معاون وزیر جهاد کشاورزی در گفت‌وگو با پانا:

بومی کردن دانش کشاورزی به کمک هنرستان‌های کشاورزی میسر می‌شود

تهران (پانا) - معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به تنوع اقلیم آب و هوایی در ایران عنوان کرد که چنین شرایطی نیازمند دانش بومی در کشاورزی را نشان می‌دهد و ازاین‌جهت هنرستان‌های کشاورزی بهترین فرصت برای بومی کردن دانش کشاورزی هستند.

کد مطلب: ۱۳۴۷۳۸۸
لینک کوتاه کپی شد
بومی کردن دانش کشاورزی به کمک هنرستان‌های کشاورزی میسر می‌شود

شاهپور علایی مقدم، معاون وزیر جهاد کشاورزی در گفت‌وگو با پانا درباره آموزش تکنیک‌های جدید کشاورزی در هنرستان‌های کشاورزی عنوان کرد: «کشور ایران دارای تنوع اقلیم زیادی است. همین موضوع اهمیت دانش بومی را نشان می‌دهد. هنرستان‌های کشاورزی بهترین پتانسیل را برای آموزش و توسعه دانش بومی کشاورزی را دارا هستند.»

اهمیت بومی کردن دانش کشاورزی

وی افزود: «در شرایط فعلی تعداد 4 میلیون و 200 هزار بهره‌بردار از دانش بومی استفاده کرده‌اند که نباید این مهم را نادیده گرفت. درواقع این افراد باتجربه و تکنیک‌های بومی مشکلات و مسائلی که برای شان در حوزه کشاورزی پیش می‌آید را برطرف می‌کنند.»

معاون وزیر جهاد کشاورزی اظهار کرد: «انتقال یافته‌های تحقیقاتی به بسترهای کشاورزی مهم است و این مهم به‌واسطه متخصصین این حوزه اتفاق می‌افتد. تلفیق این موضوع با محتواهایی که در هنرستان‌های کشاورزی آموزش داده می‌شود کمک می‌کند تا در بخش‌های مختلف تولید داشته باشیم.»

پرداختن به مسئله راندمان آب در محتواهای آموزشی هنرستان‌های کشاورزی

وی اظهار کرد: «یکی از مهم‌ترین مسائلی که ما در صنعت کشاورزی با آن روبرو هستیم موضوع آب است و در این زمینه هنرستان‌های کشاورزی می‌توانند بسیار اثرگذار باشند.»

علایی مقدم افزود: «راندمان آبی مهم است یعنی بتوان از کمترین آب بیشترین بهره‌برداری را داشت. برای اینکه هر قطره آب به محصول تبدیل شود باید برنامه داشته باشیم. در این زمینه هم باید محتواهای آموزشی در هنرستان‌های کشاورزی به این مهم بپردازند.»

نقش هنرستان‌های کشاورزی در امنیت غذایی

علایی مقدم نقش هنرستان‌های کشاورزی را در ایجاد امنیت غذایی مهم عنوان کرد و گفت: «برای بالا بردن عیار امنیت غذایی در کشور توجه به هنرجویانی که در هنرستان‌های کشاورزی تحصیل می‌کنند مهم است زیرا این قشر کشاورزان جوان در آینده هستند. یکی از قله‌های کشاورزی در ایران رسیدن به اقتدار غذایی است.»

وی افزود: «آموزش درست و دقیق هنرجویان هنرستان‌های کشاورزی کمک می‌کند تا هم امنیت غذایی مردم خودمان را تأمین کنیم و همچنین درزمینهٔ صادرات کار کنیم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار