معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار بوشهر:

به دنبال گرفتن مجوز و مشوق سرمایه‌گذاری در استان بوشهر هستیم

بوشهر(پانا) - معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار بوشهرگفت در سفر بهمن رئیس‌جمهوری به استان بوشهر، برنامه داریم تا مجوز‌ها و مشوق‌هایی را برای سرمایه‌گذاری طرح‌های بزرگ و متوسط در استان را مصوب کنیم .

کد مطلب: ۱۳۳۸۰۱۶
لینک کوتاه کپی شد
به دنبال گرفتن مجوز و مشوق سرمایه‌گذاری در استان بوشهر هستیم

علی باستین در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: شاخص تولید ناخالص داخلی استان بوشهر۲۰۲هزار میلیارد تومان است که ۶.۵ درصد از کل سهم جی تی پی کشور را به خود اختصاص داده و رتبه سوم کشور بعد از استان‌های تهران و خوزستان را از آن خود کرده است . این شرایط باعث می شود سرانه تولید ناخالص داخلی استان چهار برابر میانگین کشوری قرار گیرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری بوشهر گفت: حاصل تغییر شاخص‌ها و فرایند اقدام های انجام شده در حوزه ایجاد اشتغال، افزایش نرخ مشارکت اقتصادی استان از ۳۸.۴در تابستان ۱۴۰۰ به ۳۹ درصد در تابستان امسال بیانگر بستر سازی مناسب در این زمینه است.

باستین افزود : کاهش نرخ بیکاری استان بوشهر از ۱۰.۵ درصد در تابستان سال گذشته به ۷.۹ درصد در تابستان امسال از دیگر دستاوردهای این استان به شمار می‌رود و این رقم از نرخ ۸.۱ درصد بیکاری در کشور پائین تر است. تعهد اشتغال استان در سال گذشته ۱۵ هزار و۴۰۰ شغل بوده که در پایان سال این رقم به ۱۶ هزار نفر در سامانه رصد اشتغال به ثبت رسید. در سالجاری هم تعهد اشتغال استان بوشهر ۲۱ هزار و ۶۷۴ شغل بوده که تاکنون با ۱۰۸ درصد افزایش ۲۳ هزار و ۵۰۰ شغل تحقق یافته است و تلاش می‌شود براساس برنامه ریزی انجام شده این رقم به ۳۰ هزار شغل تا پایان سال افزایش یابد. تمام اشتغال‌های ثبت شده راستی آزمایی و صحت سنجی آنها انجام گرفته و بررسی ها نشان می‌دهد استان بوشهر در این بخش رتبه دوم و کمترین انحراف اشتغال ثبت شده در سامانه رصد کشور را دارد.

باستین در خصوص نرخ تورم گفت: هرچند در سالهای اخیر این نرخ وضعیت خوبی حکمفرما نیست اما به هرحال استان بوشهر نسبت به دیگر استان‌های کشور وضعیت بهتری دارد. براین اساس نرخ تورم یک ماهه آذر نسبت به آبان سال جاری در کشور ۱.۹ درصد و در استان بوشهر این رقم به ۱.۱ درصد رسیده است .

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری بوشهر با اشاره به نرخ تورم نقطه به نقطه ادامه داد: همچنین نرخ تورم آذر امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته در کشور ۴۸.۵ و در استان بوشهر ۴۰.۷ درصد بوده که در کنترل نرخ رشد تورم استان رتبه اول را داشته است. بطوریکه نرخ تورم در کشور ۴۵ درصد و استان بوشهر ۴۱.۶ درصد بوده که بعد از استان خوزستان جایگاه دوم کشور را دارد . این کاهش نرخ تورم ناشی از اقدام ها ی تنظیم و ثبات قیمت‌ها در بازار،کنترل و مدیریت است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری بوشهر در خصوص رونق تجارت خارجی در استان بوشهر گفت : در ۹ ماه امسال ۲۱ میلیون و ۳۵۶ هزار تن کالا به ارزش ۱۰ میلیارد و ۹۰۰میلیون دلار از گمرکات استان بوشهر صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته به لحاظ وزنی ۹ و به لحاظ ارزش ریالی ۵۱ درصد افزایش نشان می‌دهد. این افزایش صادرات نشان می‌دهد که کالاهای با ارزش افزوده بیشتری در این مدت از استان صادر شده است. همچنین در خصوص واردات کالا از سوی گمرکات استان بوشهر در ۹ماه گذشته ۴۷۴ هزار تن کالا به ارزش حدود یک میلیارد و ۴۱۷ میلیون دلار واردات انجام شده است که از لحاظ وزنی ۳۱ درصد و از نظر ارزشی ۴۲ درصد افزایش یافته است.

باستین تصریح کرد : از مجموع درخواست‌های ثبت شده استان بوشهر در شروع به کار سامانه درگاه ملی در خصوص تسهیل و تسریع در امر سرمایه گذاری و بهبود فضای کار ، ۱۲هزار مورد بوده که سه هزار و ۹۰۰ مجوز آن صادر شده و یک هزار و ۲۲۵ مجوز نیز در دست اقدام و ۷۶۲ متقاضی نیز انصراف داده‌اند. استان بوشهر در زمینه ثبت میزان شکایت‌های در درگاه ملی رتبه دوم کشور را دارد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری بوشهر در خصوص پرداخت تسهیلات بانکی در استان ادامه داد : از ابتدای سالجاری ۴۵۰ میلیارد تومان تسهیلات رونق تولید به واحدهای تولیدی استان پرداخت شده است. همچنین از محل تسهیلات بند الف تبصره ۱۸نیز ۶۸۳ میلیارد تومان به واحدهای اقتصادی در بخش‌های مختلف پرداخت شده است . به زودی یک هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان دیگر در این سرفصل به استان ابلاغ می شود که برای توزیع در اختیار بانک های عامل قرار داده می شود. افزون بر این ۱۰۰ میلیارد تومان نیز به صورت تسهیلات کم بهره در بخش مشاغل خُرد و خانگی پرداخت شده، این درحالی است که سال گذشته ۶۰ میلیارد تومان و سال ۹۹ نیز تنها ۶ میلیارد تومان پرداخت شده و این بیانگر اهتمام دولت در پرداخت این تسهیلات است.

باستین تاکید کرد : تاکنون ۲۷ میلیارد تومان تسهیلات روستایی و عشایری به واحدهای تولیدی مستقر در روستاهای استان بوشهر پرداخت شده است. سهم استان بوشهر از محل فرایند اجرایی پرداخت تسهیلات بند ب تبصره ۱۶، یک هزار و ۴۴۶ میلیارد تومان است که در زمان حاضر توزیع بین شهرستان‌ها براساس شاخص‌ها آغاز شده و کسانی که قصد اشتغال دارند می توانند از این فرصت استفاده کنند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار بوشهرخاطر نشان کرد : در سفر بهمن رئیس‌جمهور به استان بوشهر، برنامه داریم تا مجوز‌ها و مشوق‌هایی را برای سرمایه‌گذاری طرح‌های بزرگ و متوسط در استان را مصوب کنیم .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار