مدیرکل شیلات استان لرستان در گفت‌وگو با پانا:

توسعه رشته‌های مرتبط با شیلات در هنرستان‌ها سرمایه‌گذاری است

آموزش‌های بومی در هنرستان‌ها منجر به رشد اقتصاد در استان‌ها می‌شود

تهران (پانا) - مدیرکل شیلات استان لرستان با اشاره به اهمیت توسعه رشته‌های آبزی‌پروری در هنرستان‌های کشاورزی عنوان کرد توسعه رشته‌های مرتبط با شیلات در هنرستان‌های کشاورزی به‌نوعی سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود.

کد مطلب: ۱۳۵۶۳۲۴
لینک کوتاه کپی شد
توسعه رشته‌های مرتبط با شیلات در هنرستان‌ها سرمایه‌گذاری است

کیارش بیرانوند، مدیرکل شیلات استان لرستان در گفت‌وگو با پانا با اشاره به ظرفیت‌های خوب توسعه شیلات در ایران گفت: «تولیدات آبزیان و صید در کشور ما بیش از 1 میلیون تن در سال است و لرستان، استان برتر ماهیان سردابی و قزل‌آلا است. به‌طورکلی در ایران ظرفیت بی‌نظیری در حوزه شیلات وجود دارد. ایران می‌تواند در دریاهای جنوب و شمال بیش از یک‌میلیون تن در سال فقط پرورش ماهی در قفس داشته باشد. طول رودخانه‌ها و چشمه‌هایی که در استان‌های مرکزی وجود دارد این ظرفیت را ایجاد می‌کند که بتوانیم بیش از یک‌میلیون تن تولیدات انواع آبزیان، سردابی، خاویاری و گونه‌های مختلف را پرورش بدهیم.»

اهمیت توسعه رشته آبزیان در هنرستان‌های کشاورزی

بیرانوند اظهار کرد: «همچنین ظرفیت عالی در کشور برای پرورش ماهیان زینتی وجود دارد. ما می‌توانیم قطب تولید ماهیان زینتی در خاورمیانه باشیم. موضوع اینجاست که چگونه توسعه این شاخه از اقتصاد را در هنرستان‌های کشاورزی شروع کنیم. باید روی این موضوع تامل شود.»

بیرانوند با اشاره به اینکه دو نهاد مهم آموزش و پرورش و وزارت جهاد کشاورزی می‌توانند برای توسعه رشته شیلات در هنرستان‌های کشاورزی تعامل کنند، گفت: «این دو نهاد با تقویت نقاط قوت و برنامه‌ریزی روی رشته‌های تحصیلی هنرستان‌های کشاورزی می‌توانند به بازار کار و رشد اقتصاد کمک بزرگی بکنند. یکی از رشته‌های اقتصادی که به جد نیاز به برنامه‌ریزی دارد حوزه آبزیان است.»

اهمیت راه‌اندازی رشته صیادی در جنوب کشور

بیرانوند با اشاره به اینکه بیش از 150 هزار صیاد در جنوب کشور وجود دارد، اظهار کرد: «متقاضیان این صیدها در کشورهای پاکستان، افغانستان، هندوستان و غیره هستند. اگر فقط روی یک رشته تحصیلی با عنوان صیادی برنامه‌ریزی کنیم و زمینه علمی و فنی‌اش را بررسی کنیم، می‌توانیم با آموزش جوانان جویای کار در استان‌های جنوبی و شمالی بستر توسعه اقتصاد شیلات در این استان‌ها را بیش‌ازپیش فراهم کنیم.»

توسعه رشته‌های ‌آبزیان در هنرستان‌ها هزینه نیست بلکه سرمایه‌گذاری است

مدیرکل شیلات استان لرستان گفت: «وزارت آموزش و پرورش برای توسعه رشته تحصیلی شیلات در هنرستان‌ها و مدارسش می‌تواند از ظرفیت‌های خوب وزارت جهاد کشاورزی استفاده کند. توسعه این نوع رشته‌ها بیش از اینکه هزینه باشد سرمایه‌گذاری است چون هم اشتغال خوبی داشته و هم ارزآوری خوبی برای کشور دارد.»

مدیرکل شیلات استان لرستان با اشاره به اهمیت بومی‌سازی رشته‌های هنرستانی گفت: «در هر استانی ظرفیت‌های اقتصادی و شغلی اختصاصی وجود دارد. خوب است که وزارت آموزش و پرورش روی موضوع بومی‌سازی رشته‌های تحصیلی تأمل داشته باشد. برای مثال رشته شیلات در استان لرستان توسعه پیدا کند و رشته دیگر در استان‌های دیگر متناسب با پتانسیل اقتصادی آن استان ارائه شود.»

وی افزود:‌ «خوب است در استان‌های پرآب، رشته شیلات به‌طور تخصصی جا بیافتد و رشته آبزی‌پروری توسعه پیدا کنند. در شهرستانی مانند درود، آبزیان گرمابی، سردابی و خاویاری قابلیت سرمایه‌گذاری دارند. چه بهتر که دانش‌آموزان همین مناطق آموزش ببیند و به بازار کار بیایند.»

آموزش‌های بومی در هنرستان‌ها منجر به رشد اقتصاد در استان‌ها می‌شود

بیرانوند اظهار کرد: «بازار کار با آموزش‌های بومی و تخصصی هنرستان‌ها قطعاً متحول خواهد شد و این مستلزم برنامه‌ریزی استانی است. از یک کارفرمایی در حوزه شیلات شنیدم که می‌گفت 400 تا 500 نفر نیرو می‌خواهد اما نیروی متخصص کم است درحالی‌که اگر از همان ابتدا بر اساس شاخص‌های منطقه به دانش‌آموزان آموزش داده شود، واقعاً اثرگذار است. در شرایط کنونی مناطقی مانند چابهار به سمت صنعتی شدن می‌روند و کارخانه‌های عمل‌آوری نیاز دارند. در این زمینه آموزش و پرورش با آموزش‌هایی که می‌دهد می‌تواند فرصت‌های شغلی بسیار خوبی برای جوانان این مرزوبوم به وجود بیاورد.»

وی با اشاره به اهمیت به‌روز بودن محتواهای آموزشی در هنرستان‌ها گفت: «نمی‌توان همان علم قدیم را امروز به دانش‌آموزمان آموزش دهیم و وی را به بازار کار بفرستیم بلکه باید علم اساتیدمان به‌روز شود و متناسب با بازار کار محتوا به دانش آ‌موزان آموزش داده شود. در این حالت کارفرما هم تشویق به انتخاب نیروی کار از میان فارغ‌التحصیلان هنرستانی شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار