معاون آموزشی دبیرستان موفقیان دو در گفت‌و‌گو با پانا:

شمع‌سازی در محیط خانه، موجب کاهش اضطراب و تنظیم خواب افراد می‌شود

بهارستان یک (پانا) - معاون آموزشی دبیرستان موفقیان دو، به بیان فواید شمع‌سازی در محیط خانه پرداخت و کاهش اضطراب و تنظیم خواب افراد را از مهم‌ترین‌ ثمرات آن‌ دانست‌.

کد مطلب: ۱۴۰۸۰۵۱
لینک کوتاه کپی شد
شمع‌سازی در محیط خانه، موجب کاهش اضطراب و تنظیم خواب افراد می‌شود

شمع‌سازی یکی از هنرهای زیبایی است که امروزه می‌توانید در اوقات‌ فراغت خود از آن استفاده کنید و به درآمد برسید. شمع یکی از وسایلی است که از گذشته تاکنون عموم مردم از آن برای زیبایی و آرامش‌بخشی به محیط استفاده می­‌کنند؛ همچنین امروزه این هنر زیبا در برخی از مدارس نیز آموزش داده می‌شود تا دانش‌آموزان بتوانند در کنار تحصیل به کسب درآمد نیز بپردازند و یا در کلاس درس از شمع‌های معطر که باعث آرامش و تمرکز می‌شوند، استفاده کنند.

بیتا لوائیان، معاون آموزشی دبیرستان موفقیان دو در خصوص فواید شمع‌سازی تصریح کرد:«شمع‌سازی در هضم غذا، درمان سردرد‌های میگرنی، کنترل درد‌ها و التهاب مفاصل و همچنین جلوگیری از ریزش مو کاربرد دارد. استفاده از شمع‌ها تنها به جشن تولد محدود نمی‌شود و می‌توان با شمع‌های دست‌ساز به مراسمات بزرگ و کوچک جلوه زیبایی بخشید. شمع‌های معطر با رایحه‌های مختلف و متنوع می‌توانند محیط خانه را سرشار از رایحه‌ کنند، به همین دلیل استفاده از عطر‌ها و رایحه‌های متنوع و خوشبو در حین شمع‌سازی عاملی است که بسیاری از افراد را به سمت استفاده از شمع در محل کار و یا محیط خانه ترغیب می‌کند.»

وی در ادامه اضافه کرد:«شمع‌های تزئینی که بیشتر دست‌ساز هستند، می‌توانند برای منظور‌های مختلف استفاده شوند؛ گاهی به طورمستقیم از شمع‌های تزئینی برای ویترین و زیبایی استفاده می‌شود و یا داخل کافه‌ها و رستوران شاهد استفاده از آنان هستیم. شمع‌های تزیینی در خانه و یا هر فضای دیگری برای زیبایی قابل استفاده‌اند. شمع‌سازی موجب خلق صنایع دستی زیبایی می‌شود؛ همچنین پارافین در ترکیب با روغن‌های معطر می‌تواند یک راه درمانی باشد.»

لوائیان ادامه داد:«کاربرد دیگر شمع‌ها، استفاده از آنان به‌ عنوان جزئی از دکوراسیون خانه، رستوران و هتل‌ها است؛ اگر چه قبل از اختراع لامپ منبع روشنایی در خانه‌ها و رستوران‌ها شمع بود. در حال حاضر نیز علاقه‌مندان به دکوراسیون‌ داخلی خانه، شمع را به‌ عنوان جزئی از دکوراسیون مورد استفاده قرار می‌دهند. با پیشرفت شمع‌سازی شاهد تنوع گسترده در شمع‌ها هستیم؛ هر شمعی با رنگ خود می‌تواند بر جذابیت و زیبایی محیط بیفزاید.»

وی شمع را نمادی از چهار عنصر اصلی آب، خاک، آتش و باد دانست و عنوان کرد:«اشک شمع نماد آب، بدنه شمع نماد خاک، آتش شمع نماد آتش و دود شمع نماد هوا است. همچنین به دلیل آنکه شمع از نظر معنوی انرژی بسیار قدرتمندی را بخاطر وجود هر چهار عنصر در خود دارد، برای اجابت خواسته‌ها و دعا به‌عنوان یک منبع انرژی استفاده می‌شود و به همین دلیل افراد در مراسم‌های مذهبی از شمع استفاده می‌کنند.»

لوائیان در خصوص پارافین که یک ماده مشترک و اصلی در ساخت شمع است، توضیح داد:«پارافین تنوع بالایی دارد و ترکیبات مختلف آن برای استفاده در غذا‌ها و یا به عنوان سوخت فضاپیما‌ها به کاربرد برده می‌شود. پارافین مخصوص شمع از مواد نفتی ساخته شده و خود به چند دسته مختلف تقسیم می‌شود. پارافین‌های قالبی معروف‌ترین و ساده‌ترین نوع پارافین برای شمع سازی هستند که با حرارت به شکل مایل در می‌آیند و به‌ راحتی با قالب شکل می‌گیرند؛ پارافین کریستالی نوع دیگری است که بیشتر برای ساختن شمع‌های تزیینی به کار گرفته می‌شود؛ زیرا نرم است و بافت و شکل‌گیری آن راحت است.»

معاون آموزشی دبیرستان موفقیان دو ناحیه یک بهارستان اظهار کرد:«استفاده از دود شمع‌های معطر که ناشی از روغن‌های معطر و پارافین است، خواص درمانی برای انسان دارد اما توصیه می‌شود که حتما برای تهویه هوا اقدام نمایید و در فضا‌هایی که فاقد تهویه هستند، از شمع و آروما‌تراپی استفاده نکنید؛ همچنین برای بیماران تنفسی نیز می‌تواند تاثیر منفی داشته باشد. طبق تحقیقات، روشن نمودن شمع‌ هنگام خواب برای مدتی کوتاه، می‌تواند تأثیر چشمگیری برکیفیت خواب بگذارد؛ البته از مهم‌ترین خواص، می‌توان به کاهش استرس و درمان افسردگی اشاره کرد.»

لوائیان ضمن اشاره به شمع درمانی تأکید کرد:«آروماتراپی یا شمع درمانی یکی از روش‌های رایج و جامع برای افزایش سلامتی و تندرستی در بدن انسان است. رایحه درمانی با شمع یکی از روش‌های آروماتراپی محسوب می‌شود. در حال حاضر که اکثر افراد به بیماری‌های مختلفی مبتلا شده‌اند که پایه و اساس بیشتر آنان را استرس و اضطراب تشکیل می‌دهد، باید با آگاهی از روش‌های کاهش استرس برای کنترل و پیشگیری از ابتلاء به بیماری‌های جسمی و روحی اقدام کرد. آروماتراپی با شمع یکی از این راه‌های درمانی و پیشگیری‌کننده است.»

وی در پایان ضمن اشاره به فواید آروماتراپی تشریح کرد:« بهره‌گیری از شمع معطر یکی از روش‌های آروماتراپی است که می‌تواند در مکان‌های مختلف حس معنوی ایجاد کند. مخلوط شدن پارافین شمع با روغن‌های معطر، فرایند تهیه شمع معطر بوده‌ است؛ بنابراین باید در انتخاب نوع رایحه برای ترکیب با پارافین شمع‌ها به خوبی دقت کرد. آروماتراپی دارای فواید بسیاری است که هنگام روشن کردن شمع رخ می‌دهد؛ هنگامی که فرد شمع را روشن می‌کند، می‌تواند کیفیت خواب خود را بهبود ببخشد و علاوه بر آن در کاهش استرس و اضطراب به شکلی مؤثر عمل کند.»

خبرنگار دانش‌آموز: صبا فخام

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار