معاون وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد

شناسایی استعدادهای فیلمسازی در دوره پنجاه و دوم فیلم رشد

تهران (پانا) - معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی جشنواره بین‌المللی فیلم رشد از شناسایی استعدادهای فیلمسازی در دوره پنجاه و دوم خبر داد.

کد مطلب: ۱۲۸۱۳۷۳
لینک کوتاه کپی شد
شناسایی استعدادهای فیلمسازی در دوره پنجاه و دوم فیلم رشد

اولین نشست شورای سیاستگذاری پنجاه‌ودومین جشنواره بین المللی فیلم رشد برگزار شد. در ابتدای این نشست حجت‌الاسلام والمسلمین علی لطیفی معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی ضمن تقدیر از حضور اعضاء شورا در این نشست به سه محور مهم و اثر گذار در فرآیند برنامه‌ریزی این دوره از جشنواره اشاره کرد.

وی جشنواره بین المللی فیلم رشد را با سابقه ترین رویداد هنری آموزش و پرورش و حتی کشور دانست و به فضای اجتماعی دوران گذار از کرونا اشاره و بر تلاش برای پر رونق شدن دوره پنجاه و دوم تاکید کرد.

معاون وزیر به ارتقای جشنواره در ابعاد مختلف همچون شورای سیاستگذاری، بازبینی و آسیب شناسی نسبت به دوره‌‌های گذشته و قرار گرفتن جشنواره در مسیر اهداف تربیتی نظام آموزش و پرورش برای ضریب دادن به اثر بخشی این دوره از جشنواره اشاره کرد.

وی عمومی کردن محتوای جشنواره و تلاش برای خروج از بازتاب‌های مقطعی و زمان خاص جشنواره را تاکید کرد.

لطیفی گفت: این جشنواره باید زمینه ساز مشارکت پذیری مخاطبان و تولید کنندگان و فعال شدن معلمان و فرهنگیان بویژه در اکران عمومی و ارسال اثر؛ شناخته شود.

وی بر اهتمام و مشارکت پذیری تمامی اعضاء شورا اعم از معاونت‌های وزارت آموزش و پرورش و سایر نهادهای عضو شورا اعم از صدا و سیما، ‌ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و... و دبیرخانه این دوره از جشنواره تاکید کرد.

اهداف و رویکردهای پنجاه‌ودومین جشنواره بین‌المللی فیلم رشد

در ادامه محمد صالح مذنبی مدیر کل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی به بیان توضیحاتی در خصوص اهداف کلان جشنواره و رویکردهای دوره پنجاه‌ودوم آن پرداخت.

شناسایی و معرفی برترین تولیدات علمی، آموزشی و تربیتی در عرصه فیلم و سینما با هدف کمک به ایجاد زمینه و بستری جهت هدایت و حمایت این تولیدات در سطوح ملی و بین المللی برای پشتیبانی از عرصه تعلیم و تربیت اسلامی و انقلابی، پشتیبانی هنری و تربیتی از جریان رسمی تربیت و یادگیری، ایجاد زمینه و بستری عدالت پایه برای رشد و بالندگی ظرفیت هنری تربیتی معلمان و دانش‌آموزان فیلمساز، گسترش نوآوری و خلاقیت و ارتقاء سطح کیفی فیلم‌های علمی آموزشی و تربیتی از جمله اهداف کلان برگزاری این دوره از جشنواره است.

مذنبی توجه ویژه به مدرسه و فرآیندهای آموزشی و تربیتی مدرسه به‌عنوان نهاد مهم تمدن‌سازی برای حل مسائل کشور، ایجاد نقشی هم‌افزا و مکمل میان جشنواره بین المللی فیلم رشد و ظرفیت‌ها و نهادهای حاکمیتی کشور در عرصه فیلم و سینما و تعیین محورها و موضوعات اصلی جشنواره بر مبنای اهداف و جهت گیری های تحولی نظام تعلیم و تربیت با محوریت مدرسه هویت ساز را از جمله رویکرد های این دوره از جشنواره بر شمرد.

در بخش دیگری از این نشست رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش ضمن تاکید بر گویایی و رسایی زبان هنر به ویژه اثر گذاری بیان یک محتوا از طریق یک فیلم، به فعالیت فرهنگی دانش آموزان در ایام نوروز اشاره کرد و گفت: از ظرفیت این جشنواره برای تولید اثر توسط دانش آموزان می‌توان بهره جست.

محمد مهدی کاظمی معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش در بخش دیگری از این جلسه گفت: تاثیر فیلم در مقایسه با هیچ اثر هنری دیگری قابل قیاس نیست. وی بر اهمیت انتخاب موضوعات اثر گذار که توان هویت سازی و ارتقاء نظام ارزشی دارند مانند و موضوعاتی ناظر بر رویکردهای آینده نگرانه، ‌ رویکرد های برنامه درسی داشته باشد، ‌ تاکید کرد.

اصغر باقرزاده معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش موضوع بازنمایی تصویر و تاثیر گذاری آن بخصوص در ذهن کودکان را با مثالی از آیات قرآن مجید بیان کرد و افزود: باید به این جشنواره از بعد یک فرآیند تربیتی نیز نگاه کرد. ما در معاونت پرورشی به دنبال این فرآیند خواهیم بود.

وی لزوم توجه به آموزش معلمان و دانش آموزان در حوزه فعالیت های فیلمسازی در کانون های فرهنگی و هنری و تلاش این معاونت برای رونق حضور دانش آموزان در دوره پنجاه و دوم را مهم دانست.

سید صادق موسوی مدیر کل جشنواره‌های وزارت ارشاد بر بهره‌گیری از ظرفیت های انجمن سینمای جوان و تولید فیلم های کوتاه و تعامل با این انجمن به منظور آموزش دانش آموزان برگزیده این دوره و استفاده از پلت فرم های خانگی برای اکران و پخش آثار برگزیده این دوره از جشنواره را پیشنهاد کرد.

شناسایی استعدادهای فیلمسازی در دوره پنجاه و دوم

مجید اسماعیلی مدیرعامل موزه سینما و داور برنامه عصر جدید با تاکید بر شناسایی مسائل مهم و اساسی آموزش و پروش و کشور و ترجمان آن در قالب موضوعات مناسب برای این دوره از جشنواره تاکید کرد. وی موضوع استعدادیابی، ‌تبلیغ اقتصاد خانگی و جهاد تبیین را از رویکرد های پیشنهادی خود برای دوره پنجاه و دومم بر شمرد.

علی جانباز؛ رییس حوزه هنری کودک و نوجوان دیگر عضو شورای سیاستگذاری این دوره از جشنواره رویکرد دبیر این دوره از جشنواره برای جلب مشارکت بیرون از آموزش و پرورش را تقدیر کرد و تغییر در فرم و ساختار جشنواره مبتنی بر نیازها و توجه به بخش هایی همچون انیمشین، ‌فیلم‌های صد ثانیه‌ای، ‌استاپ موشن ها و فیلم کوتاه را پیشنهاد داد.

معاون وزیر و رییس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی بر لزوم توجه به اکران مستمر فیلم کودک و احیای فعالیت های سینما فلسطین به عنوان سینمای مختص فیلم های آموزشی و تربیتی تاکید کرد. وی گفت: دانش آموزان در شرایط مناسب فیلم های مناسب با گروه سنی خود را باید تماشا کنند.

حجت الاسلام و المسلمین علی لطیفی در پابان این نشست به جمع بندی جلسه پرداخت و گفت: در آسیب شناسی به عمل آمده از دوره های قبل جشنواره فیلم رشد با یک دوگانه‌ی جشنواره به مثابه یک رویداد هنری و اثر گذار تربیتی و جشنواره به مثابه یک ابزار و محمل آموزشی و تربیتی مواجه هستیم که لازم است دبیرخانه به رفع این موضوع بپردازد.

وی همچنین بر لزوم توجه به فراهم کردن زمینه تولید فیلم های شاخص حوزه کودک و نوجوان، اشاره کرد.

لطیفی جشنواره را بخشی از زیست بوم فعالیت‌های سایر معاونت‌های آموزش و پرورش دانست و گفت: هر یک از فعالیت ها قطعه ای از پازل بزرگ اهداف آموزشی و تربیتی وزارت آموزش و پرورش است.

توجه به محورهای موضوعی و تمرکز بخشی به موضوعات و تقویت نقش معاونت های وزارت آموزش و پرورش در اجرای کیفی این دوره از جشنواره به منظور جاری شدن خروجی های جشنواره به مدرسه به مثابه یک رویداد و بهره حداکثری از تولیدات توسط دانش آموزان و معلمان از دیگر تاکیدات رییس سازمان پژوهش بود.

در پایان این نشست صادق یزدانی دبیر پنجاه و دومین جشنواره بین المللی فیلم رشد ضمن تشکر از همه اعضاء جلسه با اشاره به نام جشنواره فیلم رشد؛ این نام را نامی پسندیده برای رشد ارکان مختلف تربیت دانست و گفت: عرصه ی مدرسه نقطه ای است که مرکز اتصال سه عنصر تربیتی معلم و خانواده و دانش آموز است و از این جهت رویکرد این دوره از جشنواره هویت بخشی به عرصه ی مدرسه است.

یزدانی احصاء موضوعات دقیق و محوری فراخوان، ‌بازسازی هویت و آرایش و ساختار جشنواره، طراحی و ایجاد پلت فرم مناسب پخش فیلم ها و زمینه سازی نفوذ فیلم‌‌‌های این دوره از جشنواره در خانواده و رسانه ها را از دیگر اقدامات مورد پیگیری دبیرخانه در گام نخست فعالیت های این دوره از جشنواره دانست.

در این نشست ابلاغ اعضاء شورای سیاستگذاری این دوره از جشنواره اعطا شد. محمد خزاعی؛ معاون وزیر و رئیس سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدمهدی کاظمی؛ معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش، رضوان حکیم‌زاده؛ معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، اصغر باقرزاده؛ معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، مهدی علی اکبرزاده؛ مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، علی محبی؛ رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، محمد صادق باطنی؛ مدیر شبکه امید سازمان صدا و سیما، ‌علی عبدالعالی؛ مدیر شبکه آموزش سازمان صدا و سیما، ‌ علی جانباز؛ رییس حوزه هنری کودک و نوجوان، مجید اسماعیلی؛ مدیرعامل موزه سینما، محمد علوی‌تبار؛ معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان، محمد صالح مذنبی؛ مدیرکل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی سازمان، سیدسعید بدیعی؛ مدیرکل حوزه ریاست سازمان، ‌ افشار بهمنی؛ مدیر کل دفتر تالیف کتاب‌های درسی فنی و حرفه‌ای وکاردانش سازمان، ‌ مهدی باقریان؛ سرپرست دفتر تألیف کتاب‌های درسی ابتدایی و متوسطه نظری سازمان، ‌ صادق یزدانی؛ دبیر پنجاه‌ و دومین جشنواره بین المللی فیلم رشد، ‌محمدرضا شکرریز؛ معاون فناوری آموزشی دفتر انتشارات و فناوری آموزشی، ‌روح الله مالمیر؛ رئیس گروه برنامه‌ریزی جشنواره بین المللی فیلم رشد، اعضاء شورای سیاستگذاری پنجاه و دومین جشنواره بین المللی فیلم رشد هستند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار