پانا از اقدامات تحولی در وزارت آموزش و پرورش دولت سیزدهم گزارش می‌دهد؛

وصله «عدالت آموزشی» فقط به دولت سیزدهم می‌چسبد

امسال هدیه ویژه رئیس‌جمهور باعث رشد ۴۵ درصدی ورود دانش‌آموزان دهک‌های محروم جامعه به مدارس سمپاد شد

تهران (پانا) - «عدالت» عالی‌ترین آرمان نظام اسلامی است که حکومت دینی و حتی نهضت انبیاء الهی نیز تحقق آن را یکی از بزرگترین اهداف خود معرفی کرده‌اند. انقلاب اسلامی نیز با شعار تحقق عدالت و مبارزه با ظلم و تبعیض و فساد پیروز شد و ادامه یافته است.

کد مطلب: ۱۴۴۴۱۸۳
لینک کوتاه کپی شد
وصله «عدالت آموزشی» فقط به دولت سیزدهم می‌چسبد

موضوع عدالت آنقدر در نظام جمهوری اسلامی ایران مهم است که رهبر معظم انقلاب اسلامی گفتمان دهه چهارم انقلاب اسلامی را گفتمان عدالت و پیشرفت نامگذاری کرده‌‌اند. البته این عدالت منحصر به یک عرصه خاص در جامعه نیست و در عرصه‌های مختلف باید تحقق یابد.

عدالت از جمله ارزش‌هایی است که در همه اعصار و نزد ملل مختلف مورد توجه نوع بشر بوده است. بنا به فرموده مقام معظم رهبری «انسانها از اول تاریخ تا امروز و از امروز تا پایان دنیا، همیشه عدالت را دوست داشته‌اند و به عدالت نیازمند بوده‌اند؛ این تغییر پیدا نمی‌کند.»(28/5/84). همچنین در آموزه‌های اسلامی نیز عدالت از بالاترین اعتبارها برخوردار است؛ خداوند متعال قیام مردم برای تحقق قسط و عدالت را فلسفه ارسال رسل معرفی کرده و می‌فرمایند: «لقد ارسلنا رسلنا بالبینات و انزلنا معهم الکتاب و المیزان لیقوم الناس بالقسط»(حدید: 25) (به راستی ما پیامبران خود را با دلایل آشکار روانه کردیم و با آنها کتاب و ترازو را فرود آوردیم تا مردم به قسط برخیزند.).

یکی از اصلی‌ترین حوزه‌های عدالت، عدالت در عرصه اجتماعی است که با تعبیر توزیع عادلانه فرصت‌ها و توزیع عادلانه امکانات می‌توان آن را مورد بررسی قرار داد. براساس تعاریف موجود در رابطه با توزیع عادلانه فرصت‌ها می‌توان گفت در هر جامعه‌ای برای رشد و تربیت و شکل‌گیری شخصیت افراد، فرصت‌هایی وجود دارد، توزیع نابرابر این فرصت‌ها عده‌ای را برخوردار و عده‌ای را محروم می‌سازد و توزیع عادلانه فرصت‌ها، امکان رشد و شکوفایی استعدادها و ظرفیت‌ها را برای همه افراد فراهم می‌سازد و در مراحل بعدی زمینه مناسب رفع محرومیت‌ها را تا حدود زیادی برطرف می‌سازد، مانند فرصت تحصیل علم که در مراحل کودکی، نوجوانی و جوانی موجب شکل‌گیری شخصیت افراد می‌شود.

اگر اینگونه فرصت‌ها برابر در نظر گرفته شود، فرزندان فقرا و محرومان جامعه از جمله روستائیان مناطق دوردست، در کنار فرزندان ثروتمندان، از امکانات تحصیل برابر برخوردار می‌شوند و با رسیدن به مراتب عالی علمی، امکان دستیابی به جایگاه‌های مناسب و در شأن خود را در اختیار خواهند داشت و به طور کلی هرگونه محرومیتی از آنان از بین می‌رود. همچنین در رابطه با توزیع عادلانه امکانات می‌توان گفت علاوه بر فرصت‌ها، امکانات عمومی در اختیار دولت است که می‌تواند برابر یا نابرابر توزیع شود و در سطح برخورداری‌های مردم اثرگذار باشد. رهبر معظم انقلاب در این راست می‌فرمایند: «عدالت یعنی امکاناتی که در کشور هست، عادلانه و عاقلانه تقسیم کنیم - نه عادلانه‌ بی‌حساب و کتاب و سعی کنیم همین امکانات را بیشتر کنیم تا به همه بیشتر برسد؛ نه این‌که به قشر خاص و به دسته‌ خاصی بیشتر برسد.(8/6/84).

از نگاه معظم‌له «یکی از نمونه‌های مهم عدالت اجتماعی، تقسیم و توزیع متناسب فرصت‌های کشور است. در نظامهای غافل از حقیقت عدالت اجتماعی، روی طبقه‌ خاصی تکیه می‌شود، روی مناطق خاصی از کشور تکیه می‌شود؛ اما در جمهوری اسلامی هرچه پیش این معنا را قوی‌تر می‌بینیم.» (15/11/89). ایشان تاکید دارند: «در همه‌ برنامه‌های حکومت در قانونگذاری، در اجرا، در قضا باید عدالت اجتماعی و پر کردن شکافهای طبقاتی، مورد نظر و هدف باشد» (14/3/83).

طی چند وقت اخیر و با توجه تغییر و تحولاتی که در نظام آموزش و پرورش صورت گرفته است، می‌توان گفت مسئولان فعلی دولت و این وزارتخانه جدی‌تر از گذشتگان رهنمون‌های مقام معظم رهبری را لبیک گفته‌اند و قدم‌های استواری را در راستای گسترش عدالت اجتماعی و توزیع عادلانه فرصت‌ها و توزیع عادلانه امکانات برداشته‌اند. یکی از این موارد مهم تصویب معافیت دانش‌آموزان ممتاز دهک‌های ۱ تا ۴ از پرداخت شهریه ورود به مدارس سمپاد است. خبری مهم که موجب خرسندی و خوشحالی بسیاری از دانش‌آموزان مناطق محروم شد.

۱۱ مرداد امسال بود که وزیر آموزش و پرورش این خبر مهم را پس از اتمام جلسه هیات دولت در اختیار خبرنگاران گذاشت و گفت: «امروز در جلسه هیات دولت مصوب شد هزینه‌های ثبت‌نام دانش‌آموزان دهک‌های یک تا چهار که در مدارس سمپاد پذیرفته شوند، از سوی دولت و در قالب هدیه ویژه رییس جمهور پرداخت شود.»

رضا مراد صحرایی افزود: «با توجه به اینکه اعتباراتی برای پوشش این گروه از دانش‌آموزان پیش‌بینی نشده بود، این کار در قالب هدیه ویژه رئیس جمهور انجام خواهد شد.»

چنین اقدامی از سوی دولت و اعلام آن به مردم، یعنی گام برداشتن در مسیر عدالت، عدالتی که آرمان نظام جمهوری اسلامی ایران است و برای مردم است، عدالتی که نتیجه آن در سال تحصیلی جاری، رشد ۴۵ درصدی دانش‌آموزان دهک‌های محروم جامعه در مدارس سمپاد بود؛ خبری که از سوی الهام یاوری، رییس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان اعلام شد.

رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان در رابطه با رایگان کردن تحصیل دانش‌آموزان تیزهوش دهک‌های ۱ تا ۴ جامعه اظهار کرد: «امسال ورود دهک‌های محروم به مدارس سمپاد رشد ۴۵ درصدی داشته است و سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان در تلاش است از طریق رایزنی با نهادهای دیگر نیز مشکل هزینه ایاب و ذهاب این دسته از دانش‌آموزان به مدارس سمپاد را حل کند چراکه به ویژه در شهرهای بزرگ هزینه رفت و آمد از منزل به مدرسه و بالعکس سهم خیلی زیادی از بودجه‌ پرداختی دانش‌آموزان را دربر می‌گیرد.»

اما این تمام ماجرا نبود و اقدام مهم دیگری از سوی وزارت آموزش و پرورش در راستای توزیع عادلانه امکانات صورت گرفت. اقدام بزرگی که بازهم رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان آن را در اختیار افکار عمومی قرار داد.

یاوری با اشاره به اقدامات این سازمان از سال گذشته و در راستای افزایش سهم دانش‌آموزان با دهک‌های درآمدی پایین‌تر بابت حضور در مدارس سمپاد، اظهار کرد: «یکی از اقدامات ما تولید و پخش برنامه تلویزیونی به نام «هوشیار» بود که روش‌های مواجه با تست‌های شبیه به تست هوش که در آزمون سمپاد مطرح می‌شود را به مخاطب آموزش می‌داد.»

وی افزود: «از طریق برنامه هوشیار بسیاری از دانش‌آموزان که دسترسی به کتاب یا کلاس کمک آموزشی نداشتند، با آزمون‌ ورودی مدارس سمپاد آشنا شدند و همین آشنایی حداقلی نیز در بهتر شدن عملکرد این دسته از دانش‌آموزان موثر بود.»

این فقط نمونه‌ای از اقدامات تحولی عدالت‌محور در نظام آموزشی کشور است و در روزهای آتی از این اقدامات بیشتر خواهیم گفت. اما با همه این تفاسیر می‌توان نتیجه گرفت عدالت‌محوری سرلوحه کارهای دولت در تمامی حوزه‌ها، به ویژه در حوزه تعلیم و تربیت است و مسئولانی مشغول به خدمت هستند که تحقق عدالت آرزوی دیرینه آن‌ها بوده و در این دولت مشغول جامه عمل پوشاندن به این آرزوهای عدالت گستر هستند، آرزوهایی که همان آرمان‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار