاز به گفت‌وگوی بین تشکل‌ها هم هست که از همه تشکل‌ها برای گفت‌وگو استقبال می‌کنیم.

داوری ادامه داد: آموزش و پرورش، مهمتر از صداوسیما است که بودجه صداوسیما 3 برابر می‌شود اما آموزش و پرورش اینگونه نیست.

نماینده سازمان معلمان ایران اسلامی گفت: صندوق ذخیره فرهنگیان 3 چالش ماهیتی، مدیریتی و مشارکتی دارد که اعضا منتظر رفع این چالش‌ها هستند.

آموزش و پرورش نیاز به ساختار به‌روز برای گفت‌وگو با نسل جدید دارد

عسگری، نماینده مجمع فرهنگیان ایران اسلامی گفت: مساله خیلی مهم این روزها اعتبار آموزش و پرورش است. آموزش و پرورش به عنوان یک دستگاه حرفه‌ای که مسئول آموزش، تربیت و فرهنگ رسمی کشور را بر عهده دارد، جایگاهش این نیست.

وی با بیان اینکه سبک زندگی نسل جدید، سبک زندگی در خانواده و خیابان و مدرسه بسیار متفاوت است، اظهار کرد: یکی از وظایف آموزش و پرورش، انتقال فرهنگ دینی به دانش‌آموزان است. بنابراین ساختار آموزش و پرورش باید به‌روز شود تا بتوان با نسل جدید گفت‌وگو کرد.

حمایت از همکاران فرهنگی وظیفه تک‌تک ما است

محمد ترکاشوند، نماینده کانون فرهنگیان شاهد و ایثارگر با بیان اینکه زمانی جایگاه معلم به جایگاه اصلی خود نزدیک می‌شود که مسائل معیشتی، آرامش نسبی را در وی ایجاد کند، گفت: حمایت از همکاران فرهنگی به‌ویژه شاهد و ایثارگر، وظیفه تک‌تک ماست.

وی با اشاره به برخی اقدامات برای همکاران فرهنگی شاهد و ایثارگر افزود: علاقه‌مندیم به عنوان بازوی کمکی آموزش و پرورش بتوانیم جایگاه ملی و اقتصادی و رفاهی فرهنگیان را اندکی بهبود بخشیم که با کمک خیرین و تلاش‌های خودمان توانستیم اندکی خلا موجود را پر کنیم.

مصوبه تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور در راستای برقراری عدالت آموزشی است

احمدی، نماینده کانون تربیت اسلامی با بیان اینکه پذیرش دانشجومعلمان با ۴۰ سال سن، مناسب نیست، گفت: مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد دانشگاه فرهنگیان را حتما دنبال کنید. مکان‌هایی که از آموزش و پرورش گرفته شده یا در اختیار مدارس است باید برگردد و مرکز تربیت معلم شود.

وی ضمن قدردانی و تشکر از اجرای قانون رتبه‌بندی معلمان اظهار کرد: بودجه آموزش و پرورش ۱۳۰ هزار میلیارد تومان بود که ۶۰ هزار میلیارد تومان با حمایت رئیس‌جمهوری اضافه شده است. مصوبه تاثیر قطعی سوابق تحصیلی در نتیجه کنکور سراسری در راستای برقراری عدالت آموزشی است.

احمدی خاطرنشان کرد: پرداخت حق‌التدریس‌ها و پاداش پایان خدمت بازنشستگان با تاخیر مواجه شده که باید توجه شود.

نماینده کانون تربیت اسلامی گفت: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش از سال ۹۰ تصویب شد اما تا سال ۱۴۰۰ به جز برخی کارهای جزئی، کار درستی انجام نگرفت.

وی افزود: صندوق ذخیره فرهنگیان را دولت قبل به این روز انداخت و چون سند تحول بنیادین اجرا نشد، الان در کف مدرسه خبری از سند نیست.

رویکرد وزیر آموزش و پرورش تغییر نگاه از ستاد به مدرسه، معلم و دانش‌آموز است

داود روستایی، نماینده جمعیت معلمان جهادی با بیان اینکه شنیدن حرف‌ها خیلی خوب است، گفت: از دولت آقای رئیسی تشکر می‌کنیم که کار خوبی در اجرای رتبه‌بندی معلمان با جیب خالی انجام دادند در حالی که عده‌ای نمی‌خواستند رتبه‌بندی با این ادبیات اجرا شود.

آقای وزیر حرکات معلمانه خود را ادامه دهید

وی با تمجید از وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: شما به تغییر نگاه از ستاد به مدرسه، معلم و دانش‌آموز تمرکز کرده‌اید که توصیه می‌کنیم برای این نگاه تا آخر بایستید. اینکه معلم و دانش‌آموز به‌صورت ویترینی دیده شوند، خیلی بد است. چند حرکت معلمی از شما دیده‌ایم که این را ادامه دهید.

روستایی با بیان اینکه بعضی از صداها را به دیگران بگویید که بشنوند، افزود: محتوا با زمان، تطابق ندارد و برنامه‌های پرورشی در مدرسه جا ندارد در حالی که مشاوران تخصصی در مدارس می‌خواهیم.

نماینده جمعیت معلمان جهادی گفت: از همه تشکل‌ها تقاضا می‌کنم برای اعتلای نظام به‌ویژه انتخابات پیش رو تلاش کنیم.

وی ابراز کرد: کمیسیون آموزش مجلس در دست معلمان باید باشد. سال‌های سال است که یک معلم، رئیس کمیسیون آموزش نشده است.

تشکل‌ها نیاز به حمایت لجستیکی دارند

سرگزی، نماینده جمعیت فرهنگیان و فرهیختگان گفت: عمده مشکل تشکل‌ها این است که چون درآمد مالی و فضا ندارند، نیاز به حمایت لجستیکی دارند.

وی افزود: چون افراد متخصص، عضو این تشکل‌ها هستند، تسهیلاتی به تشکل‌ها بدهند که هم درآمدی برای تشکل‌ها باشد و هم اعضا فعال شوند.

سرگزی از نگاه باز و گشاده‌رویی وزیر آموزش و پرورش تشکر کرد.

انتخابات باشکوه می‌تواند راهگشای حل مشکلات در سال آینده باشد

امیرحسین پوربخشی، نماینده گروه معلمان فکور نیز ضمن تشکر از اقدامات وزیر آموزش و پرورش گفت: فرآیند جذب و گزینش معلمان، یک فرآیند و اتفاق جدید در آموزش و پرورش بود و همچنین مدیریت و سازماندهی با وجود کمبود نیروی انسانی، کار بسیار بزرگی بود. توسعه کمی آموزش و پرورش از جمله احداث مدارس در مناطق محروم کشور، اجرا و پیگیری و رسیدگی به اعتراضات رتبه‌بندی نیز بخش دیگری از اقدامات خوب است.

وی با بیان اینکه علی‌رغم اتفاقات خوب همچنان مسائل و مشکلاتی وجود دارد، افزود: یک سری از مسائل، جدید است که خانواده‌ها و دانش‌آموزان تغییر کرده‌اند و آموزش و پرورش نیاز به تطبیق با آن‌ها دارد. یک سری از مشکلات نیز قدیمی هستند که اگر تغییراتی صورت نگیرد، ادامه خواهد داشت و باید بررسی و چاره‌اندیشی شود.

پوربخشی اظهار کرد: یک مطالبه‌ای داریم که می‌تواند اثر ماندگار داشته باشد، اظهار کرد: یک برنامه‌ریزی استراتژیک و راهبردی بلندمدت ۲۰ ساله منطبق با سند تحول بنیادین و منطبق بر برنامه‌های تربیتی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی کشور باشد و ساختار و اقدامات جدید باید رقم بخورد.

وی با بیان اینکه انتخابات مجلس شورای اسلامی را در پیش رو داریم، خاطرنشان کرد: مجلس آینده می‌تواند زمینه‌ساز ساختارها و روال‌های جدید در آموزش و پرورش باشد. برگزاری انتخابات باشکوه خیلی مهم است که می‌تواند راهگشای حل مشکلات در سال آینده باشد.

مصوبه تاثیر سوابق تحصیلی، کنکور را به لبه پرتگاه فرستاد

سلطانی، نماینده جمعیت فرهنگیان جوان گفت: در دل هر محدودیتی، فرصتی است اما در دل فرصت‌ها مخاطراتی هست که اگر به جوانب آن توجه نشود، فرصت را می‌سوزاند.

وی با بیان اینکه جوانگرایی درخشانی که در آموزش و پرورش اتفاق افتاد از سال اول تغییر دولت، بی‌سابقه بود، اظهار کرد: کارهای شگفت‌انگیزی در این دوره انجام شد. ۴ دهه از عمر کنکور در این مملکت گذشت و هیچ کس فکر نمی‌کرد که روزی، کسی به کنکور، تو بگوید اما مصوبه تاثیر سوابق تحصیلی، کنکور را به لبه پرتگاه فرستاد. کاری که آموزش و پرورش امسال در تحلیل نتایج امتحانات نهایی کرد، غبار از چهره حقیقی آموزش و پرورش برداشت و به جای رنگ‌آمیزی و ماست‌مالی، گفت که این حقیقت آموزش و پرورش است و این دستاورد بزرگی بود که به آموزش و پرورش به دست آورد.

سلطانی با بیان اینکه آموزش و پرورش در جایی ایستاده که به تمام طرح‌ها و نقدهایی که وارد است باید در مقام کنشگر عرصه اجتماعی باشد نه واکنشگر خاطرنشان کرد: میزان موفقیت آموزش و پرورش در تمام اعصارش این است که به میزانی که مساله خودش را اجتماعی کند، موفق است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار