خدماتی شدن استان فارس و کاهش مشاغل کشاورزی

شیراز (پانا) - استان فارس که سال‌ها به عنوان یک استان کشاورزی شناخته می‌شد و با توجه به کمبود ذخایر آبی، تلاش‌ها معطوف به صنعتی شدن این استان بود؛ امروز به سمت خدماتی شدن پیش رفته است به طوریکه به گفته مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی فارس و با اشاره به آمارهای ارائه شده از نرخ بیکاری درکشور، در سال گذشته در زمینه ثبت اشتغال، این استان با بیش از ۷۶ درصد شغل ثبت شده، در وضعیت مطلوبی است به طوریکه رتبه نخست اشتغال استان مربوط به بخش خدمات با 54.4 درصد است و شاهد کاهش میزان اشتغال در بخش کشاورزی است.

کد مطلب: ۱۳۸۲۲۲۳
لینک کوتاه کپی شد
خدماتی شدن استان فارس و کاهش مشاغل کشاورزی

وحید خداپرست در جمع خبرنگاران، برابر آمار منتشر شده مرکز آمار ایران در خصوص وضعیت کار، استان فارس با ٧٧ هزار شغل ثبت شده در سامانه رصد، جزو استان‌های برتر کشور در زمینه ایجاد اشتغال است که این میزان بیش از دو برابر سهم تکلیفی استان بوده است که بر این اساس سهم تعهد اشتغال این استان برای امسال را ۶۶ هزار و ۲۸۸ نفر در نظر گرفته شده است و این میزان افزایش تعهد، فارس را در رتبه دوم کشور از نظر اجرای تعهدات شغلی قرار داده است.

وی افزود: این در حالیست که تعهد اشتغال استان‌هایی مانند اصفهان، کرمان، خراسان رضوی، آذربایجان غربی و خوزستان در سال جاری به نسبت سال قبل، کاهش داشته است، اما استان فارس با افزایش هفت هزار و ۲۰۱ نفری تعهد در مقایسه با سال گذشته باید بیش از ۶۶ هزار و ۲۸۸ نفر اشتغال در سامانه رصد ثبت کند.

وی با اشاره به وضعیت سهم اشتغال در بخش‌های مختلف اقتصادی گفت: در استان فارس بخش خدمات با ۵۴.۴ درصد همچنان رتبه اول سهم جمعیتی در فعالیت اقتصادی از میان بخش‌های مختلف را دارا است که در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال قبل رشد ۲.۳ درصدی را در این بخش شاهد بودیم که جایگاه چهارم کشور در این خصوص به فارس تعلق دارد.

خداپرست ضمن تاکید بر لزوم برنامه‌ریزی جهت رشد فعالیت اقتصادی در بخش صنعت نیز اضافه کرد: آمار منتشر شده سال ۱۴۰۱ در مقایسه با سال قبل از آن، حاکی از رشد سهم اشتغال در فعالیت‌های اقتصادی بخش صنعت استان فارس است که این رشد در شرایطی محقق شده که برعکس در سطح کشوری شاهد کاهش سهم اشتغال در بخش صنعت هستیم که این امر از رشد و توجه ویژه به صنعت در فارس طی سال گذشته و رفع موانع پیش روی این بخش و پیگیری حل مشکلات واحدهای صنعتی در استان حکایت دارد.

وی در خصوص جمعیت فعال در بخش کشاورزی استان فارس نیز افزود: با توجه به خشکسالی‌های اخیر در سطح این استان شاهد کاهش استقبال و سهم نیروی کار در این بخش هستیم به طوریکه از درصد در سال ۱۴۰۰ به ۱۵.۷ در سال ۱۴۰۱ تقلیل یافته است و ضروری است تا با برنامه‌ریزی و تغییر الگوهای کشت، کشاورزی و ترویج آبیاری‌های نوین و مدرن با عبور از بحران کم آبی نسبت به افزایش سهم اشتغال این بخش اقدام شود.

خداپرست با تاکید بر اینکه در کنار ایجاد اشتغال، مهمترین اولویت و رویکرد وزارت کار حفظ اشتغال موجود است، افزود: در همین راستا تلاش شده با همکاری تمام دستگاهها و بخش‌های مختلف خصوصی و تعاونی ثبات و پایداری اشتغال موجود به صورت جدی دنبال شود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی فارس همچنین کمترین نرخ بیکاری استان در سال گذشته را مربوط به فصل پاییز با ۶.۴ درصد اعلام کرد.

او با بیان اینکه توازن در بازار کار استان وجود دارد اما بخشی از کارجویان بیشتر تمایل به حضور در شغل‌های کاذب به جای مشاغل تولیدی دارند، از همکاری این دستگاه با گروهی از متخصصان و تدوین سندی که اهمیت تولید را به کارجویان نشان دهد خبر داد و افزود: باید با کمک و بهره گیری از اسناد بالادستی و قانون کار، در حوزه فرهنگسازی و در بحث تولید اقدامات جدی انجام شود.

خداپرست ضمن تاکید بر اینکه تولید نباید فدای نگاه‌های اشتباه شود، نبود تخصص و مهارت آموزی را از دلایل پاسخ نگرفتن متقاضیان موجود بازار کار فارس ذکر و اضافه کرد: مهارت آموزی کارجویان به صورت رایگان یا با حداقل هزینه در دستور کار قرار گرفته است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی فارس در ادامه بر لروم معرفی الگوهای موفق در حوزه های صنعت، گردشگری، خدمات و تعاون تاکید و اضافه کرد: رویکرد امیدآفرینی باید در بخش‌های مختلف استان با جدیت دنبال و از بیان مشکلات کهنه‌ که دردی از جامعه دوا نمی‌کند، جلوگیری شود.

خداپرست با بیان اینکه سال گذشته پیش‌بینی می‌شد ١٧ هزار و ٥٠٠ نفر در استان مشمول مقرری بیمه بیکاری شوند، گفت: با تمهیدات اندیشیده شده نرخ مقرری بگیران بیمه بیکاری در فارس به ١١ هزار نفر رسید.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی فارس از راه‌اندازی سامانه کاریابی سراسری از اواخر تابستان امسال خبر داد و گفت: در این سامانه فرصت‌های شغلی در اختیار کارجویان و کارفرمایان قرار می‌گیرد.

وی در پایان از کاهش مدت زمان رسیدگی به پرونده‌های شاکیان در ادارا کار، رفاه و تعاون فارس خبر داد و افزود: در یکسال گذشته با تلاش‌های صورت گرفته مدت زمان رسیدگی از 9 ماه به یک ماه کاهش یافته است .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار