کارشناس سازمان دانش‌آموزی خراسان‌رضوی:

فضیلت، یعنی حالت درونی که به درجه‌ای از پایداری و ثبات در شخصیت فرد رسیده است

مشهد(پانا)- کارشناس سازمان دانش‌آموزی خراسان‌رضوی گفت فضیلت یعنی حالت درونی که به درجه‌ای از پایداری و ثبات در شخصیت فرد رسیده است و نوعی انگیختگی و علاقه عمیق نسبت به افعال و رفتارهای متناسب را با خود به همراه دارد.

کد مطلب: ۱۳۵۴۹۵۵
لینک کوتاه کپی شد
فضیلت، یعنی حالت درونی که به درجه‌ای از پایداری و ثبات در شخصیت فرد رسیده است

دوره آموزشی دانش معرفتی، با حضور رحمت الله رضایی، معاونت سازمان دانش آموزی کشور و حجت رضازاده، رئیس سازمان دانش آموزی خراسان رضوی در محل سازمان دانش آموزی استان برگزار شد.

نرگس درکی، کارشناس سازمان دانش آموزی خراسان رضوی در این دوره آموزشی گفت: فضیلت، حالت درونی است که به درجه‌ای از پایداری و ثبات در شخصیت فرد رسیده است و نوعی انگیختگی و علاقه عمیق نسبت به افعال و رفتارهای متناسب را با خود به همراه دارد. به خاطر این دو ویژگی، کسی که از فضیلت یا منشی برخوردار است، می‌تواند افعال و رفتارهای متناسب با آن را به‌آسانی، با سرعت و دقت مناسب و در موقعیت‌های گوناگون انجام دهد. فضیلت‌های سازمانی در ارتباط با 4موضوع ارتباط با خدا، خود، دیگران و طبیعت است.

درکی ادامه داد: اولین فضیلت سازمانی، دیانت و معنویت است. دیانت، به معنای ارزش قائل شدن برای زندگی و معنویت، به معنای هدف و ارزش زندگی است. ما در قالب معنویت، می‌توانیم به زندگی خود معنا دهیم. براین اساس، سبک و نوع فعالیت‌ها به جهان بینی (نوع نگاه به کار مورد نظر)، معرفت شناسی (شناخت از فعالیت‌های تربیتی) و اخلاق بستگی دارد.

وی گفت: فضیلت بعدی، عدل و انصاف است. ما اگر انصاف داشته باشیم، می‌توانیم عدالت را برقرار کنیم. انصاف به معنای نصف کردن سود و زیان میان خود و دیگران است که قرآن کریم نیز به عدالت و انصاف اشاره کرده است.

وی بیان کرد: راستی و وفای به عهد از دیگر فضیلت‌های سازمانی است. راستی در گفتار، اعمال و یا در احوال مشخص می‌شود. در انجام یک فعالیت اجتماعی، اگر بخواهیم به دیگری وعده‌ای بدهیم، باید قدرت خود را در جهت وفا کردن به آن عهد، ارزیابی کنیم.

درکی اضافه کرد: سومین فضیلت، عفت و پاکدامنی است. ما در کلام، رفتار و پوشش خود باید عفت داشته باشیم. عفت همان اعتدال عقلی و شرعی است که افراط و تفریط در آن مذموم است. مناعت طبع، عفاف است.

وی بیان کرد: از دیگر فضیلت‌های سازمانی، می‌توان به عزت نفس اشاره کرد. عزت نفس، مجموعه‌ای از افکار، احساسات، عواطف و تجربه‌هایی است که در یک زندگی اجتماعی شکل می‌گیرد. مجموعه‌ای از برداشت‌ها، ارزیابی و تجربه‌ای که فرد از خود دارد، موجب داشتن احساس خوشایند، ارزشمند بودن و یا برعکس آن نسبت به خود می‌شود.

درکی ادامه داد: ایثار و نوع دوستی، پنجمین فضیلت سازمانی است. روابط در انسان‌ها، از دایره‌ عقل، فراتر می‌رود و به احساسات و عواطف نیز می‌رسد. نتیجه چنین نگرشی به روابط انسانی آن خواهد بود که از مرتبه حب ذات ظاهری گذشته و در اوجی دیگر به خود و دیگران می‌نگرند.

درکی بیان کرد: شجاعت و حقیقت جویی از دیگر فضیلت‌های سازمانی است. ساختار شجاعت با 4شاخص عقلانیت، هنجارمندی، حقیقت جویی و اخلاق مندی فضیلت شناخته می‌شود.

لازم به ذکر است در این جلسه به 7فضیلت سازمانی اشاره شد و در جلسه‌ آینده به فضیلت‌های دیگر سازمانی، پرداخته می‌شود.

دانش آموز خبرنگار: ستاره خزائی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار