در گفت‌وگو با پانا مطرح شد؛

«شهر سالم» و حکمرانی خوب برای سلامت

تبریز (پانا) - عضو هیات علمی دانشکده علوم پزشکی شهرستان مراغه ضمن اشاره به اهمیت سلامت در جامعه، در راستای اجرایی کردن برنامه «شهر سالم» راهکارهایی ارائه کرد.

کد مطلب: ۱۳۸۸۵۲۹
لینک کوتاه کپی شد
«شهر سالم» و حکمرانی خوب برای سلامت

صدیقه صلواتی درباره برنامه شهر سالم بیان کرد: سلامت موضوعی چند وجهی است که دستخوش مولفه های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، مذهبی، زیست محیطی و ... است. سلامت به عنوان حقی همگانی با تلاش همه جانبه حاکمیت برای ایجاد زمینه زندگی سالم از جمله غذا، هوا، آب، محیط زیست، درآمد و اشتغال سالم، محیط فیزیکی سالم و ... محقق خواهد شد و در کنار آن تلاش ملت برای خواستن و مطالبه، آگاهی و توانمندی برای زندگی سالم نیز زمینه سازی احقاق حق بر سلامت است.

وی گفت: تلاش ارکان دولت و حاکمیت برای سلامت در کنار نقش آفرینی جامعه مدنی یادآور مفهوم حکمرانی برای سلامت است. حکمرانی برای سلامت به معنی همکاری بین بخشی بازیگران مختلف از جمله نهادهای دولتی، قضایی، قانون گذار، در کنار جامعه مدنی و عموم مردم در چرخه سیاستگذاری سلامت و در دستور کارگذاری، تدوین، اجرا و ارزیابی برنامه های توسعه پایدار سلامت است؛ در واقع حکمرانی خوب برای سلامت وزارت بهداشت و درمان را تنها متولی سلامت مردم ندانسته و به آن به عنوان یکی از بازیگران نظام سلامت می نگرد که در همراهی با سایر نهادهای حاکمیتی ایفای نقش می کند.

صلواتی خاطرنشان کرد: برنامه شهر سالم در راستای حکمرانی خوب برای سلامت به دنبال تقویت اقدامات بین بخشی نهادهای حاکمیتی است. این برنامه با محوریت عدالت در سلامت، تعیین کننده های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی سلامت را مورد توجه قرار داده و بر تمامی اهداف توسعه پایدار به ویژه بر ایجاد جامعه ای پایدار، سلامت و نیکبودی مردم جامعه و مشارکت جهانی برای توسعه پایدار متمرکز است.

وی افزود: اقدامات و ابداعات مختلف از جمله شهر بدون دخانیات، شهر دوستدار سالمند، شهر دوستدار کودک، شهر هوشمند، شهر سبز و ... در کنار کارکردهای اصلی نظام سلامت که یکی از آنها ارائه عادلانه خدمات بهداشتی و درمانی به جمعیت است، همگی در ذیل چتر معیارهای یک شهر سالم می گنجد.

دبیر برنامه شهر سالم و ایمن مراغه بیان کرد: این برنامه ها همگی به دنبال حمایت از شهرها برای کاربست رویکرد چند بخشی هستند. رویکردی که در ساختار و نظام حکمرانی مربوط به آن، تعیین کننده های اجتماعی ، اقتصادی، فرهنگی، زیست محیطی و ... سلامت مورد توجه قرار می گیرد.

صلواتی در پایان گفت: باید متذکر شد که حرکت شهرها به سمت هدف عالی ارتقای سلامت و عدالت در سلامت زمانی محقق خواهد شد که حکمرانی خوب برای سلامت از طریق اجرای برنامه شهر سالم عملیاتی شود؛ بنابراین لازم است که سیاستگذاران محلی در سطح شهرها که علاقمند به سلامت و نیکبودی پایدار شهروندان هستند در برنامه ریزی توسعه شهری؛ چنین رویکردی را در پیش بگیرند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار