در نشست خبری نمایشگاه ملی صنایع دستی و جشنواره ملی آش ایرانی مطرح شد؛

نمایشگاه ملی صنایع دستی و جشنواره ملی آش ایرانی از 19 تا 22 مهر در زنجان برگزار می‌شود

شهر زنجان حرکت به سمت پویایی را آغاز کرده است/ آش و جغوربغور زنجان به عنوان میراث ملی به ثبت رسیده است

زنجان (پانا) - شانزدهمین نمایشگاه ملی صنایع دستی و پانزدهمین جشنواره ملی آش ایرانی طی روزهای 19 تا 22 مهر در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی کاسپین زنجان برگزار می‌شود.

کد مطلب: ۱۳۱۳۶۳۹
لینک کوتاه کپی شد
نمایشگاه ملی صنایع دستی و جشنواره ملی آش ایرانی از 19 تا 22 مهر در زنجان برگزار می‌شود

نشست خبری شانزدهمین نمایشگاه ملی صنایع دستی و پانزدهمین جشنواره ملی آش ایرانی، بعدازظهر امروز با حضور شهردار و رئیس شورای اسلامی شهر زنجان و مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان برگزار شد.

علیرضا فیروزفر، شهردار زنجان گفت: برگزاری جشنواره ملی آش ایرانی، یکی از حرکات و اقدامات خوبی است که در شهر زنجان بنیان نهاده شده و همکاری شهرداری و میراث فرهنگی در برگزاری این جشنواره قطعاً موجب خیز کثیر و فراوان خواهد شد.

وی با بیان اینکه تمهیدات زیادی برای برگزاری هرچه بهتر این جشنواره و همچنین نمایشگاه اندیشیده شده است، خاطرنشان کرد: فضاسازی و تبلیغات محیطی، تمهید حمل‌ونقل عمومی بازدیدکنندگان از میدان قائم تا محل برگزاری جشنواره، ایجاد 3 فضا به عنوان پارکینگ با همکاری مسئولان نمایشگاه، بهسازی مسیر و معبر موجود در نمایشگاه، ایجاد پارک مصنوعی در داخل نمایشگاه برای استراحت مراجعان و استقرار کامل خوردوهای آتش‌نشانی برای ایمنی کار از جمله این تمهیدات است.

فیروزفر با بیان اینکه عهده‌دار اصلی این مراسم، معاونت خدمات شهری شهرداری زنجان است که نظافت و رُفت و روب کامل محدوده برگزاری نمایشگاه و جشنواره به‌طور منظم انجام خواهد شد، ابراز کرد: سازمان فرهنگی شهرداری نیز برنامه‌های ویژه‌ای برای اجرا در محل نمایشگاه و جشنواره در نظر گرفته که به‌خصوص با توجه به تقارن جشنواره با روز جهانی کودک برگزار خواهد شد ضمن اینکه برنامه افتتاحیه و اختتامیه نیز با همکاری شهرداری و میراث فرهنگی استان برنامه‌ریزی شده است.

شهردار زنجان افزود: با توجه به قرار گرفتن در ایام ربیع‌الاول و همچنین در آستانه هفته وحدت، برنامه‌های متنوع فرهنگی از چهارشنبه شب در بوستان‌های سطح شهر زنجان خواهیم داشت ضمن اینکه جشنواره جغوربغور نیز هم‌اکنون در محل سازمان فرهنگی شهرداری در حال اجرا است.

وی با بیان اینکه شهرداری از برگزاری برنامه‌های فرهنگی در ایام عید قربان تا غدیر، بازخورد مثبتی داشت، گفت: شهر به لحاظ وسعت کارهای عمرانی، خدمات شهری و فرهنگی، حرکت به سمت پویایی را آغاز کرده است.

بخشی از رویکرد امروز شهرداری زنجان، فرهنگی است

مجید ناصحی‌مقدم، رئیس شورای اسلامی شهر زنجان نیز با بیان اینکه برگزاری نمایشگاه ملی صنایع دستی و جشنواره ملی آش ایرانی، اتفاق میمون و مبارکی است که با همکاری شهرداری زنجان و اداره کل میراث فرهنگی می‌افتد، گفت: بخشی از رویکرد امروز شهرداری زنجان، فرهنگی و نرم‌افزاری است.

وی با بیان اینکه هم‌جهت شدن و هم‌سو شدن شهرداری و میراث فرهنگی، شهرداری زنجان را مصمم می‌کند که در آینده با کیفیت و قوت بهتری این برنامه‌ها را اجرا کند، افزود: میراث فرهنگی نیز می‌تواند در این جشنواره 2 رویکرد متفاوت و سازنده در کنار هم داشته باشد.

ناصحی‌مقدم ابراز کرد: رویکرد اول، سخت‌افزاری و نگاه به گذشته و رویکرد دوم، نرم‌افزاری و نگاه به حال باشد.

آش و جغوربغور زنجان به عنوان میراث ملی به ثبت رسیده است

سیدسعید صفوی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان نیز گفت: پدیده نامعلوم و منحوس کرونا 2 سال باعث شد که جهان، کشور و استان ما درگیر تب و تاب شود اما در دوران پساکرونا مجالی شد تا اقداماتی را انجام دهیم.

وی اظهار کرد: 31 استان با فرهنگ، گویش و قومیت‌های مختلف در شانزدهمین نمایشگاه ملی صنایع دستی در قالب 120 غرفه صنایع دستی گرد هم می‌آیند.

صفوی با بیان اینکه صنایع دستی امروز ما میراث فرهنگی فردا خواهد بود، خاطرنشان کرد: 153 هنرمند در این غرفه‌ها حضور خواهند داشت که با تلاش همکاران و همت و ورود شهرداری زنجان در پاییز امسال از هنرمندان سراسر کشور بتوانیم میزبانی کنیم.

وی افزود: در این دوره علاوه بر تمام استان‌های کشور به شهرستان‌های استان زنجان نیز فرصت داده شده که صنایع دستی خود را ارائه کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان گفت: دیگ‌های پانزدهمین جشنواره ملی آش ایرانی نیز از 19 مهر روشن خواهد شد و این جشنواره در 30 غرفه دایر می‌شود و 13 استان کشور که جزء برترین‌های دوره‌های قبل بودند در این جشنواره حضور خواهند یافت و بقیه غرفه‌ها به شهرستان‌های استان زنجان اختصاص می‌یابد ضمن اینکه سیاه‌چادر همراه با اجرای برنامه‌های مختلف نیز در کنار جشنواره خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه 25 غرفه عرضه سوغات نیز در این جشنواره دایر خواهد بود، ابراز کرد: معاونان وزیر میراث فرهنگی در 21 مهر به زنجان می‌آیند و امیدواریم وزیر میراث فرهنگی نیز همان روز در استان زنجان حضور پیدا کنند.

صفوی با بیان اینکه یکی از مشکلات ما این است که زنجان را نمی‌شناسیم و اگر نشناسیم نمی‌توانیم به دیگران هم بشناسانیم، خاطرنشان کرد: کلاس‌های میراث فرهنگی در 4 دسته غیرمنقول، طبیعی، معنوی (ناملموس) و منقول (اشیا) می‌گنجد و آش ترش زنجان و همچنین جغوربغور زنجان در کنار 41 میراث ناملموس به ثبت ملی رسیده است.

وی تصریح کرد: پاسداری از آش زنجان از طریق برگزاری همین جشنواره‌ها صورت می‌گیرد ضمن اینکه صنایع دستی زنجان شامل ملیله، مس و چاقو به عنوان صنایع دستی فلزی، رتبه اول کشور از لحاظ تولیدات را دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار