عضو کمیسیون عمران مجلس در گفت‌وگو با پانا:

طرح تعیین منطقه‌ای اجاره‌بها راهکار موثری برای ساماندهی بازار مسکن است

تهران (پانا) - عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی عنوان می‌کند که با طرح ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها به‌زودی بازار مسکن ساماندهی می‌شود زیرا در این قانون، ساماندهی بازار اجاره‌بهای املاک مسکونی کاملاً کارشناسی شده است و در کلان‌شهرها و شهرها بر‌اساس تورم، نرخ اجاره‌بها تعیین خواهد شد.

کد مطلب: ۱۳۸۴۶۲۱
لینک کوتاه کپی شد
طرح تعیین منطقه‌ای اجاره‌بها راهکار موثری برای ساماندهی بازار مسکن است

در شرایطی که این روزها قیمت مسکن تا حدودی به ثبات رسیده است و بازار عرضه و تقاضا رونق گرفته است، بازار اجاره‌بها همچنان رو به صعود است و خانه‌به‌دوش‌ها در انتظار راهکاری از سوی دولت برای کنترل بازار مسکن هستند.

در زمان کرونا و زمانیکه اقتصاد دنیا رو به رکود رفته بود و صاحبان ملک بیشتر از گذشته به سمت بنگاه‌داری خانه‌های‌شان رفته بودند و با جهش‌های قیمتی عجیب‌وغریب اجاره‌ها روبه‌رو شده بودیم، دولت دوازدهم طرحی را مصوب کرد که برای میزان افزایش اجاره‌بها نرخ مشخصی تعریف کند. در این طرح سقف اجاره‌بها برای تهران 25 درصد و برای سایر شهرها 20 درصد تعریف شده بود و ازآنجایی‌که هیچ ضمانت اجرایی نداشت تأثیری در کنترل بازار اجاره‌بها نداشت.

حالا این روزها باز هم با افزایش افسارگسیخته بازار اجاره‌ها مجلس طرحی با عنوان «ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها» را تصویب کرده که در آن اجاره‌ها به‌صورت منطقه‌ای تعریف می‌شود.

اسماعیل حسین‌زهی، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با پانا درباره اثرگذاری ورود دولت به تعیین سقف قیمت برای افزایش اجاره‌بها در پایتخت و شهرهای دیگر گفت: «این طرح‌ها بارها اعلام شده در زمان کرونا هم دولت تصویب کرد تا اجاره‌ها با نرخ مشخص و تعریف‌شده‌ای افزایش پیدا کند اما چنین نشد و هرکسی سلیقه‌ای اجاره را بالا می‌برد.»

وی افزود: «برای اجرایی شدن چنین طرحی نیاز به ضمانت اجرایی بود و همان زمان باید در قالب قانون مشخصی تعریف می‌شد. حالا برای اولین بار مجلس به این موضوع ورود پیدا کرده است و قانون ساماندهی بازار اجاره‌بهای املاک مسکونی کاملاً کارشناسی شده است. بر اساس این قانون در کلان‌شهرها و شهرها بر اساس تورم، نرخ اجاره‌بها تعیین خواهد شد.»

حسین زهی گفت‌: «در صورت تأیید شورای نگهبان این قانون اجرایی خواهد شد و مجلس شورای عالی مسکن را مکلف کرده تا هر سال نسبت به تعیین سقف یا میزان افزایش اجاره‌بها آن اقدام کند.»

وی افزود: «امیدواریم با نهایی‌شدن این قانون در سال‌های آتی و به‌زودی شاهد ساماندهی بازار اجاره‌بها باشیم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار