تقویت اثر بارشی «ال نینو» بر کشور

تهران (پانا) - رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور گفت بر اساس آخرین داده‌های مشاهداتی، ناهنجاری «ال‌نینو» به‌سرعت در حال رشد است و انتظار می‌رود یک رویداد قوی «ال‌نینو» ایجاد شود که اثر مثبت بر بارش کشور خواهد گذاشت.

کد مطلب: ۱۴۰۱۰۴۵
لینک کوتاه کپی شد
تقویت اثر بارشی «ال نینو» بر کشور

به گزارش سازمان هواشناسی، احد وظیفه درباره رشد ناهنجاری ال‌نینو و تاثیرات آن بر بارش‌های کشور اظهار کرد: تحقیقات آماری نشان داده است که معمولا با رویداد «ال‌نینو» بارش تجمعی پاییزی در ایران در شرایط نرمال و فراتر از نرمال قرار می‌گیرد و برعکس در شرایط «لانینا» در غالب استان‌های کشور جمع بارش‌های پاییزی به کمتر از نرمال گرایش دارد.

وی افزود: در سه سال اخیر تا انتهای سال ١٤٠١ شرایط لانینای متوسط در محدوده استوایی اقیانوس آرام حاکم بود که بارش‌های پاییزی کشور در این سه سال به‌شدت کمتر از نرمال بود.

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور ادامه داد: امسال شرایط دورپیوند نوسان جنوبی موسوم به «اِنسو» خاص است و بر خلاف گذشته این شاخص پس از پایان فاز لانینا، وارد فاز خنثی نشد و مستقیم وارد فاز ال نینو شده است.

وظیفه در پایان تصریح کرد: پاییز و زمستان آینده با احتمال قوی با رویداد النینوی متوسط مواجه خواهیم بود که در صورت همراهی سایر عوامل موثر انتظار می‌رود بارش تجمعی مناطق مختلف کشور در پاییز و نیمه اول زمستان امسال به‌خصوص در نیمه غربی به مقدار نرمال و بیشتر از نرمال برسد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار