سرپرست آموزش و پرورش آذربایجان شرقی :

راه تسلط بر پژوهش و پژوهشگری، معلم مولد و بروز است

تبریز(پانا)‌ - سرپرست آموزش و پرورش آذربایجان شرقی ضمن اشاره به اهمیت پژوهش به عنوان راه اصلی ارتقا و توسعه آموزش و پرورش، راه تسلط بر پژوهش و پژوهشگری را معلم مولد و بروز عنوان کرد.

کد مطلب: ۱۳۷۲۰۲۱
لینک کوتاه کپی شد
راه تسلط بر پژوهش و پژوهشگری، معلم مولد و بروز است

حجت الاسلام و المسلمین پوررادی در نشست مشتر‌ک شورای مدیران پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش و پرورش و شورای تحقیقات آذربایجان شرقی گفت: هدف اصلی پژوهش در آموزش پرورش، نوآوری، توسعه، تحول، بهبود و کمک به تصمیم گیری ها و اتخاذ راهبرد های مناسب برای کاهش مشکلات و حل مسائل تعلیم و تربیت است.

وی ادامه داد: توسعه بعد کیفی آموزش پرورش، از طریق طراحی و اجرای پژوهش های بنیادی ، کاربردی و توسعه‌ای امکان پذیر است. امروزه تصمیم گیری مبتنی بر پژوهش یکی از محوری ترین فرایند ها و سازمان ها بوده و به عنوان وظیفه اصلی مدیران در همه ی ستون تعریف می شود؛ با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری، ایشان هدف از پژوهش را ، رسیدن به مرجعیت علمی و حضور در جمع سرآمدان، علم و فناوری و حل مسائل کنونی و آینده کشور عنوان می کنند.

وی افزود: راه تسلط بر پژوهش و پژوهشگری این است که معلم مولد و بروز باشد. اگر معلمی مولد یا پژوهشگر نباشد، اطلاعاتش در عصر جدید که عصر ارتباطات و انفجار دادها و اطلاعات علمی است در مدت کوتاهی قدیمی و ناکارآمد می شود. معلمی که پژوهشگر نباشد نمی تواند چشم انداز مطالعاتی خوبی را در آینده برایش تصور کرد و همچنین دانش آموز پژوهشگر و پرسشگر، دانش آموزی خلاق، اندیشه ورز، دارای روحیه پرسشگری و مهارت جستجوگری و خودارزیابی است و از فرایند توانایی منطقی روش علمی و پژوهشی برای پاسخ به سوالات فردی و اجتماعی و حل مسائل افراد و خود بهره می برند و شایستگی لازم برای خودارزیابی و خود شکوفایی را کسب می کند.

پوررادی در پایان خاطرنشان کرد: از این رو تحقق پژوهش را باید در مدرسه و در دستان معلم پژوهنده جستجو کرده و پژوهش های مدرسه را مورد توجه قرار داد. انتظار می رود مجموعه معاونت پژوهشی و گروه تحقیق و پژوهش استان در فعال نمودن شورای تحقیقات، انجام طرح‌های پژوهشی، تشویق معلمان به پژوهش، تربیت دانش آموز پژوهشگر و فناور، فعال نمودن پژوهشسراها و آنچه در حوزه های مختلف پژوهش توسط پژوهشگاه مطالعات اموزش پرورش، برنامه ریزی می شود، موفق شوند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار