رئیس آموزش و پرورش ساوجبلاغ در گفت‌وگو با پانا:

مسئله معلم یک متغیر در کیفیت‌بخشی و ارتقا وضعیت تحصیلی دانش‌آموزان است

سیاست آموزش و پرورش تقویت مدارس دولتی است/برای سال آینده با اعزام معلمان توانمندتر به مدارس دولتی این دغدغه هم رفع می‌شود

کرج ( پانا) - رئیس آموزش و پرورش ساوجبلاغ گفت مسئله معلم یک متغیر و یک گزینه در کیفیت‌بخشی و ارتقا وضعیت تحصیلی دانش‌آموزان است.

کد مطلب: ۱۴۴۳۳۷۲
لینک کوتاه کپی شد
مسئله معلم یک متغیر در کیفیت‌بخشی و ارتقا وضعیت تحصیلی دانش‌آموزان است

رحمت الله نژادفلاح، رئیس آموزش و پرورش شهرستان ساوجبلاغ در آستانه فرا رسیدن سالروز گرامیداشت پیروزی انقلاب اسلامی در خصوص دستاوردهای 45 ساله انقلاب در نظام آموزش و پرورش در گفت‌وگو با پانا عنوان کرد: «پیشرفت در ساخت و ساز مدارس از لحاظ کیفیت، کمیت و سرانه آموزشی در سطح کشور نسبت به نظام آموزشی قبل از انقلاب تغییرات قابل توجهی داشته است. زمانی تعداد دانش آموز کم بود و در زمانی دیگر بالعکس، در همین شهرستان تعداد زیادی مدرسه ساخته شده بود که تعداد نفرات حاضر در کلاس ها زیر ۳۰ نفر بودند، اما الان سرانه حضور دانش آموزان در هر کلاس درس از ۳۰ نفر بالاتر رفته است. از جمله دلایل این موضوع وجود برخی از مهاجرین در این شهرستان است. همچنین افزایش سوادآموزی در طی 45 سال اخیر که تعداد دانش آموزان جویای علم افزایش یافته است.»

وی افزود: «در حوزه هنرستان و مدارس فنی حرفه ای با کمبود فضای آموزشی مواجه هستیم که ساخت مدرسه در برنامه آموزش و پرورش و همین طور اداره کل نوسازی قرار دارد، ولی موضوع افزایش جمعیت نسبت به قبل از انقلاب بسیار چشمگیر است. مخصوصا شهرهایی از جمله شهر جدید مهستان که جمعیتی رو به رشد دارد و این جمعیت سال به سال افزایش فوق‌العاده دارد. به همین دلیل در این زمینه کمبود فضای آموزشی دیده می شود. بنابراین طی صحبت هایی که با شرکت عمران شده امسال در دهه فجر سه مدرسه را کلنگ زنی می‌کنند که طی دو سال ساخته می شود و در اختیار آموزش و پرورش قرار می‌گیرد. همچنین در شهر هشتگرد خیرین، ساخت دو مدرسه را شروع می‌کنند که به دستاوردهای آموزش و پرورش افزوده می شود.»

نژادفلاح در ارتباط با موضوع تاثیر رتبه بندی معلم ها در عملکرد آموزشی و نتایج مدرسه ای هم گفت: «از دیگر دستاوردهای 45 ساله اخیر انقلاب اسلامی رتبه بندی معلم هاست، زیرا رتبه بندی پروژه خیلی بزرگی بود که شاید چند دولت امکان اجرای این برنامه ای را نداشتند، تا اینکه این طرح بالاخره در دولت سیزدهم به انجام رسید و تغییر محسوسی در پرداختی های همکاران ایجاد کرد. این را هم بگویم این طرح در حوزه کیفیت بخشی اثر خواهد داشت. البته اشکالاتی هم در این طرح وجود دارد که هم امسال و هم در سال های آینده این اشکالات رفع خواهد شد که‌ اثر بالاتری در کیفیت بخشی آموزش دانش آموزان خواهد داشت.»

رئیس آموزش و پرورش شهرستان ساوجبلاغ در ادامه خاطرنشان کرد: «از جمله دستاوردهای دیگر انقلاب اسلامی در چهل و پنجمین سال خود کسب رتبه های پژوهشی توسط دبیران و همکارانی است که در حوزه پژوهش فعالیت دارند. همکاران در حوزه پژوهش ۲۰ اقدام پژوهشی داشتند که یک رقم مناسب است که هر سال رتبه ها و موفقیت همکاران در اردیبهشت ماه سنجیده و به این تعداد افزوده می شود.»

نژادفلاح در پاسخ به اینکه موضوع عدالت تدریس که توسط خیلی از دبیران برتر در مدارس سمپاد، نمونه دولتی و شاهد تدریس می‌شود و مدارس دولتی هم نتایج خوبی را در کنکور کسب نمی کنند، آیا بهتر نیست که یکسری دبیران کارآمد در این مدارس تدریس داشته باشند یا اینکه سطح تدریسشان را ارتقا دهند، گفت: «سیاست آموزش و پرورش تقویت مدارس دولتی است. انشالله برای سال آینده با اعزام معلمان توانمندتر به مدارس دولتی این دغدغه هم رفع می‌شود. هرچند که طی این چند سال دستاوردهای انقلاب تعداد دبیران توانمند حاضر در آموزش و پرورش افزایش یافته است.»

وی اضافه کرد: «ولی مسئله دبیر یک متغیر و یک گزینه در کیفیت بخشی و ارتقا وضعیت تحصیلی دانش آموزان است، حتما بایستی متغیرهای دیگر هم مطالعه شود. از جمله این متغیرها، انگیزه دانش آموزان است که در طی این 45 سال برای ما یک دستاورد بوده، چرا که دانش آموزان برای رسیدن به درجات بالای علمی و فرهنگی بسیار تلاش می‌کنند و به دنبال موفقیت هستند که از انگیزه بالایی برخوردارند.»

رئیس آموزش و پرورش شهرستان ساوجبلاغ در پایان متذکر شد: «با این حال آموزش و پرورش برای بالابردن روحیه و بیشتر شدن انگیز دانش آموزان نسبت به قبل از انقلاب که چنین انگیزه ای در بین دانش آموزان دیده نمی شد برنامه هایی دارد که انشالله در آینده اتفاق می افتد. البته همکاران ما الان هم در این حوزه فعال هستند و برنامه هایی را برای کیفیت بخشی هم در ارتباط با موضوعات درسی و هم موضوعاتی که مرتبط با درس دانش آموزان می‌شود را طراحی و اجرا می کنند.»

دانش آموز خبرنگار: ملیکا علی رمی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار