وزیر آموزش و پرورش:

آیین احیای باشگاه دانش‌پژوهان جوان با حضور رئیس‌جمهور در دهه فجر برگزار خواهد شد

۳۰ درصد پاداش پایان خدمت بازنشستگان پرداخت شده و مابقی تا قبل از عید پرداخت می‌شود/ اصلاح آیین‌نامه رتبه‌بندی باید منفعتی برای معلمان داشته باشد/ ۲۸۰ هزار معلم در برگزاری فرآیند انتخابات مشارکت می‌کنند.

تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه تمام مسائل و مشکلات آموزش و پرورش همواره بوده و هیچکدام جدید نیست، تاکید کرد که برای حل مسائل و مشکلات آموزش و پرورش به دنبال راهکارهای نخ‌نما شده و قدیمی نرویم چرا که مشکلات با راهکارهای فوق حل نشده‌اند.

کد مطلب: ۱۴۴۴۳۶۲
لینک کوتاه کپی شد
آیین احیای باشگاه دانش‌پژوهان جوان با حضور رئیس‌جمهور در دهه فجر برگزار خواهد شد

رضامراد صحرایی در دیدار جمعی از نمایندگان تشکل‌های فرهنگیان اظهار کرد: ویژگی مشترک همه ما که نسبت به آن مطمئن هستیم این است که همه ما دل در گرو اعتلای کشور داریم.

وی با تاکید بر اینکه این ویژگی مشترک همه ماست، خاطرنشان کرد: همه ما به دلیل ساختار اجتماعی کشور حداقل در لایه سوم در جنگ شهید داده‌ایم و اگر خودمان را بجوییم، ده‌ها ویژگی مشترک داریم و اختلاف در سلیقه‌ها و راه‌ها، نقطه آغاز پیشرفت است.

صحرایی با اشاره به اظهارات تعدادی از نمایندگان تسکل‌های فرهنگیان تصریح کرد: آموزش و پرورش مانند دارایی ماست و اظهارات شما نشان داد که احساس عمیقی نسبت به آموزش و پرورش دارید که این دستگاه را از خودمان و برای خودمان می‌دانیم و معتقدیم اگر آموزش و پرورش درست شود، همه چیز درست می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به ویژگی‌های آموزش و پرورش گفت: آینده کشور از وضعیت امروز آموزش و پرورش قابل پیش‌بینی است. حقیقت است که وقتی این تصویر را دیدیم چه تصمیمی بگیریم.

وی افزود: موضع‌گیری نسبت به آموزش و پرورش که آیینه عملکرد خود ماست، خیلی مهم است. تعویض ۱۰ وزیر در ۱۰ سال، نشان از راهبرد شکستن آیینه است. بنابراین آیینه اگر جایی را خوب نشان می‌دهد باید تقویت کنیم و اگر بد نشان می‌دهد باید اصلاح کنیم.

صحرایی تاکید کرد: ویژگی آموزش و پرورش همان ویژگی است که تبدیل به ریل آینده کشور می‌کند و ما باید نسبت به وضعیت امروز آن برای آینده تصمیم بگیریم.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه وقتی نقد می‌کنیم، تصویری غیرواقعی را نشان ندهیم، تاکید کرد: آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران با همه فراز و فرودها نمره قبولی می‌گیرد اما چرا نمره‌ای که از دست داده، گرانبهاتر از نمره‌ای است که به دست آورده است.‌

وی با تاکید بر اینکه نقد باید سازنده باشد، گفت: مهمترین‌مساله در نقد، درسی است که از وضعیت موجود باید بگیریم. نقد اگر سازنده باشد باید مایه ساختن آینده باشد. برای مثال؛ در نرخ پوشش تحصیلی، محرومیت حتی یک نفر هم زیاد است چرا که او هم یک انسان است اما باید ببینیم چقدر توانسته‌ایم اصلاح کنیم و برای اصلاح از تجربه گذشتگان که سرمایه ملی است باید استفاده کرد.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه هیچکدام از مسائل و مشکلات آموزش و پرورش جدید نیست، گفت: همواره این مشکلات بوده است. چون جامعه آموزش و پرورش، جامعه بسیار سیالی است و مسائل خاص خود را دارد.

وی اظهار کرد: برای حل مسائل به دنبال راهکارهای نخ‌نما شده و قدیمی برنگردیم چرا که با آن‌ها حل نشده‌اند. به اقتصاد آموزش و پرورش اعتقاد دارم چرا که آموزش و پرورش، داراست و می‌تواند مشکلات خود را حل کند.

صحرایی با بیان اینکه حل مشکلات، قاعده خود را دارد، خاطرنشان کرد: بعد از سال ۱۳۸۰ تا ۱۳۹۰ که به تعبیر غلط، مازاد معلم داشتیم به جای افزایش کیفیت معلمان، چوب حراج به سرمایه‌ها زدیم و بهترین معلمان را با ۲۵ سال سابقه بازنشسته کردیم که میانگین سن آن‌ها در زمان بازنشستگی بین ۴۰ تا ۴۳ سال بوده در حالی که به جای این کار باید کیفیت را افزایش می‌دادیم.

صحرایی افزود: در سال ۱۳۹۰ دانشگاه فرهنگیان را تاسیس کردیم و گفتیم جذب نیروی آموزش و پرورش فقط از این دانشگاه باشد و در نتیجه ۵۰۰ هزار نفر را طی ۱۰ سال وارد آ‌موزش و پرورش کردند و همچنین با برگزاری چند آزمون استخدامی، چندین معلم را وارد آموزش و پرورش کردند و تراز نیروی انسانی به هم خورد.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه آموزش و پرورش مقصر نبوده و فقط قانون را اجرا کرده است، خاطرنشان کرد: ریل را می‌خواهیم اصلاح کنیم و در هر امری به ۲ برابر زمان به نسبت مسیر غلطی که طی شده، نیاز داریم که اصلاح کنیم. بنابراین باید کار شبانه‌روز و جهادی کنیم.

وی گفت: رویکرد موجود ما که نقطه‌ای و خطی است باید جای خود را به رویکرد فرآیندی و چرخه‌ای بدهد که نیاز ما در این راستا اتحاد و انسجام از درون است.

صحرایی یا بیان اینکه مشکل عدم‌اجرای سند تحول بنیادین، بودجه نیست، خاطرنشان کرد: مشکل این است که روح سند یعنی ائتلاف برای اعتلای تعلیم و تربیت کشور شکل نگرفته و نگاه ملی به سند را به نگاه سازمانی فروکاهیده‌ایم.

صحرایی با تاکید بر اینکه مسائل ِآموزش و پرورش و راه حل‌های آن در یک کلمه یعنی معلم، نهفته است، اظهار کرد: معلم، نقطه تحول است و مسائل معلم اگر حل شود باقی مسائل هم حل می‌شود.

نباید اجازه دهیم از جایگاه معلم سوءاستفاده شود

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه مسائل معلم دارای ۳ بعد است و نباید اجازه دهیم از جایگاه معلم سوءاستفاده شود، خاطرنشان کرد: بعد اول، معیشت معلمان است که مهم است و تامین آن وظیفه دولت و مجلس است. بعد دوم، منزلت معلم است که تکلیف خانواده، رسانه و جامعه است و بعد سوم، مرجعیت معلم است که کار خودش است. معلم اگر مرجعیت ندارد باید به خودش نگاه کند و ببیند که آیا رفتار، منش و نگرش، کنش و کوشش او جوری بوده که او را الگو کند.

وی با بیان اینکه وقتی گروهی مسئولیت می‌گیرند، طبیعی است که تغییراتی هم انجام می‌دهند، بیان کرد: البته بنده در ابتدای کار، دست به تغییرات در وزارتخانه نزدم تا چند ماه فرصت برای ارزیابی عملکرد مدیران داشته باشم در حالی که تهمت ناروای تغییر ۲۰ هزار معلم را به ما زدند که اینگونه نبود و آن‌ها بازنشسته شدند.

صحرایی تاکید کرد: اصلاح آیین‌نامه رتبه‌بندی مهم است اما مبتنی بر هدف کلان باید باشد نه اینکه به‌صورت صنفی نگاه کنیم. هدف اول رتبه‌بندی، ارتقای نظام تعلیم و تربیت بود در حالی که مسائل مالی را پررنگ کردند.

وزیر آموزش و پرورش در خصوص معوقات پاداش پایان خدمت فرهنگیان گفت: پرداخت پاداش پایان خدمت بازنشستگان فرهنگی، مشکلی است که از سال‌های گذشته به امسال منتقل شده است. امسال گفتیم پاداش بازنشستگان را در بودجه وزارتخانه قرار دهند و ۵.۸ هزار میلیارد تومان گرفته‌ایم که به زودی پرداخت می‌کنیم. تاکنون ۳۰ درصد پاداش پایان خدمت بازنشستگان پرداخت شده و امیدواریم بقیه را هم تا قبل از عید پرداخت کنیم.

وی در خصوص رای دیوان عدالت اداری مبنی بر پذیرش دانشجویان تا ۴۰ سال در دانشگاه فرهنگیان خاطرنشان کرد: معلم باید جوان باشد که بتوانیم تربیت کنیم اما قانون است و تکلیف شده است. برای اجرای این قانون ۱۳۰ نفر از دانشجویان با سنین بالا بودند برای مصاحبه معرفی شدند.

وی افزود: چند ماده از سند تحوا بنیادین برای دانشگاه فرهنگیان است که یک بند آن تدوین نظام جذب معلم است.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اقدامات تحولی این وزارتخانه گفت: نکات مثبت رتبه‌بندی را برجسته کنیم تا بتوانیم ارتقا دهیم. در تاثیر سوابق تحصیلی در نتیجه کنکور نیز اتفاق بزرگی افتاده که ۲ مجلس گذشته تصویب کرده بودند اما اجرا نشده بود.

وی با بیان اینکه در پوشش هنرستانی‌ها به ۴۰ درصد رسیدیم، اظهار کرد: میانگین معدل دانس‌آموزان هنرستانی در بعضی از استان‌ها بالای ۱۹ است و هنرستانی‌ها در بعضی استان‌ها ماهانه ۵ میلیون تومان درآمد دارند. همچنین آموزش معلمان که بیش از ۱۰ سال است که رها کرده‌ایم را از سر گرفتیم. تاریخی‌ترین فرصت در اختیار ماست تا اکنون که آموزش و پرورش، مساله ملی شده این سند را اعتلا بخشیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه انتخابات، شکل دادن به مسیر آینده کشور است، تصریح کرد: ما معلمان ۲ کار انجام داده‌ایم. اول اینکه امانتدار بچه‌ها بودیم و وظیفه داریم دانش‌آموزان را برای مشارکت در انتخابات تشویق کنیم و دوم اینکه انتخابات را معلمان اجرا کرده‌اند و ۲۸۰ هزار معلم در برگزاری فرآیند انتخابات مشارکت می‌کنند.

صحرایی تاکید کرد: هر تغییری که می‌خواهیم در اولویت‌های کشور ایجاد کنیم از طریق انتخابات صورت می‌گیرد و انتخابات، فرصتی است که بگوییم که می‌خواهیم خودمان برای خودمان تصمیم بگیریم اما مهمترین مساله این است که ۵۰ انتخابات در سال ۲۰۲۴ در دنیا برگزار می‌شود که هیچکدام به اندازه انتخابات ایران مهم نیستند. بنابراین شرکت در انتخابات با هر سلیقه‌ای، فرصت برای اعتلای کشور است.

وی افزود: شرکت در انتخابات، علامت به بیرون از اینجاست که خودمان به خودمان تصمیم می‌گیریم. بنابراین باید در انتخابات شرکت کنیم و با رای خود، حرفمان را بزنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار