معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش:

800 روز تعطیلی کرونایی، نقش مربی تربیتی را کمرنگ کرد

تهران (پانا) - معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر نقش موثر مربیان تربیتی گفت در 800 روز تعطیلی مدارس در اثر ویروس کرونا نقش مربیان تربیتی مدارس کمرنگ، بلکه گاهی بی رنگ شد.

کد مطلب: ۱۳۳۳۹۸۱
لینک کوتاه کپی شد
800 روز تعطیلی کرونایی، نقش مربی تربیتی را کمرنگ کرد

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل معاونت پرورشی و فرهنگی، «اصغر باقرزاده» در نخستین نشست از سلسله نشست های تخصصی ایده های نو در کارآمدسازی فعالیت های پرورشی مدارس که با موضوع «راهکارهای رشد و تعالی نیروی انسانی امور تربیتی» در سالن جلسات این معاونت برگزار شد، با تسلیت ایام شهادت بزرگ بانوی اسلام حضرت فاطمه زهرا (س) سخن خود را با ذکر حدیثی از ایشان آغاز کرد و گفت: حضرت فاطمه علیها سلام می فرمایند که شنیدم پیامبر اکرم صلّى‏ اللّه‏ علیه ‏و ‏آله مى‏ فرمودند: اِنَّ فِى‏ الْجُمْعَةِ لَساعَةٌ لا یُراقِبُها رَجُلٌ مُسْلِمٌ یَسْأَلُ‏ اللّه‏َ عَزَّوَجَلَّ فیها خَیْرا اِلاّ اَعْطاه… وَقالَ هِىَ اِذا تَدَلّى نِصْفُ عَیْنِ الشَّمْسِ لِلْغُروبِ… وَکانَتْ فـاطِمَةُ علیهاالسلام تَقُولُ لِغُلامِها: اِصْعَدْ عَلَى الضَّرابِ فَاِذا رَأَیْتَ عَیْنَ الشَّمْسِ قَدْ تَدَلّى لِلْغُرُوبِ فَاءَعْلِمْنى حَتّى اَدْعُوَ؛ در روز جمعه ساعتى است که هرکس آن را مراقبت کند و در آن لحظه دعا کند دعایش مستجاب شود، و آن زمانى است که نیمى از خورشید غروب کرده باشد. حضرت فاطمه علیهاالسلام براى درک آن ساعت به خدمتکارش مى ‏گفت: بر فراز بلندى برو و هرگاه دیدى نیمه خورشید غروب کرد مرا خبر کن تا دعا کنم.

در ادامه این نشست که به طور همزمان از کانال رسمی معاونت پرورشی در شبکه شاد (https://shad.ir/parvareshiran) پخش زنده می شد، معاون پرورشی و فرهنگی نقطه نظرات خود درباره مبحث راهکارهای رشد و تعالی نیروی انسانی امور تربیتی را بیان کرد.

باقرزاده با اشاره به جلسات مختلفی که پیرامون مسائل امور تربیتی برگزار شده، خاطرنشان کرد: همواره این سؤال مطرح است که چرا معاونت پرورشی و فرهنگی نتوانسته وجهه خود را به درستی و به طور موثر به دست آورد. در این بین یکی از مباحث مهمی که مطرح می شود، نیروی انسانی است.

وی اضافه کرد: در معاونت پرورشی و فرهنگی از نظر کمیت نیروی انسانی، محدودیت داریم؛ مربیان موجود، یک سوم نیروی مورد نیاز ما در حوزه مربیان پرورشی هستند و مشاوران ما، یک پنجم تعداد مورد نیاز در حوزه مشاوره هستند.

باقرزاده ادامه داد: اگر از کمبود هزاران مربی تربیتی که بارها به آن اشاره کردم و پیگیر جذب از طریق دانشگاه فرهنگیان و ماده28 هستیم، بگذریم، توانمندی مربیان پرورشی فعلی برای ما اهمیت بالایی دارد و اعتقاد داریم مربیان علاقه مند هستند توانمندی های خود را ارتقا دهند.
معاون پرورشی و فرهنگی گفت: در 800 روز تعطیلی مدارس بر اثر شیوع ویروس کرونا، نقش مربیان تربیتی در مدارس کمرنگ شد، اما در این مدت که مسئولیت را پذیرفتیم، با پیش بینی هایی که کردیم تلاش داشتیم تا نقش مربیان پرورشی را بازآفرینی کنیم و توانمندی های آنان را ارتقا دهیم.

وی افزود: نکته مهم در رشد و تعالی نیروی انسانی این است که وظیفه مربی تربیتی چیست؟ وقتی به این سوال پاسخ دهیم، کارآمد بودن نقش مربی تربیتی مشخص می شود.

باقرزاده همچنین اظهار داشت: مربی، اگر فقط متولی امور تربیتی دانش آموز باشد، یک وظیفه ای دارد اما اگر او را تنظیم گر و مدیر امور تربیتی تلقی کنیم، توانمندی های دیگری نیز باید داشته باشد.

در این جلسه که مسئولانی از وزارت آموزش و پرورش، و سران تشکل های دانش آموزی نیز برای شنیدن نظرات فعالان و برخی مربیان پرورشی شرکت کننده حضور داشتند، معاون پرورشی و فرهنگی تصریح کرد: ریاست محترم جمهور و وزیر آموزش و پرورش بر احیای واقعی و موثر امور تربیتی تاکید دارند، و ما بر آن شدیم تا باب گفت و گو و رایزنی را بدون واسطه باز کنیم، پس از عموم علاقه مندان و دغدغه مندان در زمینه مسائل تربیتی دعوت میکنیم در این سلسله نشست ها شرکت کنند و نظرات خود را ارائه کنند.

برخی از مربیان پرورشی و پیشکسوتان امور تربیتی در این نشست که بیش از دو ساعت به طول انجامید، ضمن قدردانی از برگزاری این نشست و ابراز امیدواری از اینکه این سلسله نشست ها ادامه دار و مفید باشد، به بیان آرای خود پرداختند.
بنا بر این گزارش اهم نکات مهمانان این نشست عبارت است از:


1. تشکیل کمیته جذب و توانمندسازی
2. تشکیل کمیته برنامه‌سازی
3. تشکیل کمیته تعامل و هم‌افزایی با کانون‌ها و ...
4. احصاء منظومه تربیتی
5. توجه به جنگ تربیتی و فضای مدارس
6. تهیه نظام مسائل نوجوان امروز
7. توجه جدی آسیب‌های اجتماعی
8. ارتباط‌گیری مؤثر با نوجوانان
9. نیاز پرورشی به دغدغه مندی و ایجاد ظرفیت های لازم
10. تأکید بر کشف، هدایت و شکوفایی استعدادها
11. ضرورت برگزاری جلسات مستمر برای مدیران مدارس
12. زمینه سازی برای نقش آفرینی دانشآموزان در کارهای پرورشی
13. برنامه برای هدایت و مدیریت مطلوب هیجانات دانش‌آموزان
14. برگزاری کارگاه های آموزش عملی فعالیت های اردوهایی برای مربیان و عوامل اجرایی مدارس
15. تعامل و هماهنگی در طراحی هندسه تربیتی بویژه در دوره متوسطه دوم و دانشگاه‌ها
16. ایجاد و تقویت روحیه تربیتی در ارکان تربیت
17. دقت نظر در انتصاب مدیران مدارس
18. محور قرار دادن آموزهای قرآن و عترت و تنظیم و به روز رسانی مستمر جهت های تربیتی با منویات مقام معظم رهبری
19. تدبر، توجه و توسل به قرآن کریم در فعالیت های پرورشی و تربیتی
20. پرهیز از اشتباه در کنار گذاشتن نیروهای باتجربه
21. ضرورت از پیشگیری فرار مغزها
22. تأکید بر این اصل مهم تربیتی که «صدای رفتار بالاتر از صدای گفتار است»
23. ضرورت زمینه سازی مطلوب مدیران مدارس برای فعالیت مربیان
24. ضرورت توجه به نمادسازی هویتی برای نسل نوجوان و جوان
25. ضرورت توجه خاص به پیامدهای تربیتی در دوران پساکرونا
26. پیشنهاد یکشنبه‌های تربیتی در مدرسه برای مربیان و معلمان و دانش‌آموزان
27. ضرورت تقویت انگیزه تربیتی در همکاران
28. چاره اندیشی برای رفع گرفتاری از ارزیابی کمی و بخشنامه‌های متکثر و متنوع
29. ضرورت توجه به آموزش‌های خانواده
30. ضرورت توجه به سواد رسانه‌ای
31. جلسات تداوم داشته باشد
32. چرا بودجه ما خیلی کم است
33. ارزش‌گذاری به فعالیت‌های پرورشی انجام ‌شود
34. فتح‌الفتوح انقلاب تربیت جوانان بود
35. خلاء جدی مخاطب ما هویت است
36. عقلانیت دینی مزیت رقابتی ما نسبت به غربی

بنا شد، دیگر جلسات برای کارآمدسازی فعالیت های پرورشی مدارس، در هفته های پیش رو ادامه داشته باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار