مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران در گفت‌وگو با پانا:

تعلیم و تربیت صحیح معلمان به دانش‌آموزان، ضامن آینده‌ای درخشان برای کشور است

تهران (پانا) - مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران با بیان اینکه ماه مهر همیشه متبرک به برکت تعلیم و تربیت در آموزش و پرورش دانش‌آموزان است، تعلیم و تربیت صحیح معلمان به دانش‌آموزان را ضامن آینده‌ای روشن و درخشان برای کشور عنوان کرد.

کد مطلب: ۱۴۰۶۶۵۷
لینک کوتاه کپی شد
تعلیم و تربیت صحیح معلمان به دانش‌آموزان، ضامن آینده‌ای درخشان برای کشور است

زنگ آغازین روز از سال تحصیلی ۱۴۰۲ - ۱۴۰۳ در مدارس شهر تهران همزمان با سراسر کشور، با حضور علیرضا کریمیان؛ مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران، حجت‌الاسلام حمید نیکزاد؛ دبیر ستاد همکاری حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش، حجت‌الاسلام مرتضی ادیب یزدی؛ کارشناس مسائل دینی و از واعظان کشور، محمد خزایی؛ مدیر آموزش و پرورش منطقه ۱۲ و جمعی از نیروهای سپاه همیشه پیروز محمد رسول الله، در مجموعه فرهنگی تربیتی متقین نواخته شد.

علیرضا کریمیان؛ مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران در حاشیه آئین بازگشایی سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ با تبریک سال تحصیلی جدید به دانش آموزان ساعی و پر تلاش ایران زمین و معلمان فرهیخته، در گفت وگو با پانا گفت: «در سال ۱۳۵۹ یعنی دو سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی، زمانی که دانش آموزان کشور ما در انتظار شروع مهری آرام و بانشاط بودند، به طور کاملا ناگهانی قریب به ۲۰۰ فروند هواپیمای دشمن، پایگاه های نظامی و فرودگاه های کشور را مورد هجمه قرار دادند. از این رو جنگ تحمیلی و آغاز ۸ سال دفاع مقدس در حالی آغاز شد که نیرو‌های مسلح از آمادگی چندانی برای رویارویی با یک نبرد بزرگ برخوردار نبودند. با این حال واکنش مسئولان کشور به حمله عراق، نشانی از ضعف نداشت.»

سال تحصیلی ۱۳۵۹، رنگ و بوی شادی و طراوت هر ساله را نداشت

وی ادامه داد: «با شروع جنگ تحمیلی، سال تحصیلی ۱۳۵۹، رنگذو بوی شادی و طراوت هر ساله را نداشت و کشور به ویژه فضای مدارس آکنده از نگرانی و تشویش بود، در این راستا سال تحصیلی دانش آموزان دهه ۵۰ با جنگ، بمب و خفقان آغاز شد و دانش آموزان، دانشجویان، طلاب، اساتید معلمان و همه اقشار و گروه های مردمی، همه چیز را رها کرده و به میدان رفتند تا آن چه را که در مکتب الهی، ائمه اطهار، امام(ره) و انقلاب آموخته بودند، در صحنه عمل اجرایی کنند.»

کریمیان با بیان اینکه دفاع هیچوقت پایان پذیر نیست، خاطرنشان کرد: «جهاد و مبارزه در برابر جهل و نادانی دشمنان بزرگ، هیچ گاه پایان نمی پذیرد. همزمانی هفته دفاع مقدس و آغاز سال تحصیلی به ما یادآوری می کند که دفاع همچنان باقی است و ما نباید هیچ گاه از حوزه دفاعی خارج شویم، بلکه باید هوشیارتر و داناتر از قبل، در صحنه حضور پیدا کنیم. چرا که آن چه امروز در این کلاس های درس می آموزیم، تداوم آموزه های عاشوراست، مکتبی که انسانیت، شرافت، آزادگی و کرامت انسانی را برای اشرف مخلوقات ترسیم کرد.»

این مقام مسئول با بیان اینکه در ۸ سال دفاع مقدس، جوانان این مرز و بوم با عرق و تعصب به آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب اسلامی از کیان آب و خاک خود غیرتمندانه محافظت کردند، گفت: «جامعه آموزش و پرورش در جنگ تحمیلی، ۳۶ هزار دانش آموز شهید و ۵ هزار معلم شهید را به انقلاب اسلامی ایران تقدیم کرده است که از این رو همه ما مسئولیم تا به منظور ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در بین جوانان و به خصوص دانش آموزان گام اساسی برداریم؛ چرا که ترویج فرهنگ شهادت در بین دانش آموزان، اهمیت و حساسیت نظام تعلیم و تربیت و آراسته شدن نسل آینده را به این فرهنگ ارزشی و مقدس یادآور می شود.

معلمان ما در سنگر تعلیم و تربیت وظیفه خطیری را برعهده دارند

کریمیان ضمن اشاره به اینکه معلمان ما در سنگر تعلیم و تربیت وظیفه خطیری را برعهده دارند، تصریح کرد: «دانش آموزان در سال ۱۳۵۹ به جای دستگیری کتاب و قلم در کلاس درس، ۸ سال در خاکریزها از آرمان های انقلاب اسلامی در برابر دشمنان دفاع کردند و در این راستا جامعه فرهنگی، ۳۶ هزار شهید دانش آموز را تقدیم کشور کرد. علاوه بر این معلمانی که باید در کلاس تدریس می کردند، کار تعلیم و تربیت را از پشت سنگر و خاکریزهای جبهه جنگ دنبال می کردند‌ و این نشان از تشکیل مدرسه در تمام بخش های جبهه نبرد دارد.»

وی در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: «در هنگام مطالعه کتب درسی و مقالات مختلف در می یابیم که سرمایه های یک کشور به سه دسته تقسیم می شوند که دسته اول سرمایه های طبیعی همچون دریا، اقیانوس، جنگل و معادن گاز هستند و سرمایه دیگری که ساخته شده توسط دست انسان است، شامل پل، اتوبان و جاده می شود. با توجه با این دو دسته، در همه کشورها دسته سوم یعنی سرمایه انسانی از دو دسته پیشین بسیار مهم تر و اثرگذار تر است.»

وی با تاکید بر اینکه سرمایه انسانی از حیث اهمیت در درجه اول است، اظهار کرد: «بسیاری از کشورها با توجه به عدم برخورداری از سرمایه طبیعی، سرمایه انسانی خود را به خوبی تربیت می کنند و نهایتا به یک جایگاه مهم در امر توسعه یافتگی می رسند. امروز دانش آموزان سرمایه های نظام جمهوری اسلامی ایران هستند که آینده کشور به دست آن ها ساخته می شود. اگر ما امروز ثروت طبیعی زیادی داریم همه این سرمایه ها منوط به برخورداری از ثروت انسانی مطلوب و کارآمد است؛ پس جایگاه شما در آینده کشور بسیار مهم است.»

اداره یک کشور و تمدن اسلامی در آینده توسط دانش آموزان تسریع و تسهیل می شود

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران ضمن امیدواری از آینده کشور با فعالیت های بی نظیر دانش آموزان به عنوان اصلی ترین سرمایه های کشور، بیان کرد: «اداره یک کشور و تمدن اسلامی باید توسط شما دانش آموزان تسریع و تسهیل شود. این ثروت و سرمایه های اصلی کشور اکنون در اختیار معلمان هستند و اگر معلمان بتوانند به خوبی دانش آموزان را تربیت کنند، آینده کشور بسیار روشن خواهد بود.»

کریمیان در پایان با بیان اینکه ماه مهر متعلق یه دانش آموزان است، اظهار کرد: «مهر، مفاهیم و واژه های پرمعنایی را با خودش به همراه دارد و هر آن‌چه از انسان و انسانیت داریم را شکل می‌دهد. ماه مهر همیشه متبرک به برکت تعلیم و تربیت در آموزش و پرورش دانش آموزان بوده است، به راستی این ماه متعلق به دانش آموزان است، دانش آموزانی که شاید به ظاهر اندیشمندانی کوچک باشند، ولی با فکرهایی خلاق و بزرگ منشانه تمدن نوین ایرانی اسلامی را به وسعت ایران قوی خواهند ساخت.»

دانش آموز خبرنگار: عطیه چوپانی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار