پانا گزارش می‌دهد؛

داروسازی و نقش تعیین کننده آن در جامعه پزشکی

تبریز (پانا) - پس از انقلاب اسلامی و با پیگیری های جامعه داروسازان در سال ۱۳۷۸ شورای عالی انقلاب فرهنگی جمهوری اسلامی ایران به پیشنهاد تعیین روزی به نام داروساز و درج آن در تقویم موافقت نشان داده و روز پنجم شهریور را برای نخستین بار در تقویم سال ۱۳۷۹ جمهوری اسلامی ایران به نام روز داروساز درج نهاد.

کد مطلب: ۱۳۹۹۴۳۱
لینک کوتاه کپی شد
داروسازی و نقش تعیین کننده آن در جامعه پزشکی

روز داروساز فرصت مناسبی برای یادآوری نقش های مهم و تعیین کننده جامعه داروسازان در چرخه نظام تامین سلامت، بهداشت و درمان کشور است چرا که این روز مصادف با روز بزرگداشت محمد بن زکریای رازی همان دانشمندی که جزء نخستین دانشمندانی بود که از دانش شیمی در علم پزشکی استفاده کرده به همین دلیل او را پدر داروسازی و شیمی کاربردی نامیده‌اند.

رشته داروسازی یکی از سه رشته برتر و محبوب شاخه علوم تجربی است که هر ساله داوطلبان زیادی را به خود اختصاص می‌دهد چرا که این رشته نقش مهمی در رابطه با تولید و ساخت دارو، بررسی وضعیت دارو در بدن انسان، موجودات زنده، میزان تأثیر دارو در سلامت جامعه و کم کردن بحران‌های بیماری‌زا ایفا می‌کند.

رشته داروسازی در کنار سختی و حساسیت بسیار بالا جزء لذت بخش ترین رشته های جامعه است

یوسف جواد زاده در گفت و گو با خبرنگار پانا به مناسب روز داروسازی گفت: رشته داروسازی جزء رشته های بسیار اساسی و لذت بخش رشته علوم تجربی است که دانشجویان این رشته در زمینه های مختلفی همچون فعالیت‌های تحقیقاتی و علمی فعالیت می‌کنند و لذا فرصت شغلی که این رشته دارد نسبت به بقیه شغل‌ها مناسب‌ تر است چرا که این شغل و رشته در کنار سختی و حساسیت بسیار بالایی که دارد جزء لذت بخش ترین کار ها به شمار می‌رود.

وی ضمن اشاره به کمبود بعضی از دارو ها ادامه داد: تعدادی از دارو ها وجود دارد که نتنها در استان آذربایجان شرقی بلکه در بقیه استان ها نیز کمیاب است و لذا در این خصوص این کمیابی مربوط به کل کشور می‌شود که عوامل بسیار زیادی همچون هزینه های بسیار زیاد برای تولید و یا تامین مواد اولیه این دارو ها از جمله مشکلاتی است که موجب کمبود بعضی از دارو ها در سراسر کشور شده است.

مدیر نظارت بر امور دارویی استان اظهار کرد: قاچاق دارو یکی دیگر از مشکلات اساسی است که موجب این کمبودی در کشور میشود و لذا قاچاق دارو های خارجی از جمله از این قاچاق ها است که به این کمبودی سرعت می‌بخشد چرا که کمبود دارو های اساسی آن هم به دلیل تامین نکردن به موقع هزینه برای تولید آنها باعث می‌شود تا بیماران نتوانند آن دارو ها را به موقع تهیه کنند که در نتیجه این وضعیت باعث می‌شود تا عرصه برای شکل گیری بازار قاچاقچیان شکل بگیرد.

وی تصریح کرد: ۹۵ درصد از کل دارو ها در کشور تولید میشوند و محصول دانشمندان داخلی کشور است و فقط ۵ درصد از دارو ها از دیگر کشور ها صادر می‌شود که این نشان دهنده توانایی دانشمندان کشور در ساختن دارو است.

جواد زاده اذعان کرد: داروخانه ها با توجه به اینکه یک مرکز علمی هستند در دسترس ترین و امن ترین مکان ها برای پاسخ گویی به مردم و بیماران هستند که در این راستا مردم و بیماران هر مشکلی که داشته باشند می‌توانند بدون مراجعه کردن به پزشک هر سوالی که داشتند از داروسازان فعال در داروخانه ها بپرسند تا هر مشکلی که بوده حل شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امید است با حل مشکلات کمبودی بعضی از دارو شاهد آرامش مردم و بیماران در سطح استان باشیم.

شغل داروسازی جزء شغل های لذت بخش جامعه همراه با حساسیت بالا

فرشید عبادی در گفت و گو با خبرنگار پانا به مناسبت روز داروسازی گفت: شغل داروسازی جزء شغل های لذت بخش جامعه همراه با حساسیت بسیار بالا از دیگر شغل ها است و لذا در این راستا قطعا در جامعه دانشجویانی همچون دوران ما نیز وجود دارند که علاقه بسیار زیادی به این شغل دارند در این زمینه توصیه ای که من به عنوان عضو کوچکی از این خانواده بزرگ به دانشجویان دارم این است که اگر خواهان وارد شدن به عرصه داروسازی هستند قطعا قبل از هر اقدامی آشنایی کامل را با این شغل داشته باشند چرا که داروسازی شامل شاخه های مختلف از جمله داروسازی بیمارستانی، صنعتی و تحقیقاتی می‌شود.

وی ادامه داد: اگر دوباره زمان برای من تکرار شده و دوباره به گذشته برگردم حتما شغل داروسازی را دوباره انتخاب میکنم چرا که اگر کسی به شغل یا حرفه ای علاقه داشته و از انجام آن و فعالیت کردن در آن زمینه لذت می‌برد قطعا هیچ چیز و هیچ کسی نمی‌تواند مانع رسیدن به آن شغل و حرفه شود.

عبادی تصریح کرد: توصیه ای که به مردم عزیز در این خصوص دارم این است که به صورت خود سرانه دارو مصرف نکنند، مصرف بیرویه نداشته باشند و خود درمانی نکنند چرا که این کار تنها باعث آسیب زدن به بدن و سیستم ایمنی انسان می شود و لذا در این خصوص بهترین اقدام و کار تنها دارو هایی است که توسط پزشکان تجویز می‌شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: با وجود جوانانی که علاقه مند رشته داروسازی هستند امید است روزی شاهد یک کادر و جامعه داروسازی از قشر جوان علاقه مند به این رشته باشیم و روز به روز شاهد بهترین رویداد ها در این عرصه باشیم.

صنعت داروسازی علاوه بر اهمیتی که برای سلامت افراد جامعه دارد، می‌تواند نقش موثری در توسعه اقتصادی و روابط بین‌الملل داشته باشد و لذا عمق دادن به تولیدات مواد دارویی، می‌تواند به تکمیل زنجیره ارزش افزوده کمک کرده تا از واردات بعضی از دارو ها جلوگیری کنیم چرا که دانشمندانی هستند که در تلاش هستند با تکمیل این زنجیره بسیار مهم در جامعه پزشکی در تولید دارو ها به خودکفایی برسند تا دیگر نیازی به واردات دارو نباشد.

اهمیت فعالیت جامعه داروسازان در هر جایگاهی که هستند از درجه بسیار زیادی برخوردار است امید است روزی شاهد افتخارات و رویداد های عالی توسط داروسازان کشور در این عرصه باشیم.

دانش آموز خبرنگاران: اسرا بابایی - کوثر حسنی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار