در گفت‌وگو با پانا مطرح شد؛

لزوم به‌روزرسانی مطالعات شیوع‌شناسی اعتیاد در جامعه دانش‌آموزی

در حوزه پیشگیری از اعتیاد نباید فقط به آموزش بسنده کرد

تهران (پانا) - معاون پیشگیری و درمان اعتیاد مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور بر لزوم به‌روزرسانی مطالعات شیوع‌شناسی اعتیاد در جامعه دانش‌آموزی تاکید کرد و گفت در حوزه پیشگیری از اعتیاد نباید فقط به آموزش بسنده کرد.

کد مطلب: ۱۴۳۶۷۳۱
لینک کوتاه کپی شد
لزوم به‌روزرسانی مطالعات شیوع‌شناسی اعتیاد در جامعه دانش‌آموزی

فرهاد اقطار در گفت‌وگو با پانا با اشاره به اقدامات پیشگیرانه در حوزه اعتیاد اظهار کرد: «یکی از گروه‌های هدف که در حوزه پیشگیری از اعتیاد برای آنها برنامه‌ریزی می‌شود، گروه کودکان و نوجوانان هستند که به‌عنوان مهم‌ترین گروه هدف در بحث پیشگیری تلقی می‌شوند. در واقع برنامه‌ها در حوزه پیشگیری بر اساس نیاز جامعه هدف برنامه‌ریزی می‌شود.»

در حوزه پیشگیری نباید فقط به آموزش بسنده کرد

معاون پیشگیری و درمان اعتیاد مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی با بیان اینکه باید در حوزه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی از جمله اعتیاد از برنامه‌های جایگزین استفاده کرد، گفت: «در حوزه پیشگیری نباید فقط به آموزش بسنده کرد بلکه در کنار آموزش، باید فعالیت‌های شاد متناسب با روحیه کودکان و نوجوانان جایگزین شود که در اینصورت می‌تواند بیشتر در آموزش‌ها تاثیرگذار باشد. یعنی مهارت‌های اجتماعی همچون مهارت نه گفتن را در قالب داستان، موسیقی و ... ارائه داد تا ضریب اعتماد کودک و نوجوان افزایش یابد.»

وی گفت: «اکثر کودکان و نوجوانان به بازی‌های گروهی رغبت دارند، می‌توان از این موضوع در برنامه‌های پیشگیرانه استفاده کرد. اگر سیستم را به سمت این اتفاق ببریم که حتی در آموزش و پرورش هم از طرح‌های جایگزین در حوزه پیشگیری استفاده کند، آمار بروز و شیوع کاهش پیدا می‌کند.»

تماس خانواده‌ها با خط ملی اعتیاد

اقطار درباره تماس خانواده‌ها با خط ملی اعتیاد نیز گفت: «دلواپسی خانواده‌ها در زمینه اعتیاد زیاد است. والدین با خط ملی اعتیاد تماس می‌گیرند و سوالات خود را مطرح می‌کنند که این امر نشان می‌دهد دلواپسی وجود دارد.»

لزوم مطالعات شیوع‌شناسی اعتیاد در جامعه دانش‌آموزی

وی درخصوص توقف آهنگ رشد اعتیاد در نوجوانان نیز گفت: «باید شیوع‌شناسی شود تا مشخص شود که آمار اعتیاد بیشتر شده است یا خیر. چند سال است که شیوع‌شناسی در حوزه اعتیاد انجام نشده است و نمی‌توان این موضوع که آهنگ رشد اعتیاد در نوجوانان متوقف شده را رد یا تایید کرد. سن مصرف دخانیات پایین آمده است اما نباید به آمار کار داشت بلکه باید برای آینده برنامه‌ریزی کرد. اینکه خودمان را در خواب غفلت فرو ببریم صحیح نیست و باید برنامه‌ریزی کرد.»

*خط ملی اعتیاد با شماره تماس ۰۹۶۲۸ سالهاست راه اندازی شده که متولی آن سازمان بهزیستی است و آماده ارائه مشاوره به خانواده های دچار معضل اعتیاد است. همه هموطنان می توانند از طریق شماره تلفن ۰۹۶۲۸ از سراسر کشور با مشاوران این مرکز ارتباط تلفنی برقرار کرده و در زمینه مواد مخدر و اعتیاد مشکلات خود را مطرح کنند. این سامانه با هدف ارائه راهکارهای پیشگیری از مصرف مواد اعتیادآور، درمان اعتیاد، و ارجاع به مراکز ترک و بازتوانی اعتیاد در اسفند ماه ۱۳۸۷ افتتاح شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار