معلم مرندی و عضو پژوهشگران پُراستناد یک‌درصد برتر جهان در گفت‌وگو با پانا تاکید کرد:

ضرورت تشکیل سازمان نخبگان در آموزش و پرورش

تهران (پانا) - دبیر آموزش و پرورش در شهرستان مرند و عضو پژوهشگران پُراستناد یک‌درصد برتر جهان بر ضرورت تشکیل سازمان نخبگان در آموزش و پرورش تاکید کرد.

کد مطلب: ۱۳۳۳۴۸۴
لینک کوتاه کپی شد
ضرورت تشکیل سازمان نخبگان در آموزش و پرورش

موسسه استنادی علم و فناوری (ISC)‌ موسسه بین‌المللی کلاریویت آنالیتیکس، اخیرا فهرست پژوهشگران ایرانی پُر‌استناد یک درصد برتر دنیا را به تفکیک دانشگاه‌های مختلف و در حوزه‌های موضوعی مربوطه اعلام کرد. در این رتبه‌بندی، «آصف موسالو» دکترای ریاضی محض با گرایش آنالیز، «دبیر آموزش و پرورش مرند» از دانش‌آموختگان دانشگاه شهید‌مدنی آذربایجان، به‌عنوان پژوهشگران پُراستناد یک درصد برتر جهان معرفی شد.

آصف موسالو، مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد خود را از ‌دانشگاه تبریز اخذ کرده و فارغ‌التحصیل ‌مقطع دکتری در دانشگاه شهید‌مدنی تبریز است. در سال ۲۰۱۷ یکی از مقالات وی به‌عنوان مقاله برجسته سال ۲۰۱۷ در ژورنال Boundary Value Problems مجله علمی اشپرینگر انتخاب شد و چند سال هم عنوان مقاله برجسته این ژورنال را در اختیار داشت.

آصف موسالو در گفت‌وگو با پانا اظهار کرد: «فعالیت آموزشی من در مدارس شهرستان مرند و مدارس استعدادهای درخشان این شهرستان بوده و بالای بیست سال سابقه تدریس در این مدارس را دارم.»

وی با بیان اینکه ‌در هر مرکز آموزشی حتی مراکز آموزش عالی مشکلات و نواقصی وجود دارد و آموزش‌و‌پرورش هم از این امر مستثنی نیست؛ تاکید کرد: «‌با وجود همه این نواقص، فضای لازم برای آموزش وجود دارد. بهترین مزیت هم وجود قشر بسیار جوان و پویا با اندیشه‌های نو است که عدم استفاده و بهره‌گیری از این فضای پویا بزرگترین نقصان در آموزش و پرورش می‌تواند باشد.»

کشور ما می‌تواند با تکیه بر استعداد جوانان ایرانی در هر زمینه‌ای جایگاه خوبی در دنیا کسب کند

این معلم پژوهشگر بر ضررت توجه به پژوهش تاکید کرد و گفت: «مسلما پژوهش در هر کشوری از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. در جهان امروز استفاده بهینه از منابع مالی و انسانی برای رفع نیازهای حال ‌و آینده یک ضرورت انکار‌ناپذیر است که این‌ امر با تحقیق و پژوهش در همه زمینه‌های علمی امکان‌پذیر است. کشور ما هم به دلیل وجود جوانان نخبه و ‌بااستعداد و با اهمیت دادن به استعداد آن‌ها ‌در هر زمینه‌ای می‌تواند جایگاه خوبی را در دنیا کسب کند.»

موسالو بیان کرد: «متاسفانه به دلیل سیستم ارزیابی فعلی ‌در مدارس و همچنین در ورود به دانشگاه‌ها، اغلب دانش‌آموزان تمایلی به فعالیت در زمینه استعدادهای خود ندارند و دورنمای شغلی خود را ملاک انتخاب‌ها و فعالیت‌های خود قرار می‌دهند.»

سازمان پژوهش می‌تواند ارتباطی پویا بین پژوهشگران با هم و با مراکز علمی داخل و خارج از کشور ایجاد کند

این معلم نمونه در همین راستا نقش مهم سازمان پژوهش را یادآور شد و افزود: «‌در ‌هر ‌فرایندی یکی از اصلی‌ترین و مهمترین عوامل ‌تحول و پیشبرد ‌اهداف، وجود سیستم‌های ‌مدیریتی و برنامه‌ریزی تواناست‌. سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی می‌تواند با تشکیل‌ مراکزی ‌متشکل از نخبگان‌ و پژوهشگران برتر‌، ارتباطی پویا بین پژوهشگران در تمامی استان‌های کشور ‌و ‌با مراکز علمی داخل و خارج از کشور ایجاد کند.»

ضرورت تشکیل سازمان نخبگان در آموزش و پرورش

آصف موسالو در ادامه این گفت‌وگو گریزی هم به محتوای کتاب‌های درسی داشت و خاطرنشان شد: «به نظر من محتوای کتاب‌های درسی در این چند سال بهبود نسبی داشته، ولی باید با توجه ‌به نیازهای کشور ‌و با نگاه به علم روز دنیا تدوین شوند ‌که فکر می‌کنم هنوز فاصله زیادی با اهداف ذکر‌ شده داریم. به هر حال علم دنیا با سرعت ‌در حال رشد است و وجود یک سازمان متشکل از نخبگان علمی برای سال‌های آینده هر کشوری در سیستم آموزشی آن کشور یک نیاز بسیار ضروری است.»

فکر جوان و پویا تمامی حصارها و ناممکن‌ها را می‌تواند بشکند/ ضرورت وجود انگیزه و خودباوری میان دانش‌آموزان

وی در پایان خطاب به تمام دانش‌آموزان و هم متولیان امر تعلیم و تربیت، تصریح کرد: «باور قلبی من این است که فکر جوان و پویا تمامی حصارها و ناممکن‌ها را می‌تواند بشکند و برای تسریع این امر، وجود انگیزه و خودباوری در بین دانش‌آموزان ضروری است که یک عامل آن ‌می‌تواند درخشش معلمان در مجامع علمی باشد. کشور ما از هر چیزی بیشتر نیاز به فکر و اندیشه دارد و دانش‌آموزان و استعدادهای آن‌ها بزرگترین و ارزشمندترین سرمایه‌های کشور هستند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار