نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌شرقی تاکید کرد؛

نقش بسزای شهید ثقة‌الاسلام تبریزی در مشروطه و ممانعت با تبلیغ فرهنگ غرب

تبریز (پانا) - نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌شرقی با اشاره به ماجرای تاریخی شهید ثقة الاسلام تبریزی بر نقش بسزای این شهید در دوران مشروطه و ممانعت با تبلیغ کورکورانه فرهنگ غرب تاکید کرد.

کد مطلب: ۱۳۹۲۹۹۳
لینک کوتاه کپی شد
نقش بسزای شهید ثقة‌الاسلام تبریزی در مشروطه و ممانعت با تبلیغ فرهنگ غرب

حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمد علی آل‌هاشم در همایش ملی ثقة الاسلام شهید میرزا علی آقا تبریزی در محل تالار وحدت دانشکاه تبریز گفت: تبریز، سرزمین شهدای ۲۹ بهمن و شهر شهدای محراب است و بنا بر فرموده مقام معظم رهبری، پرچم آزادی ایران دست تبریزی‌ها است.

وی افزود: ثقة الاسلام تبریزی و یاران شهیدش در راه آزادی و استقلال کشور عزیزمان ایران به دار روسی‌ها آویخته شدند.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی با اشاره به نقش بسزای شهید ثقة‌الاسلام گفت: آن شهید بزرگوار زیر بار ظلم و ستم روس‌ها و انگلیس‌ها نرفته و به عثمانی‌ها پناهنده نشد و دلیرمردی خود را به جهانیان نشان داد. شهید ثقة‌الاسلام یکی از نظریه‌پردازان مشروطه و عامل اصلی ممانعت از تبلیغ کورکورانه فرهنگ غرب بود و لذا خیلی از بزرگان معتقدند که نظریات و افکار عالمانه ثقة الاسلام شهید در میان صاحب نظران عصر مشروطه نمونه بود.

وی ادامه داد: پس از اعلام مشروطه چندین تلگراف از باسمنج به تهران ارسال شد و شهید میرزا علی آقا تبریزی در انتخابات دوره اول مجلس شورای ملی رای اول را در بین علمای تبریز به دست آورد ولی نمایندگی را نپذیرفت.

وی اظهار کرد: تعاریف عامدانه و اغفال گرایانه ای در رابطه با اعدام ثقة الاسلام شهید مبنی بر اعدام وی و یارانش در گوشه‌ای از شهر و هنگام عزاداری مردم در روز عاشورا وجود دارد که روایت غلطی است. ماجرای اصلی این است که روس‌ها بعدازظهر روز عاشورا میرزا علی آقا تبریزی را با احترام و با ارسال کالسکه ویژه کنسولگری از مقابل منزل به کنسولگری منتقل کرده و صحنه سازی کرده‌اند تا مردم گمانه زنی نداشته باشند. وقتی که روس‌ها اطمینان پیدا می کنند که میرزا علی آقا تبریزی ورقه شهادت دروغ مدنظر را بر علیه مجاهدان تبریزی هرگز امضا نخواهد کرد، کاغذ دیگری را خواستند امضا کند تا روس‌ها در تبریز مشروعیت داشته باشند که آن شهید بزرگوار باز هم امضا نکرد تا وی را به همراه چند تن در میدان مشک تبریز (دانشسرا کنونی) که همانند دژی برای روس‌ها بود، اعدام کردند.

وی افزود: مردم در عصر عاشورا که برای شرکت در مراسم شام غریبان ابا عبدالله الحسین (ع) به کوچه و بازار می‌آیند، دروازه‌های میدان مشک را باز کرده و مردم با پیکر های بی جان شهدا رو به رو می‌شوند.

وی گفت: روس‌ها مخالفان استقلال ایران، چه امروز و چه در دوران مشروطه قصد داشتند تا با ایجاد رعب و وحشت شعله انتقام خواهی در ملت را خاموش کنند که نتوانستند و نمی توانند.

دانش آموز خبرنگار: مبین محمدپور

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار