نایب‌رئیس اول کمیسیون کشاورزی مجلس در گفت‌وگو با پانا:

در مسیر جوان‌سازی کشاورزی ایران، هنرستان‌های کشاورزی حرف اول را می‌زنند

تهران (پانا) - نایب‌رئیس اول کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به اینکه سهم نزولی کشاورزی در ایجاد اشتغال باید بررسی شود از اهمیت توجه به هنرستان‌های کشاورزی سخن گفت.

کد مطلب: ۱۳۵۵۱۷۰
لینک کوتاه کپی شد
در مسیر جوان‌سازی کشاورزی ایران، هنرستان‌های کشاورزی حرف اول را می‌زنند

رحمت‌اله نوروزی، نایب‌رئیس اول کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با پانا درباره اهمیت جوان‌گرایی در بخش اقتصاد کشاورزی گفت: «کشاورزی از مهم‌ترین مولدهای اقتصاد در ایران است. از سوی دیگر بیکاری جوانان به‌عنوان یک پدیده مخرب در جامعه همواره مطرح است. باوجود ظرفیت‌های خوب کشاورزی ایران اما سهم این بخش در ایجاد اشتغال نزولی بوده و این موضوع باید آسیب‌شناسی جدی شود.»

هم بخش کشاورزی از کل شاغلین در سال 1401 حدود 16 درصد است

نوروزی عنوان کرد: «سهم بخش کشاورزی از کل شاغلین در سال 1401 حدود 16 درصد است و این در حالی است که کشاورزی در روستاهای ایران شغل آب و اجدادی است و حالا روستاییان محل زندگی‌شان را برای کسب درآمد رها کرده‌اند و به شهرها پناه آورده‌اند. در شرایط کنونی با بالا رفتن سن کشاورزی در ایران نیاز است به بخش کشاورزی ایران توجه جدی شود. ما نیاز به جوان‌سازی نیروی انسانی در حوزه کشاورزی داریم.»

آموزش‌های مدرسه‌ای باید با نیاز کشاورزی ایران متناسب‌سازی شود

نایب‌رئیس اول کمیسیون کشاورزی مجلس درباره جایگاه هنرستان‌های کشاورزی در جوان‌سازی کشاورزی ایران گفت: «در مسیر جوان‌سازی کشاورزی در ایران قطعاً هنرستان‌های کشاورزی حرف اول را می‌زنند اما نکته مهم این است که آموزش‌های مدرسه‌ای باید با نیاز کشاورزی ایران متناسب‌سازی شود تا جوانان روستایی با ورود به این بخش بلافاصله بتوانند اقدامات مؤثری داشته باشند.»

وی افزود: «محصولات زراعی زیادی دورریز می‌شوند و این مهم به دلیل نبود ساماندهی درست در حوزه صادرات اتفاق می‌افتد. این در حالی است که ما جوانان تحصیل‌کرده در حوزه کشاورزی کم نداریم. وزارت جهاد کشاورزی می‌تواند استعدادها و نخبه‌های کشاورزی را که در مدارس یا دانشگاه‌ها تحصیل می‌کنند، شناسایی کند و از آن‌ها برای حل مشکلات مردم کمک بگیرد. همین جوانان تحصیل‌کرده در حوزه کشاورزی می‌توانند با ایده‌های خلاقانه‌شان اشتغال در حوزه کشاورزی را گسترش دهند.»

وی افزود: «تلاش برای جذب سرمایه‌گذاری در حوزه کشاورزی مهم‌تر از صنعت است و ما نیازمند تحول در حوزه اشتغال هستیم. ابن مهم با عزم جدی و تلاش همگانی ارتباط دارد. البته برای این مهم همه دستگاه‌ها باید پای کار بیایند. پتانسیل‌های روستایی را در کوتاه‌مدت باید شناخت و این مهم با توجه کردن به کشاورزان جوان ممکن می‌شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار