تاثیر امگا ۳ در سلامت مغز میانسالان و جلوگیری از زوال عقل

تهران (پانا) - اسید‌های چرب امگا۳ فواید متعددی برای سلامت قلب و عملکرد شناختی افراد دارند و بررسی‌های جدید نشان داده است که بین مصرف امگا۳ و افزایش عملکرد مغز افراد میانسال ارتباط معناداری وجود دارد.

کد مطلب: ۱۳۱۸۷۹۵
لینک کوتاه کپی شد
تاثیر امگا ۳ در سلامت مغز میانسالان و جلوگیری از زوال عقل

به گزارش جامعه۲۴، بنابر بررسی محققان دانشگاه سن آنتونیو در تگزاس مشخص شده عملکرد مغز میانسال‌هایی که امگا۳ بیشتری مصرف می‌کنند در مقایسه با میانسال‌های دیگر بهتر است.

اسید‌های چرب امگا۳، گروهی از اسید‌های چرب چنداشباع‌نشده‌ای هستند که وجودشان برای بسیاری از عملکرد‌های بدن مهم است. این اسید‌ها علاوه‌بر اینکه موجب سلامت قلب می‌شوند، اثر مثبتی روی عملکرد شناختی افراد دارند.

اسید‌های چرب امگا۳ در بدن تولید نمی‌شوند و به همین دلیل باید آن‌ها را در رژیم غذایی خود بگنجانیم. افراد با توجه به عوامل مختلف به مقدار مختلفی اسید چرب امگا۳ نیاز دارند:
* مردها: ۱.۶ گرم
* زن‌ها: ۱.۱ گرم
* زنان باردار: ۱.۴ گرم
* زنان شیرده: ۱.۳ گرم

البته سه نوع اسید چرب امگا۳، به نام‌های آلفا لینولنیک اسید (ALA)، ایکوزاپنتانوییک اسید (EPA) و دوکوزاهگزانوئیک اسید (DHA) وجود دارد که نوع آلفا لینولنیک اسید آن برای بدن مهم است.

مکمل‌های امگا۳ و برخی از مواد خوراکی مانند ماهی‌های سالمون و تن، آجیل و دانه‌هایی، چون (دانه چیا و کتان) سرشار از اسید‌های چرب امگا۳ هستند.

* بررسی اثر اسید‌های چرب امگا۳ روی مغز

محققان سن آنتونیو اثر اسید‌های چرب امگا۳ را روی ۲۱۸۳ نفر با متوسط سن ۴۶ سال بررسی کردند. این محققان از ابتدا افرادی را که به نوعی بیماری زوال عقل مبتلا بودند یا سابقه خانوادگی ابتلا به سکته مغزی داشتند از تحقیق کنار گذاشتند.

این محققان، ترکیب اسید‌های چرب موجود در بدن داوطلبان و حجم ماده‌های خاکستری و سفید هیپوکامپوس مغز آن‌ها را بررسی کردند. هیپوکامپوس نقش مهمی در یادگیری و حافظه انسان دارد و کاهش حجم این بخش از مغز، فرد را در خطر ابتلا به بیماری‌های زوال عقل قرار می‌دهد.

این داوطلبان تحت ارزیابی عصب‌شناختی هم قرار گرفتند و تفکر انتزاعی، سرعت پردازش، عملکرد اجرایی و تاخیر در حافظه رویدادی آن‌ها مورد بررسی قرار گرفت.

منظور از تفکر یا استدلال انتزاعی، توانایی فرد در درک مفاهیم پیچیده‌ای است که واقعی‌اند، اما عینی نیستند. این نوع تفکر بر حفظ و یادآوری اطلاعات و حقایق متمرکز است. از این نوع مفاهیم می‌توان به خیال‌پردازی، موفقیت، خوشبختی، امید، خرد و از این دست مفاهیم پیچیده اشاره کرد.

حافظه رویدادی یا حافظه اپیزودیک هم به نوعی از حافظه در انسان گفته می‌شود که تجربه‌های شخصی و خاطرات‌مان را ذخیره می‌کند و هر زمان بخواهیم می‌توانیم آن‌ها را به یاد آوریم. خاطرات‌مان درست مانند نوعی فیلم ذهنی در مغزمان ذخیره می‌شوند.

* تاثیر امگا۳ بر سلامت مغز

پژوهشگران با مقایسه نتایج حاصل از بررسی تک‌تک داوطلبان آزمایش دریافتند، هر چه مقدار اسید‌های چرب امگا۳ در بدن افراد بیشتر باشد، حجم هیپوکامپ مغز آن‌ها بیشتر شده و در نتیجه این افراد در تفکر انتزاعی بهتر از دیگران عمل می‌کنند.

همچنین محققان دریافتند افرادی که مغز آن‌ها ماده خاکستری بیشتری دارد، در خواندن و درک مطالب و در عین حال قدرت استدلال منطقی بهتری در مقایسه با دیگران دارند. اما آن دسته از افرادی که حجم هیپوکامپ و ماده خاکستری مغز کمتری داشتند، چندان به داشتن مدرک تحصیلی تمایلی نداشتند و بیش از دیگران مستعد مصرف دخانیات و ابتلا به دیابت بودند.

بنابه گفته محققان سن آنتونیو، نکته مهم این تحقیق این است که مقدار بالای اسیدامگا۳ در خون باعث می‌شود حجم هپیوکامپ افراد بیشتر شود و از نظر تفکر انتزاعی، حتی در دوران میانسالی، عملکرد بهتری داشته باشند. اسید‌های چرب امگا۳ نقش مهمی در بهبود انعطاف‌پذیری شناختی افراد دارند.

* رژیم غذایی و سلامت مغز

بر اساس اعلام دانشمندان در سن آنتونیو، محققان دیگر روی داوطلبان مسن‌تر همین بررسی‌ها را انجام داده‌اند و معتقدند که باید دید مصرف مکمل‌های امگا۳ روی افراد میانسالی که معمولا کاهش شناختی در آن‌ها شروع می‌شود چه تاثیری دارد.

یکی از چالش‌هایی که برخی از این تحقیق‌ها دارند احتمال تداخل مواد غذایی دیگر است که فرد طی ۱۵ تا ۲۰ سال گذشته مصرف کرده است. در واقع مصرف مواد غذایی سالم هم می‌تواند جلوی ابتلا به بیماری‌های زوال عقل را بگیرد.

مطابق اعلام پژوهشگران، هر ماده غذایی که مصرف می‌کنیم می‌توانند روی سلامت مغزمان اثر بگذارند و مطالعات بیشماری، اثر نوشیدنی و غذای سالم روی مغز و عملکرد آن را ثابت کرده است.

از طرفی اسید‌های چرب امگا۳، برای بهبود فعالیت‌های ذهنی مفید هستند و هنگام درمان بیماری‌هایی، چون اختلال‌های روحی و روانی و مشکلاتی که روی یادگیری و حافظه اثر منفی دارد، مصرف این نوع چربی‌ها توصیه می‌شود.

مصرف متعادل اسید‌های چرب امگا۳ و پیشگیری از تداخل آن‌ها با مولکول‌های دیگر (مانند اسید‌های چرب اشباع شده و مواد خوراکی به‌شدت فرآوری‌شده) می‌تواند اثر مثبت فراوانی روی سلامت مغز افراد، به‌ویژه میانسالان بگذارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار