پیام وزیر آموزش‌وپرورش به هم‌اندیشی فلسفه اسلامی برای کودکان

تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش به هم‌اندیشی فلسفه اسلامی برای کودکان پیامی صادر کرد.

کد مطلب: ۱۴۱۴۸۱۸
لینک کوتاه کپی شد
پیام وزیر آموزش‌وپرورش به هم‌اندیشی فلسفه اسلامی برای کودکان

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش؛ متن پیام رضامراد صحرایی به شرح زیر است:

«اساتید گرانقدر، پژوهشگران ارجمند، دانش‌پژوهان گرامی و فیلسوفان عالیقدر

با عرض سلام و تقدیر از مشارکت ارزشمندتان در این نشست مهم، نکاتی در خصوص موضوع آموزش فلسفه اسلامی به کودکان را به عنوان دیدگاه‌های یک معلم به محضرتان تقدیم می‌کنم.

حدود 2 دهه از فرمایشات حکیمانه مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم آموزش فلسفه به کودکان می‌گذرد. در این مدت تالیف و نوشتن فلسفه برای کودکان در دستور کار مراکز پژوهشی قرار گرفت، مراکز و گروه‌های تخصصی برای این مهم در برخی دانشگاه‌های کشور ایجاد شد و اندیشمندان کشور در این خصوص به تولید مبانی نظری و علمی پرداختند اما هنوز جای خالی آموزش فلسفه در دوره‌های پیش‌دبستانی و دبستان‌ها مشهود است.

به اعتقاد من، آموزش فلسفه به کودکان باید همزمان از 2 منظر دنبال شود؛ کودکان باید شیوه اندیشیدن و پرسشگری فلسفی را فرا بگیرند و همراه با آن مشق فلسفه و اندیشه‌ورزی کنند و از سوی دیگر بیاموزند فیلسوفان بزرگ مسلمان چگونه می‌اندیشیدند. البته چنین آموزشی باید با مرزبندی نسبت به مبانی فلسفی مبتنی بر لیبرال دموکراسی و بر اساس آموزه‌های اصیل مذهبی با ادبیاتی جذاب و به زبان کودکانه سامان داده شود.

این کار بزرگ، نیازمند تربیت معلم و مربی فیلسوف است.

در سایه چنین آموزشی کودکان، حقیقت‌جو و حقیقت‌دوست تربیت می‌شوند، آنان تفکر منطقی و قضاوت صحیح را فرا می‌گیرند و به راه حل‌هایی خلاقانه برای مسائل خود دست می‌یابند. آموزش فلسفه به کودکان، یکی از پایه‌های مهم جایگزینی خردورزی و فکرمحوری به جای حافظه‌محوری در نظام تعلیم و تربیت کشور است و چنین آموزشی قطعاً به پیشرفت تحصیلی چشمگیر دانش‌آموزان منجر خواهد شد.

بر این اساس به عنوان اقداماتی عملی به سازمان پژوهش و تالیف کتب درسی ماموریت داده می‌شود تا در خصوص امکان‌سنجی و پژوهش پیرامون گنجاندن چنین آموزش‌هایی در برنامه درسی مدارس اقدام نماید. کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ملزم به ایجاد دوره‌های آموزشی فلسفه به کودکان در سراسر کشور با استفاده از اساتید متخصص و متدین است. همچنین برای کشف استعدادهای فلسفی در بین دانش‌آموزان و ایجاد فضایی پرشور و نشاط برای فراگیری فلسفه اسلامی در مدارس کشور به باشگاه دانش‌پژوهان جوان در خصوص برگزاری المپیاد دانش‌آموزی فلسفه و منطق ماموریت داده می‌شود.

در پایان، سپاس و امتنان خود را از حضور تمامی اندیشمندان حاضر در این نشست ابراز می‌دارم و از همکاران خود در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان می‌خواهم نتایج ارزشمند این نشست را به‌صورت مدون فراهم نمایند تا به مثابه پشتوانه‌ای برای تصمیمات راهبردی و مدیریتی نظام آموزش و پرورش کشور مورد استفاده قرار گیرد.

تفکر، حرکت و فلسفه سفر است. باید به کودکان حرکت درست را بیاموزیم، آنان را در سفر به مدینه فاضله و افق‌های بی‌انتهای تفکر و خردورزی همراهی کنیم، به آنان اجازه دهیم از این سفر لذت ببرند در این سفر توشه بیاندوزند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار