معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش:

مربیان پرورشی باید نقش تنظیم‌گری و راهبری داشته باشند

مشارکت فعال و علاقه‌مندانه دانش‌آموزان از اصول اساسی در کار تربیتی است

تهران (پانا) - معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش معتقد است از رویه‌های تولی‌گری و تصدی‌گری در امور تربیتی و فرهنگی باید خارج شد و مربیان پرورشی و تربیتی باید نقش تنظیم‌گری و راهبری داشته باشند.

کد مطلب: ۱۳۳۵۵۲۳
لینک کوتاه کپی شد
مربیان پرورشی باید نقش تنظیم‌گری و راهبری داشته باشند

اصغر باقرزاده در گردهمایی روسای ادارات و کارشناس‌مسئولان فرهنگی، هنری، اردوها و فضاهای پرورشی ادارات کل آموزش و پرورش سراسر کشور گفت: یکی از دغدغه‌های مهم ما در امور تربیتی و فرهنگی این بود که چرا برخی فعالیت‌های امور تربیتی، کم‌ اثر بوده است.

وی عنوان کرد: بررسی‌ها نشان داد که دلیل کم‌ اثر بودن برخی فعالیت‌های تربیتی و فرهنگی، برنامه‌ریزی از بدنه و ابلاغ آن به‌ صورت دستوری به همه استان‌ها بدون در نظر گرفتن شرایط و اقتضائات هر منطقه بوده و طبیعی است وقتی این ابلاغ به مدرسه می‌رسید یا انجام نمی‌شد و یا به صورت صوری انجام شده و فرصت خلق موقعیت را هم می‌گرفت و از اصل کار باز می‌ماندیم.

باقرزاده با اشاره به طراحی نمایه برنامه‌های پرورشی خاطرنشان کرد: پارسال بیش از ۲۶۰ عنوان برنامه در حوزه پرورشی و فرهنگی طراحی شده بود که امسال این برنامه‌ها را به ۶۳ عنوان برنامه کاهش داده ایم و بیشتر بر روی کیفیت برنامه‌ها تلاش می‌شود.

وی تصریح کرد: انتظار ما این است که اگر مدیران فرهنگی و هنری آموزش و پرورش استان‌ها و مربیان پرورشی، اصول و سیاست‌های طراحی‌شده را اگر قبول دارند به ترویج و توسعه آن کمک کنند.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش گفت: یکی از اصول در اجرای برنامه‌ها مشارکت فعال دانش‌آموزان است چون اقدامی، پرورشی و تربیتی است که مشارکت فعال دانش‌آموز را داشته باشد و اگر دانش‌آموز با شور و شوق و جوشش درونی و علاقه قلبی وارد کار شد تحت تاثیر کار فرهنگی و هنری قرار می‌گیرد.

وی با تاکید بر اینکه انجام کار فرهنگی و تربیتی با اجبار ممکن نیست، اظهار کرد: نحوه اجرای برنامه‌های فرهنگی در نمایه مشخص شده اما اگر طرح خلاقانه مربیان در استان‌ها مشارکت فعال دانش‌آموزان را داشته باشد، طرح‌های استان‌ها اولی است.

باقرزاده با بیان اینکه یک نفر نمی‌تواند کار تربیتی و فرهنگی را به تنهایی انجام دهد، تاکید کرد: از رویه‌های دهه ۶۰ در امور تربیتی باید خارج شویم و مربیان این دوره باید نقش راهبری و تنظیم‌گری داشته باشند.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه ۳ عامل اصلی در تربیت دانش‌آموزان نقش دارد، خاطرنشان کرد: خود دانش‌آموز، خانواده و عوامل مدرسه در این امر دخیل هستند.

وی با بیان اینکه از ظرفیت دانش‌آموزان، اولیا و خانواده‌ها در امور تربیتی و پرورشی مدارس باید استفاده شود، افزود: هم‌اکنون با مشارکت اولیا در امور تربیتی مدارس، نماز جماعت حدود ۵۵۰۰ مدرسه در کشور توسط یکی از اولیای دانش‌آموزان همان مدرسه اقامه می‌شود.

باقرزاده با تاکید بر خروج مربیان و معاوانان پرورشی از امور اجرایی و داشتن نقش تنظیم‌گری و ارزیابی گفت: برای مثال؛ ثبت آثار، اجرا و داوری مسابقات به سامانه نورینو انتقال داده شده و تمام مراحل این مسابقات تحت سامانه نورینو انجام می‌شود که این کار باعث می‌شود تا ما به سمت نظارت و ارزیابی برویم.

وی تاکید کرد: در حوزه امور تربیتی و پرورشی باید از تولی‌گری و تصدی‌گری خارج شویم چرا که تولی‌گری به تنهایی کافی نیست اما اگر نقش تنظیم‌گری داشته باشیم در آن صورت می‌توان در برابر تولید محتوای نامناسب توسط رسانه‌ها موضع‌گیری و مخالفت کرد.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش در خصوص کمبود نیروی تربیتی گفت: مجوز جذب 11 هزار نیرو توسط دانشگاه فرهنگیان اخذ شده اما ساز و کار جذب ان هنوز نهایی نشده است که در حال تدوین ساز و کار جذب نیرو هستیم و در این زمینه هم باید دقت کنیم و هم استان‌ها به ما کمک کنند تا بتوانیم نیروهای قابل قبول در حوزه تربیتی و پرورشی جذب کنیم.

وی بیان کرد: دانشکده امور تربیتی به زودی در دانشگاه فرهنگیان ایجاد خواهد شد تا نیروهای حوزه تربیتی و پرورشی به‌صورت تخصصی و با دقت لازم جذب شوند ضمن اینکه هر کدام از مربیان پرورشی باید در یکی از بخش‌های هنری، آموزش داده و تخصص لازم را داشته باشند چون می‌خواهند الگوی دانش‌آموزان شوند و در هر استان حداقل یک نیروی خبره در بخش‌های مختلف هنری باید داشته باشیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار