نگاهی به خدمات متقابل سینما و نظام آموزشی به‌بهانه انتشار فراخوان جشنواره فیلم رشد؛

سینما؛ مکمل جذاب تعلیم و تربیت

تهران (پانا) - در گزارش پیش‌رو به خدمات متقابل سینما و نظام آموزشی به بهانه انتشار فراخوان پنجاه‌ودومین دوره جشنواره فیلم رشد پرداخته شده است.

کد مطلب: ۱۳۱۹۸۶۵
لینک کوتاه کپی شد
سینما؛ مکمل جذاب تعلیم و تربیت

چند روز پیش بود که خبر تمدید مهلت ارسال آثار به پنجاه‌ودومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم رشد در رسانه‌ها منتشر شد. جشنواره‌ای که همیشه با عنوان جشنواره فیلم‌های «آموزشی، تربیتی و علمی» در میان مخاطبان شناخته شده است. اساساً هم این یک اصل بدیهی است که وقتی متولی برگزاری یک رویداد سینمایی، وزارت آموزش و پرورش می‌شود؛ به شکل طبیعی بهره‌وری رویداد نیز قرار است در راستای اهداف و ماموریت‌های این وزارتخانه باشد.

«رشد» سال‌هاست که تبدیل به یک برند جدی در عرصه فیلمسازی شده است؛ جشنواره‌ای که از آن به‌عنوان قدیمی‌ترین جشنواره فیلم در ایران که همچنان در حال برگزاری است، یاد می‌شود. شاید برای گروهی از مخاطبان این مطلب، این تصور ایجاد شود که مگر «رشد» چه ویژگی خاصی دارد که بتوان از آن به‌عنوان یک جشنواره مهم یاد کرد؟ واقعیت آن است که گذشته از سابقه بالا، آنچه که به «رشد» اعتبار داده، نگاه خاص آن به سینما به‌عنوان یک بستر مناسب برای گسترش فعالیت‌های تربیتی و آموزشی در مدارس است.

«رشد» را باید یک نهال تنومند و با دو کارکرد مهم دانست. اولین کارکرد آن که در واقع حکم میوه‌های درخت را دارد؛ استعدادهایی است که از طریق این جشنواره وارد جریان حرفه‌ای هنر می‌شوند. استعدادهایی که از طریق این نهال تنومند، رشد کرده‌اند و فرصت دیده‌شدن پیدا می‌کنند و چه چیزی در عرصه هنر مهم‌تر از فرصت دیده‌شدن است؟ اساساً هنر بدون مخاطب معنایی ندارد و مخاطب یعنی همان دیده شدن و درخشیدن.

اما «رشد» یک کارکرد جدی دیگر نیز دارد؛ کارکردی که حکم سایه درخت را دارد؛ هر درختی، چه با بار و میوه و چه بدون میوه، حتما سایه‌ای را در پیرامون خود ایجاد می‌کند و رشد دقیقاً همان درختی است که سال‌هاست، سایه‌ای متبوع و دل‌انگیز را برای فعالیت‌های کمک آموزشی تحصیلی در این کشور مهیا کرده است. شاید هر درختی لزوماً میوه نداشته باشد اما همه درخت‌ها سایه دارند. «سایه رشد» محصولاتی است که از طریق این جشنواره به دست انبوهی از مخاطبان معلم و دانش‌آموز در سراسر کشور می‌رسد. سایه‌ای گسترده بر فراز حوزه تعلیم و تربیت کشور که می‌تواند منجر به شکوفایی هر چه بیشتر ذهن دانش‌آموزان و البته معلمان آن‌ها شود.

این رویداد هنری حالا سال‌هاست که حلقه وصل هنر با حوزه تعلیم و تربیت شده است. «رشد» همان مکمل مفیدی است که کتاب‌های درسی دانش‌آموزان به آن نیاز دارند؛ همان بسته‌ای که می‌تواند جای خالی بسیاری از توضیحاتی که صرفاً نمی‌توان آن‌ها را از طریق کتاب به دانش‌آموز آموخت را پُر کند.

همچنین نباید از این موضوع نیز غافل شد که جشنواره فیلم رشد یک رویداد بین‌المللی است و این یعنی انتخاب و معرفی فیلم‌های آموزشی و تربیتی از سراسر جهان و البته تبادل فرهنگی و هنری بین کشورهای مختلف دنیا و ایران که می‌تواند منجر به آگاهی از تحولات و نوآوری‌های علمی-آموزشی و تربیتی کشورهای جهان شود.

البته همه این‌ها در شرایطی محقق می‌شود که جشنواره فیلم رشد در این دوره با برنامه‌ای جامع راه را برای نمایش گسترده آثار برگزیده و مهم جشنواره برای مخاطبانش یعنی معلمان و دانش‌آموزان هموار کند. مسیری که البته به لطف گسترش دنیای مجازی و ظرفیت‌هایی که در این چند سال اخیر از طریق شبکه «شاد» برای معلمان و دانش‌آموزان ایجاد شده، به‌مراتب هموارتر از ادوار قبلی این جشنواره است.

شایان ذکر است پنجاه و دومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم‌های علمی، آموزشی و تربیتی رشد از هفتم تا پانزدهم آذرماه در مجتمع فرهنگی سینما فلسطین برگزار خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار