رئیس کل دادگستری استان فارس:

۵۰ درصد پرونده‌های قضایی در شورای حل اختلاف به مصالحه می‌رسد

شیراز (پانا) - رئیس کل دادگستری استان فارس با تاکید بر سرعت رسیدگی به پرونده‌ها در دادگستری فارس گفت در حال حاضر تنها ۳۰ هزار پرونده فعال در ۴۷ حوزه قضایی استان باز است که این نشان‌دهنده سرعت رسیدگی به پرونده‌ها است و در حال حاضر نزدیک به ۵۰ درصد پرونده‌های قضایی در شورای حل اختلاف منجر به مصالحه می‌شوند.

کد مطلب: ۱۲۸۸۳۳۶
لینک کوتاه کپی شد
۵۰ درصد پرونده‌های قضایی در شورای حل اختلاف به مصالحه می‌رسد

حجت‌الاسلام و المسلمین سید کاظم موسوی، امروز در نشست خبری با خبرنگاران، ضمن تبریک هفته قوه قضائیه و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای هفتم تیرماه، گفت: قوه قضائیه در دوره جدید در حال سپری کردن سیر تحول و مردمی بودن است که در این مسیر به عنوان بزرگترین حوزه قضائی کشور با ۴۷ حوزه فعال یکی از امن‌ترین حوزه‌های قوه قضائیه است.

وی گفت: در ارزیابی عملکرد سه ساله استان فارس، همواره فارس رتبه‌های اول تا سوم را از آن خود کرده است و دادگستری فارس، با وجود کمبود نیرو و حجم پرونده‌های موجود، یکی از حوزه‌های موفق در کشور است.

به گفته موسوی،۹۷.۶ درصد ابلاغیه‌های دادگستری فارس به صورت الکترونیک صادر می‌شود که تلاش می‌شود صد در صد ابلاغ‌ها الکترونیک شود تا علاوه بر تکریم ارباب رجوع و تسریع در روند امور، حرمت افراد نیز حفظ شود.

وی با اشاره به راه‌اندازی سامانه "خدمات قضایی من" گفت: در حال حاضر ۱۹ خدمت در این سامانه به عموم مردم ارائه می‌شود که یکی از آنها استعلام‌گیری در هنگام انجام معاملات است که به طور مثال هنگام خرید ملک می‌توان استعلام‌های مربوطه را اخذ کرد تا از فروش یک ملک به چندین نفر جلوگیری شود و همچنین مردم می‌توانند در هنگام گرفتن وکیل، سوابق وکیل خود را استعلام کنند و در صورت نتایج مثبت پرونده خود را به او بسپارند و خدمات دیگری که این سامانه ارائه می‌دهد می‌تواند کمک بسیاری به مردم در تسهیل امور قضایی آنان کند.

رئیس کل دادگستری استان فارس، با اشاره به اینکه در حال حاضر بسیاری از زندانیان، به صورت آنلاین محاکمه می‌شود، گفت: ۱۲ درصد از مجموع دادرسی‌های فارس بدون کاغذ است و هدف این است تا امسال این آمار به ۴۰ درصد برسد و در نظر داریم مردم از منزل خود بتوانند دادرسی‌های خود را پیگیری کنند.

موسوی، یکی دیگر از مسائل مورد توجه فارس را بحث پژوهش به عنوان یکی از عوامل موفقیت فارس دانست و افزود: قطعا قضات عالم و دانایی که ما در فارس داریم نقش موثری در موفقیت‌های پژوهشی فارس دارد.

وی با اشاره به شعار سال و تاکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر تولید، دانش‌بنیان و کارآفرینی، گفت: دادگستری بر مسائل حوزه اقتصادی و مخلان این موضوع حساس است، چرا که اگر حوزه اقتصاد ما بدون مشکل بود، دشمن از نظر نظامی هیچ تهدیدی برای ما نداشت، بنابراین سعی داریم مشکلات اقتصادی را با کمک مردم رفع کنیم.

وی ادامه داد: در همین راستا دادگستری فارس، در سال گذشته ۱۸۹ شرکت و واحد تولیدی را که دارای ورشکستگی بودند را نجات داده‌ است و در همین سه ماه گذشته سال جاری بیش از ۲۰ کارگاه و شرکت تولیدی نیز احیا شده‌اند و کمک شد تا مسائل اقتصادی آنان رفع شوند و وارد چرخه کار شوند.

موسوی با تاکید بر سرعت رسیدگی به پرونده‌ها در دادگستری فارس گفت: در حال حاضر تنها ۳۰ هزار پرونده فعال در ۴۷ حوزه قضایی استان باز است که این نشان می‌دهد که سرعت رسیدگی به پرونده‌ها افزایش یافته است.

به گفته وی، نزدیک به ۵۰ درصد پرونده‌های قضایی در شورای حل اختلاف منجر به مصالحه می‌شوند.

وی با تاکید بر مبارزه با مدیران و مفسدان، افزود: از مدیران شجاع و کاربلد که به فکر مردم هستند دفاع می‌کنیم و با مدیران خائن و مفسد هم تعارف نداریم و با کمک مردم آن‌ها را خلع قدرت می‌کنیم.

موسوی با اشاره به اینکه دادگستری فقط خدا و قانون را می‌شناسد، گفت: استان فارس بعد از تهران دومین استان در برخورد با مفسدین است.

وی در خصوص تملک املاک دولتی گفت: در سال گذشته بیش از ۲هزار و ۷۰۰ هکتار زمین رفع تصرف شده است.

موسوی با اشاره به اینکه در زمینه ملاقات مردمی در سال گذشته ۱۲۸ هزار دیدار مردمی داشتیم، گفت: در این دوران مردمی سازی قوه‌قضائیه مایل نیستیم یک ناراضی به حق داشته باشیم و دیدارهای مردمی را به منظور رفع مسائل مردم و شنیده شدن صحبت‌های آنان از اولویت‌های دادگستری است.

وی احیای حقوق عامه را یکی از موفقیت‌های فارس برشمرد و افزود: رودخانه چنارشاهجان و آلودگی آن یکی از مواردی بود دادستانی برای دفاع از حقوق عامه ورود کرد و ۸۰ درصد مسائل آن رفع شد و همچنین مسائل ساخت و ساز سپیدان و موارد بسیار دیگر ا از جمله مواردی بودند که دادستانی برای احیای حقوق عامه مردم ورود کرده است و موفق عمل کرده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار