نشست «نوجوان در دایرکت» در قم برگزار شد

قم (پانا) -‌ نشست «نوجوان در دایرکت» و بررسی بایدها و نبایدهای حضور نوجوانان در فضای مجازی در قم برگزار شد.

کد مطلب: ۱۴۳۶۲۷۱
لینک کوتاه کپی شد
نشست «نوجوان در دایرکت» در قم برگزار شد

نشست «نوجوان در دایرکت» و بررسی بایدها و نبایدهای حضور نوجوانان در فضای مجازی به همت مرکز فرهنگی تبلیغی آینده سازان و با مشارکت سازمان تبلیغات اسلامی و حوزه علمیه خواهران در سالن کوثر سازمان تبلیغات اسلامی قم برگزار شد.

در ابتدای این نشست، حجت الاسلام مصطفی راهی، استاد سطح سه مشاوره اسلامی و دانشجوی دکتری قرآن و روانشناسی طی سخنانی با اشاره به برخی ویژگی های نوجوانان ظهار کرد: از جمله ویژگی هایی که باعث می شود نوجوان در فضای مجازی آسیب پذیرتر از دیگر سنین شود استقلال طلبی است که باعث می شود حضور در این فضا را به عنوان نشانه ای از ایجاد حریم اختصاصی برای خود در نظر بگیرد.

وی افزود: از سوی دیگر نوجوان دارای پندار افسانه ای است که هر آسیبی را از خود دور می داند و اینگونه توهم می کند که دیگران به علت ضعف های شخصیتی خود دچار آسیب شده اند و چون او از این ضعف ها مبرا است مشکلی نیز برایش پیش نمی آید، لذا همین باعث می شود تجربه دیگران برای او قابل اعتماد و استفاده نباشد و خود در پی تجربه کردن ماجرا باشد.

راهی در پاسخ به این سوال که با این ویژگی ها چرا آموزش خودمهارگری به نوجوان از فضای حقیقی زندگی شروع نمی شود تا به فضای مجازی هم سرایت کند، عنوان کرد: فارغ از میزان حضور نوجوان در فضای مجازی که می توان آن را نزدیک به صد در صد دانست، میزان اثرپذیری آنها از فضا بیشتر از همه ادوار زندگی است. آنها چون در حال هویت جویی هستند و از طرفی از پایداری هیجانی کافی نیز برخوردار نیستند، بیشترین آسیب را از این فضا می بینند. در نتیجه باید این فضا را برای آنها محیط حقیقی زیست و زندگی آنها دانست.

در ادامه، حجت الاسلام سید مهدی مهاجری کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی و دبیر نشست، با اشاره به چند نمونه از دستورالعمل ها و راهنماهای حضور کودکان و نوجوانان در فضای مجازی از جمله دستورالعمل آکادمی اطفال آمریکا که در سال 2016 تدوین شده است و راهنمای کشورهای کانادا و استرالیا اشاره کرد و گفت: عمده این دستورالعمل ها بر روی کنترلگرهای بیرونی تمرکز کرده اند و با همین نگاه توصیه هایی به والدین، حکومت ها و تولیدکنندگان محصولات کودک و نوجوان ارائه داده اند. در نهایت این سوال مطرح می شود که علت تمرکز ما در فضای روانشناسی اسلامی بر خودمهارگری و خودکنترلی به چه علت است و چه وجه تمایزی وجود دارد؟

وی تصریح کرد: کنترل بیرونی همیشه پاسخگو نیست و حتی در برخی اوقات باعث نقض غرض می شود. به این شکل که رابطه والدین با کنترلگری و فشار بر نوجوان تخریب می شود و نوجوان برای جبران آن بیشتر به فضای مجازی روی می آورد و در نتیجه رابطه آنها نیز پرچالش تر می شود.

مهاجری ادامه داد: نکته دیگر اینکه کشورهای غربی خود حاکمان فضای مجازی هستند و با این فضا حکمرانی خود را در همه جهان حفظ می کنند. به همین دلیل نیز صرفا در مواردی که مجبور هستند توصیه به کنترل استفاده از بیرون می نمایند اما در کل خودمهارگری در فضای مجازی به ضرر جریان صهونیسم تمام خواهد شد به همین دلیل اشاره ای هم به آن نمی کنند.

وی افزود: با همه اینها و با همه کنترل های بیرونی در ساعاتی از روز نوجوان در فضای مجازی حضور خواهد داشت و کنترل کننده ای نیز برایش وجود ندارد مگر اینکه خودش بتواند مهار فضای مجازی را در دست بگیرد به همین دلیل خودمهارگری مورد توجه ویژه روانشناسی اسلامی قرار می گیرد.

در بخش چهارم نشست حجت الاسلام راهی به بایدهای آموزش خودمهارگری به نوجوان پرداخت و گام ها و مولفه های کلی آن را شامل شناخت وضعیت موجود، شناخت اهداف و موانع دستیابی به آن، شناخت توانمندی های نوجوان برای خودمهارگری، شیوه کار بر روی شناخت و انگیزه های نوجوان، مهار عملی و تثبیت مهار بیان کرد.

در نشست فوق جمعی از مربیان تربیتی و معلمان و فعالان فرهنگی حضور داشتند و به طرح سوالات خود پیرامون مباحث نشست پرداختند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار