مناظره دانش‌آموزی فرصت تربیتی برای تمرین گفت‌وگو و پذیرش نقد در جامعه است

شیراز (پانا) - تفکر نقادانه و سخنوری از جمله مهارت‌هایی است که نیاز است از سن نوجوانی و حتی کودکی در برنامه تربیتی افراد گنجانده شود و این یکی از وظایف نظام تعلیم و تربیت است تا توسعه فرهنگ گفت و گو و گسترش مباحثه مستدل، اخلاقی و منطقی را در برنامه‌های خود قرار دهد و موجب ارتقای نشاط علمی در محیط‌های آموزشگاهی، شود.

کد مطلب: ۱۲۷۳۹۳۷
لینک کوتاه کپی شد
مناظره دانش‌آموزی فرصت تربیتی برای تمرین گفت‌وگو و پذیرش نقد در جامعه است

مسابقات ملی «مناظره دانش‌آموزی» در واقع طرحی است که از سال گذشته در سازمان دانش‌آموزی کشور کلید خورد و با استقبال بی‌نظیری از سوی دانش‌آموزان در سراسر استان‌ها مواجه شد.

در واقع سازمان دانش‌آموزی در راستای تحقق اهداف بسته تحولی که دستیابی به شعار هر دانش آموز یک نقش اجتماعی را در برنامه دارد و به منظور ارتقای مهارت های اجتماعی دانش آموزان به ویژه مهارت تفکر نقادانه و سخنوری طرح مسابقات ملی «مناظره دانش‌آموزی» را در کشور کلید زده است. سازمان دانش‌آموزی فارس نیز با برگزاری این مسابقات از مرحله مدرسه، منطقه، شهرستان و استان پویایی خاصی را در بین دانش‌آموزان ایجاد کرده است به طوریکه به گفته رئیس سازمان دانش‌آموزی فارس مرحله استانی این رقابت با حضور نزدیک به 40 تیم از مناطق و شهرستان‌های مختلف استان به زودی برگزار می‌شود.

مرتضی کریمی در گفت‌وگو با پانا با اشاره به اینکه این مناظره‌ها موجب توسعة فرهنگ گفت وگو و آموزش و ارتقای مهارت تفکر خلاق و نقادانه و مهارت سخنوری در بین دانش‌آموزان است، گفت: موضوعات مناظره انگیزه ‌های ارتقای دانش و آگاهی را در دانش‌آموز تقویت می‌کند.

وی در خصوص خط مشی مسابقات افزود: التزام به اصول اخلاقی در نقد آراء طرف مقابل و نقل قول از اشخاص و آثار، پرهیز از ورود به نزاع‌های غیرعلمی و مجادلات روزمره و مرسوم، اهتمام به روزآمدی و کارایی مباحث، نقل قول‌ها و منابع و واقعی بودن مواضع گروه‌ها و اعضای آن‌ها در مقابل گزاره‌های اعلام شده در واقع خط مشی‌هایی است که دانش‌آموزان شرکت کننده ملزم به رعایت آن هستند و این خود نوعی تمرین عملی برای پذیرش نقدهای دیگران و ارائه مطالب خود در زندگی واقعی است.

مناظره، مباحثه و مجادله کردن برای آشکار کردن حق و صواب. گفتگو و نکته بینی رو در رو با استفاده از روش رسمی استدلال تعاملی و به کارگیری شواهد و مدارک است. مناظره باید از ساختار منسجم برخوردار باشد و مناظره کنندگان بر موضوع اشراف داشته باشند. نقل قول ها باید با رعایت امانت و اخلاق صورت پذیرد. در مناظره باید از تقابل‌های فردی اجتناب کرد و تنها به بیان شواهد و مدارک مستدل پرداخت.

این مسابقات ویژه تمام دانش‌آموزان عضو سازمان دانش‌آموزی از جمله پیشتازان، دانش‌آموز-خبرنگاران خبرگزاری پانا و اعضای مجلس دانش آموزی در سراسر استان برگزار شده است و تیم‌های برتر به استان معرفی شده‌اند.

رئیس سازمان دانش‌آموزی فارس از برگزاری مرحله اول استانی گروه دختران به صورت غیر حضوری فردا پنج شنبه 8 اردیبهشت ماه خبر داد و افزود: در این مرحله که به صورت تک حذفی است 23 تیم از گروه دختران و 15 تیم از گروه پسران با هم به رقابت می‌پردازند.

هر تیم، متشکل از 4 دانش آموز و یک سرپرست (مربی تشکیلات) است. تیم ها قبل از شروع مسابقات باید مرامنامه‌ای را امضا کنند و مکلف به رعایت نکات آن هستند.

نقش و جایگاه تشکیلات دانش‌آموزی در تحقق ایران قوی، جایگاه تشکیلات دانش‌آموزی در تحول نظام آموزش و پرورش کشور، جایگاه فضیلت‌های اخلاقی در فعالیت های تشکیلاتی، نقش توسعه آموزش مجازی در ارتقاء آموزشی و پرورشی و نقش توسعه فضای مجازی در ارتقاء کیفی فعالیت‌های تشکیلاتی محورهای این دوره از مسابقات است.

تیم‌های شرکت‌کننده در این دوره از مسابقات از 23 شهرستان و منطقه استان فارس از جمله «ارژن، اقلید،اوز، آباده، جویم، خفر، داراب، درودزن، زرقان، سروستان، ششده، ناحیه ۱، ناحیه ۲، ناحیه ۳، ناحیه ۴، عشایری، فرگ، فسا، کازرون، کامفیروز، کهمره نودان، مرودشت و ممسنی» حضور دارند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار