مدیرکل آموزش و پرورش استان قم:

معلمان علاقمند به تحقیق و پژوهش، جریان‌ساز هستند

قم (پانا) - مدیرکل آموزش و پرورش استان قم گفت معلمانی بسیار باانگیزه وجود دارند که علاقمند به تحقیق و پژوهش هستند و می‌توانند در جامعه جریان‌سازی کنند.

کد مطلب: ۱۳۸۴۹۱۴
لینک کوتاه کپی شد
معلمان علاقمند به تحقیق و پژوهش، جریان‌ساز هستند

علیرضا رحیمی، مدیرکل آموزش و پرورش استان قم در جلسه شورای تحقیقات آموزش و پرورش استان که همزمان با روز قلم با حضور اعضا در سالن کنفرانس تالار فرهنگیان قم برگزار شد، اظهار کرد: همه باید پژوهش را جدی بگیرند و کثرت برنامه ها و جلسات و مشغولیات ذهنی و امور متفرقه در آموزش و پرورش مانع از پژوهش و تحقیق نشود.

وی تاکید کرد: افرادی که کار فکری و پژوهشی دارند، دست کسانی را که در امور اجرایی هستند بگیرند و افکار پژوهشی را به جامعه معلمان تزریق کنند.

رحیمی خاطرنشان کرد: معلمانی بسیار باانگیزه داریم که علاقمند به امور پژوهشی و تحقیقی هستند و می توانند با همجواری با معلمان جدید، در جامعه جریان ساز باشند.

رییس شورای تحقیقات آموزش و پرورش استان قم تصریح کرد: ما باید آینده پژوهشی و پیش بینی کنیم که رفتار کودکان و انوجوانان ما در سال های آینده چگونه خواهد بود، هدف ها را شناسایی نموده و بگونه ای برنامه ریزی کنیم که از رسیدن به آنها منحرف نشویم.

مدیرکل آموزش و پرورش استان قم با بیان این نکته که مسائل جدید بسیار پیچیده و متنوع هستند، گفت: اینگونه مسائل با راه حل های ذهنی و گمانی حل نمی شوند و شورای تحقیقات چابک و غنی می تواند برای آن ها راهکار ارائه دهد.

در ابتدای این جلسه، عباس اسکندری پور معاون پژوهش، برنامه ریزی و توسعه منابع اداره کل آموزش و پرورش استان قم با گرامیداشت روز قلم و تبریک ایام دهه ولایت و امامت، ارتباط اسناد بالادستی همچون بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را با موضوع تحقیق و پژوهش مورد اشاره قرار داد و اظهار کرد: محور اول بیانیه گام دوم تحقیق و پژوهش و محور مهم سند تحول هم نظام پژوهش و ارزشیابی است.

وی افزود: از این رو ضروری است موضوع تحقیق و پژوهش در مجموعه آموزش و پرورش بیش از پیش تعمیق و گسترش یابد و فرازونشیب های آن مورد بررسی قرار گیرد.

همچنین نادر کریمی بیرانوند معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان قم با بیان این نکته که در پژوهش سراها و مراکز تحقیقاتی دانش آموزی و معلمان، وضعیت مطلوبی نداریم، گفت: برگزاری جشنواره هایی همچون نوجوان خوارزمی تاثیر بسیار زیادی در یادگیری مهارت از سوی دانش آموزان دارد.

وی با اشاره به ضعف ارتباط دانش آموزان متوسطه اول و هنرستان ها با صنعت عنوان کرد:در همین راستا رابط ارتباط با صنعت معرفی کردیم و در حال حاضر تعدادی از دانش آموزان ما در کارخانه های صنعتی آموزش می بینند.

کریمی، راه اندازی اردوهای پیشرفت و بازدید از کارخانجات را یکی دیگر از اقدامات موثر در یادگیری مهارت های دانش آموزی خواند و ابراز کرد: در 52 هنرستان برنامه ریزی کردیم دانش آموزان بیایند و هر نوع مهارتی را که نیاز است، فرابگیرند.

وی با اشاره به رشد دو درصدی توسعه فنی حرفه ای در استان، گفت: متاسفانه بدلیل کمبود امکانات در این زمینه، آماری از دانش آموزان به رشته های دیگر سوق داده می شوند.

حجت الاسلام محمدرضا قاسمی نیا معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان قم نیز توجه به ساحت های 6 گانه تربیتی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را مورد تاکید قرار داد و گفت: ضرورت دارد دانش آموزانی که به انحاء مختلف از چرخه تعلیم و تربیت خارج می شوند، مورد رصد و پایش قرار بگیرند و در همین راستا انجام تحقیقات و پژوهش های لازم در مورد اینگونه دانش آموزان الزامی به نظر می رسد.

همچنین حسین خنیفر عضو هیات علمی دانشگاه تهران و عضو شورای تحقیقات با تاکید بر اینکه توجه به تحقیق و پژوهش در آموزش و پرورش را باید از قاعده هرم یعنی آموزش ابتدایی شروع کرد، عنوان کرد: در باب بیانیه ارزشمند گام دوم، بایستی از بیانیه سرایی به سمت بیانیه شناسی گام برداریم و به مفاد آن به طور کامل عمل کنیم.
وی افزود: دلیل خوب برای پژوهش، نیاز به مهارت است و ما باید بیاموزیم که بجای حمل یک مساله، باید حل مساله در دستور کار قرار بگیرد.

خنیفر گفت: امروز فضای مجازی، به مثابه قاره ششم است و ما متاسفانه بهره کافی از آن نداریم.

اهمیت دادن به نظرات معلمان و مدیران در باب تحقیقات، توجه به پژوهش سراها، توجه به خلاقیت در موضوعاتی همچون املا و انشا، زدودن پژوهش هراسی از فضاهای دانش آموزی و دانشجویی، اعتماد سازی به نتایج طرح های پژوهشی و تحقیقاتی و توجه به مشارکت خانواده ها در امر تحقیق و پژوهش، بخشی از دیگر مواردی بود که توسط نمایندگان و اعضای هیات علمی دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی و آموزشی استان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در پایان با اهداء لوح تقدیر و هدایایی از تلاش ها و خدمات اعضای شورای تحقیقات آموزش و پرورش استان قم تجلیل شد.

خبرنگار: ابوالفضل بمانی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار