یک حقوقدان مطرح کرد؛

کاهش تعداد پرونده‌های معوق، سلامت قضایی را افزایش می‌دهد

تهران (پانا) - یک حقوقدان گفت تلاش برای کاهش پرونده‌های قضایی معوق، علاوه بر جلوگیری از هزینه‌‌های اضافی، سبب رضایتمندی عموم مردم نیز می‌شود و سلامت قضایی را افزایش می‌دهد.

کد مطلب: ۱۴۷۳۸۷۷
لینک کوتاه کپی شد
کاهش تعداد پرونده‌های معوق، سلامت قضایی را افزایش می‌دهد

غلامرضا شجری در گفت‌وگو با پانا درخصوص راهکارهای افزایش سلامت حقوقی و قضایی، بیان کرد: «در ابتدا جرم باید منطبق با مجازات باشد. به‌طور مثال برای دو جرم متفاوت در دو منطقه با دو قاضی مختلف، احکام متفاوتی صادر نشود. به‌نوعی باید استانداردسازی صورت گیرد و محدوده جرم‌ها مشخص شود.»

شجری بیان کرد:‌ «قوه قضاییه می‌تواند با طراحی کتابچه‌ای، محدوده و مسیر جرم‌‌هایی که در یک کانال واحد هستند را با جزئیات مشخص کرده و برای آن مجازات تعیین کند.»

وی افزود: «مساله بعدی فساد است؛ باید یک نهضت ملی ایجاد شود و فرهنگ فساد‌ستیزی را در ایران تقویت کنیم. به‌طور مثال قوانینی وضع شود که هر شخصی که فساد را آشکار کند، امتیازی ویژه کسب کند.»

این حقوقدان اظهار کرد: «همچنین سیاست‌زدایی یک راه دیگر برای افزایش سلامت حقوقی و قضایی است، به‌طور مثال برای دو شخص با جرائم یکسان به دلیل ظاهر متفاوت، دو حکم مختلف صادر نشود.»

وی درخصوص اینکه وکلا تا چه میزان در بالابردن سلامت حقوقی نقش دارند، اظهار کرد: «نکته دیگر قراردادن یک استاندارد واحد برای کارشناسی است. در واقع باید کارشناسی‌ها دستورالعمل مشخص داشته باشد، همچنین باید نقش قضاوت در مسیر دادرسی تا رسیدن پرونده به صدور حکم نهایی کاهش یابد و قضاوت صرفا به مرحله صدور حکم نهایی توسط قاضی محدود شود.»

این حقوقدان افزود: «یکی دیگر از موارد جلوگیری از اطاله دادرسی است؛ رأی پرونده‌هایی که مدت‌ها است نامشخص مانده و تعیین تکلیف نشده‌، باید هرچه سریع‌تر به نتیجه برسد. علاوه بر این موارد باید به پرونده‌هایی که مسجل و مشخص هستند، براساس شاخص‌بندی رسیدگی شود.»

وی تاکید کرد:‌ «باید فعلیت به‌نحوی صورت گیرد که تعداد پرونده‌ها کاهش یابد نه اینکه تعداد پرونده‌های معوق افزایش یابد. تلاش برای کاهش پرونده‌های معوق، علاوه بر جلوگیری از هزینه‌‌های اضافی، سبب رضایتمندی عموم مردم نیز می‌شود و سلامت قضایی را افزایش می‌دهد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار