در گفت‌وگو با پانا بررسی شد؛

از آموزش پس‌انداز در مدارس تا اقتصادی‌سازی تولید به‌واسطه نظام آموزشی

دانش‌آموزان سیاست‌گذاران آینده هستند، باید اقتصاد بدانند/ انتخاب رشته دانش‌آموزان براساس تصورشان از درآمد مشاغل است/ تنظیم مالیات مشاغل مختلف انتخاب رشته دانش‌آ‌موزان را دقیق می‌کند

تهران (پانا) - کارشناسان اقتصاد معتقدند که دانش‌آ‌موزان سیاست‌گذاران آینده هستند و از این روز باید اقتصاد بدانند تا بتوانند هم پس‌انداز کنند و هم مدیریت درستی داشته باشند و از سوی دیگر انتخاب رشته دانش‌آ‌موزان براساس تصورشان از میزان درآمد مشاغل است و ساماندهی مالیات‌دهی مشاغل به انتخاب رشته درست دانش‌آموزان کمک می‌کند.

کد مطلب: ۱۳۴۸۲۶۶
لینک کوتاه کپی شد
از آموزش پس‌انداز در مدارس تا اقتصادی‌سازی تولید به‌واسطه نظام آموزشی

مهدی رعنایی، مدیرکل دفتر بخش عمومی وزارت امور اقتصادی و دارایی معتقد است باید مباحث کاربردی اقتصاد به دانش‌آموزان آموزش داده شود و از همان کودکی دانش‌آموز یاد بگیرند که پس‌انداز یا پول خود را به بازارهای غیرمولد نبرند و این مهم درگرو آموزش بازار سرمایه به دانش‌آموزان است.

محمدعلی خادم، کارشناس اقتصادی هم از عنوان کرد که اقتصاد سازی تولید رابطه مستقیمی با میزان آموزش مبانی اقتصاد در مدارس دارد زیرا این دانش‌آموزان مدیران آینده هستند. همچنین مهدی طغیانی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اذعان به اینکه همچنان مسیر انتخاب رشته دانش‌آموزان بر اساس درآمدزایی است، عنوان کرد که اگر نظام مالیات‌ستانی بتواند در درآمدزایی مشاغل مختلف تعادل ایجاد کند قطعاً انتخاب رشته دانش‌آموزان صرفا بر مبنای میزان درآمد نخواهد بود.

مباحث اقتصادی هستند که با زندگی روزمره دانش‌آموزان ارتباط دارد

مهدی رعنایی، مدیرکل دفتر بخش عمومی وزارت امور اقتصادی و دارایی در گفت‌وگو با پانا گفت: «به نظر آموزش مبانی نظری اقتصاد به دانش‌آ‌موزان ضرورتی ندارد اما مباحث اقتصادی مهمی داریم که بازندگی روزمره دانش‌آموزان در حال و آینده در ارتباط است و حتماً ضرورت دارد که دانش‌آموزان با آن‌ها آشنا شوند.»

وی افزود: «بچه‌ها باید از همان سنین کم با موضوع مالیات آشنا شوند. فردی که فردا وارد بازار کار می‌شود اصلاً نمی‌داند اظهارنامه مالیاتی چیست. بعدها مشمول جرائم بزرگ می‌شود و بی‌نظمی‌های حسابداری دارد. ما مواردی داریم که فردی دانشجوی نمونه کشوری بوده و شرکتی را تأسیس کرده است اما نمی‌دانسته باید اظهارنامه مالیاتی بدهد.»

رعنایی عنوان کرد: «قانون مالیاتی یک قانون حاکم بر همه جامعه است اما شاغلان ما درباره آن اطلاعی ندارند و تازه وقتی وارد بازار کار شدند با این موضوع آشنا می‌شوند و ممکن است زمانی باشد که ضررهایی هم پرداخت کرده باشد.»

دانش‌آموزان سیاست‌گذاران آینده هستند، باید اقتصاد بدانند

محمدعلی خادم، کارشناس اقتصادی نیز در گفت‌وگو با پانا با اشاره به اینکه آموزش اقتصاد به دانش‌آموزان باید کاربردی باشد، اظهار کرد: «مفاهیمی مانند مالیات، کار کردن با چک یا قراردادهای بانکی از مقوله‌هایی است که حتماً باید به دانش‌آموزان آموزش داده شود تا در آینده وقتی وارد فضای اشتغال می‌شوند از آسیب و جرم‌های احتمالی ناآگاهی از این مفاهیم آسیب نبینند. در بقیه دنیا هم تا حدی این مفاهیم آموزش داده می‌شود.»

وی افزود: «همه افراد جامعه با مباحث اقتصادی درگیر هستند و افزایش سطح دانش‌ اقتصادی ازاین‌جهت مهم است که بعدها کسانیکه در سطح بالای قدرت در جامعه قرار می‌گیرند از همین مردم هستند. باید از همان دوران تحصیل با اقتصاد آشنا شوند.»

خادم عنوان کرد: «نظام آموزشی چنین است که بچه‌هایی که نسبتاً قوی‌تر هستند به رشته ریاضی و تجربی سوق می‌دهد و همین‌ها موقعیت‌های اصلی سیاسی را به دست خواهند گرفت و درحالی‌که در دوران مدرسه هیچ‌چیزی از اقتصاد نخوانده‌اند. این اصلاً خوب نیست. درحالی‌که بچه‌های تجربی و ریاضی شیمی و درس‌های مشابه می‌خوانند. پس خواندن اقتصاد باید برای همه رشته‌های نظری و غیر نظری الزامی شود.»

وی گفت: «اقتصادی‌سازی هم برمی‌گردد به اینکه سیاست‌گذار ما در دوران مدرسه اقتصاد خوانده باشد و با مفاهیم کاربردی اقتصاد آشنایی داشته باشد. مدیر یک مجموعه باید بداند آن کالا را چگونه بازاریابی کند و چه محصولی تولید اقتصادی‌تری دارد. مباحث این‌چنینی بسته به میزان آن مدیر با مبانی اقتصاد دارد. آشنایی با مبانی این علوم انگیزه می‌دهد تا دانش‌آموزان به مرحله شاغل‌شدن که رسیدند بدانند لزومی ندارد کالای آن‌چنانی تولید کنند بلکه دنبال محصولی بروند که بازار به آن نیاز دارد و همین باعث می‌شود اقتصاد دانش‌بنیان سریع‌تر شکل بگیرد.»

انتخاب رشته دانش‌آموزان براساس تصورشان از درآمد مشاغل است

در ادامه مهدی طغیانی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هدایت تحصیلی باید متناسب با نیاز کار و اشتغال کشور در حوزه‌های مختلف باشد، عنوان کرد: «نیروی انسانی توسط آموزش عمومی و آموزش عالی کشور تربیت شود و این اصل مورد اجماع است. ما در این سال‌ها متأسفانه آن نیرویی که موردنیاز کشور بوده متناسب با اقتضائات بازار کار تربیت نکرده‌ایم.»

وی افزود: «در چنین شرایطی می‌خواهیم یک پله بالاتر برویم و در حوزه دانش‌بنیان هم کار کنیم. آن تقسیم‌کاری که در اقتصاد معمول و متعارف ما پیش‌ازاین بوده در حوزه تقسیم‌کار دانش‌بنیان دگرگون می‌شود. یعنی تقسیم‌کاری که باید متناسب با آن در اقتصاد دانش‌بنیان، نیرو تربیت کنیم به‌گونه‌ای است که به‌شدت مشاغل تخصصی شده است.»

تنظیم مالیات مشاغل مختلف انتخاب رشته دانش‌آ‌موزان را دقیق می‌کند

طغیانی گفت: «درگذشته بخشی از دانش‌آموزان متناسب با درآمدزایی بازار کار به رشته‌هایی می‌رفتند که در آینده برای‌شان درآمدزاتر باشد و اکنون این مسیر ادامه دارد. زمانی رشته‌هایی مانند رشته‌های فنی و مهندسی در ریاضی فیزیک درآمدزاتر بود و مورد اقبال قرار می‌گرفت و اکنون این دوره ازاین‌جهت که مهندس در اقتصاد ایران زیاد تربیت شده است تمام شده و به سمت رشته‌های پزشکی و علوم تجربی سوق پیدا کرده است.»

وی گفت: «این اصل مهم همچنان سرجایش مانده است اما در نگاه اقتصاد دانش‌بنیان فارغ از درآمدزایی و غیره باید به سمت استعدادیابی و پرورش استعداد و توزیع دانش‌آموز متناسب با استعدادش برویم. قطعاً اقتصادی که برخی از رشته‌ها در آن درآمدزا هستند و پرریسک قابل تضمین نیست و راهکار این است که با مکانیزم‌هایی مانند مالیات‌ستانی باید در رشته‌های مختلف تعادلی در درآمدزایی ایجاد کرد و درنتیجه نگاه متعادل‌تری هم در موضوع انتخاب رشته به وجود خواهد آمد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار