مشاور دبیرستان شهید تیمسار فلاحی ناحیه یک کرج در گفت‌وگو با پانا:

بهترین راه عبور از مشکلات بهداشت روان تدریس سبک زندگی است

کرج (پانا) - مشاور دبیرستان شهید تیمسار فلاحی ناحیه یک کرج عنوان کرد بهترین راه عبور از مشکلات بهداشت روان، تدریس درس تفکر و سبک زندگی به صورت جدی است.

کد مطلب: ۱۴۱۷۵۵۵
لینک کوتاه کپی شد
بهترین راه عبور از مشکلات بهداشت روان تدریس سبک زندگی  است

بهداشت روان به معنی توانایی لذت بردن از امکانات موجود و سازگاری و تعامل با شرایط است. بنابراین بهداشت روان بر کیفیت زندگی نوجوانان تاثیر مستقیمی می گذارد.

شهرزاد قره باغی، مشاور دبیرستان شهید تیمسار فلاحی و سرگروه درس تفکر و سبک زندگی در خصوص عوامل ایجاد مشکلات روحی دانش آموزان در گفت‌وگو با پانا بیان کرد: «عوامل مختلفی در زمینه فردی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی بر بهداشت روان اثرگذارند. همچنین عوامل فردی مانند ژنتیک، جنسیت، عزت نفس، تغذیه، اختلالات روانی، بحران بلوغ و عوامل اجتماعی چون روابط با همسالان، تغییر مقطع و عوامل فرهنگی و اقتصادی از جمله مسکن و آموزش از جمله عواملی هستند که باعث ایجاد مشکلات روحی دانش آموزان می شود. دانش آموزان متوسطه اول با توجه به قرار گرفتن در دوران بلوغ با تغییرات وسیعی در سیستم جسمی و روانی مواجه می شوند. گذر از دوره کودکی و ورود به دوران نوجوانی مسیر پرچالشی است. تغییرات جسمی بلوغ بر روان نوجوان اثر می گذارد. در حقیقت این دو برهم اثر متقابل دارند. در این بین تغییرات محیطی همانند تغییر مقطع و پایه تحصیلی و ورود به دوره جدید از زندگی و اتمام دوره ابتدایی، سبب ایجاد استرس و سپس اضطراب در این دوره خواهد شد.»

وی در مورد حل مشکلات دانش آموزان عنوان کرد: «دانش آموزانی که سلامت روان پایینی دارند معمولا به مهارت های زندگی کاملا مسلط نیستند، قدرت سازگاری نسبتا کمی در برابر مشکلات دارند. از اصول خودمراقبتی اطلاع کمی داشته و مهارت حل مسئله ضعیفی دارند و به طور کلی از خودمراقبتی های روانی، عاطفی و جسمی آگاهی نداشته و آنها را به کار نمی گیرند.»

این مشاور در ادامه افزود: «بهترین راه حل برای افزایش سلامت روان توجه به خودمراقبتی و تسلط بر مهارت‌های ده گانه است که آموزش درس تفکر و سبک زندگی در این زمینه می تواند کمک شایانی به دانش آموزان کند. مهارت خودمدیریتی و سازگاری با محیط و تغییرات از مولفه های مهم حفظ بهداشت روان است. لزوم تدریس جدی و اثربخش تفکر و سبک زندگی در پایه ششم ابتدایی و دوره متوسطه اول، توجه به غربالگری و ارجاع به موقع موارد در معرض خطر، از عوامل پیشگیری کننده چالش‌های دوران بلوغ است.»

قره باغی در پایان خاطرنشان کرد: «دانش آموزان باید سعی کنند امید و اعتماد به نفس خود را از دست ندهند و تا می توانند زندگی را دوست داشته باشند و به اصول خودمراقبتی و خودشکوفایی مسلط باشند.»

دانش آموز خبرنگار: آیلین فیضی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار