نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی تاکید کرد:

اهمیت برنامه‌ریزی تربیتی و آموزشی برای رفع نیاز جامعه

تبریز (پانا) - حجت الاسلام والمسلمین سید محمدعلی آل هاشم ضمن اشاره به اهمیت تربیت دانش‌آموزان در تراز انقلاب اسلامی، بر اهمیت برنامه‌ریزی تربیتی و آموزشی برای رفع نیازهای جامعه تاکید کرد.

کد مطلب: ۱۴۰۴۳۴۸
لینک کوتاه کپی شد
اهمیت برنامه‌ریزی تربیتی و آموزشی برای رفع نیاز جامعه

نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه تبریز در همایش مدیران مدارس آذربایجان شرقی که همزمان با سراسر کشور در محل تالار معلم تبریز برگزار شد، گفت: ۴۵ سال مقاومت و ایستادگی مردم در برابر چندین نوع جنگ جهانی از قبیل جنگ سخت ۸ ساله دفاع مقدس، تحریم های ظالمانه، جنگ های نیابتی در منطقه، جنگ های نرم و ترکیبی با تمرکز بر جنگ شناختی، فتنه های رنگارنگ و انواع ترورها همگی مقاومت مردم ایران روایت می کند.

وی افزود: در اربعین امسال آنگونه که مشاهده شد حدود ۴ میلیون زائر ایرانی توفیق حضور در بزرگترین راهپیمایی معنوی و پیاده‌روی به کربلا را داشتند. همچنین میلیون ها زائر از دیگر کشورها به این سفر زیارتی ملحق شدند. مردم در همایش بزرگ پیاده روی جاماندگان اربعین شرکت کردند و برای عرض ارادت خود بر محضر سیدالشهدا (ع) همت گماشتند که همگی عیار با حسین بودن و عاشورایی بودن ملت ما را نشان می دهد.

حجت الاسلام و المسلمین سید محمدعلی آل هاشم ادامه داد: رمز و راز پیروزی انقلاب اسلامی و ماندگاری این انقلاب، با وجود توطئه های فراوان ۴۵ ساله از سوی جبهه استکبار جهانی علیه ایران اسلامی به همین اندیشه و روحیه عاشورایی ملت ایران برمی‌گردد که درود می فرستیم بر بینش مردم همیشه بصیر و در صحنه ایران اسلامی که در برابر تحریم های سخت نیز هیچگاه کوتاهی نکردند.

وی افزود: دیدگاه های مختلفی در مورد شیوه مدیریت مدارس وجود دارد که عده ای از مدیران مدارس ریشه بسیاری از مشکلات و راه حل های مدارس را در منابع مالی، فیزیکی و بودجه می‌دانند و این افراد بیشترین توجه خود را بر ورودی های سیستم مدرسه معطوف می‌کنند، اما عده دیگری اعلام می‌کنند. اگرچه توجه به منابع موجود در ورودی های سیستم ضروری است اما باید به فرایند سیستم توجه بیشتری معطوف داشت آنها بر این عقیده اند که در فرایند این سیستم به محتوا باید توجه ویژه ای داشت و چگونگی تدریس و نحوه مدیریت و ارزشیابی برای برقراری روابط انسانی مهم ترین عامل موفقیت مدیران است.

این مقام مسئول همچنین خاطرنشان کرد: برقراری و تنطیم روابط درست و انسانی در مدیریت آموزشگاهی و مدرسه ای جایگاه ویژه ای دارد؛ دانش‌آموزان نه تنها تجربه های کافی برای شناخت مسائل بلندمدت خود ندارند و در اثر زلال بودن قلب و اندیشه تحت تاثیر دیگران قرار می گیرند که این تاثیرپذیری از رفتار و روابط افراد اعم از روابط باطنی و خالصانه و رفتار ظاهری است.

وی افزود: این تاثیر به قدری زیاد است که با قاطعیت می‌توان گفت که مدیران و مربیان نمی‌توانند بدون تاثیر مستقیمی که از رفتار خود بر دانش‌آموزان می گذارند در تعلیم وتربیت آنان موفق شوند. خوشبختانه اهمیت روابط انسانی در طرح تحول دستگاه آموزش و پرورش مورد توجه قرار گرفته است و می‌توان گفت تقریبا سند تحول بنیادین به شیوه ای مناسب و کارآمد در نهاد تعلیم وتربیت در حال اجرا است.

نماینده ولی فقیه در استان شرح داد: در برنامه ریزی تربیتی و آموزشی باید برای رفع نیاز جامعه برنامه باشد و برنامه ریز، مولف، مربی، محقق، معلم و دانش آموز در جامعه حلال مشکلات جامعه باشند و تعاون و همکاری اجتماعی در اندیشه، گفتار و کردار همه نمایان باشد و بطور کلی باید برای تعلیم و تربیت متعلم در عین حال که استقلال فکری خود را در چارچوب اصول حفظ می‌کند فردی اجتماعی و پذیرای قوانین صحیح اجتماعی و آماده برای کار گروهی باشد و در کارهای سیاسی نیز بعنوان یک تکلیف مهم و حساس شرکت کند.

وی در پایان افرود: هر مدیری در درجه اول باید از خود بپرسد که آیا توان پذیرفتن دیگران را آنطور که هستند دارند یا خیر؟ آیا برای دیگران حق اظهار وجود قائل است یا نه؟ آیا می‌داند که هر انسانی موجودی منحصر به فرد و از استعدادهای متنوعی برخوردار است و هیچ دو نفری صد در صد شبیه یکدیگر نیستند؟

اگر مدیری نتواند دانش‌آموزان و معلمان خود را آنطور که هستند بپذیرد و خصوصیات شخصی خود را محور پذیرش آنان قرار دهد هرگز نمی‌تواند با دیگران رابطه مستمر و سودمندی داشته باشد.

دانش آموز خبرنگار: سما رزمی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار